Deel dit artikel
-

Greenpeace succesvol met online offensief

Greenpeace weet vandaag de dag met goed gevolg gebruik te maken van de mogelijkheden op het internet. Met een ondertussen veel bekeken filmpje op YouTube opende de milieuorganisatie de aanval op de internationale kolos Unilever.

Greenpeace voert actie om aandacht te vragen voor de betrokkenheid van Unilever bij de verwoesting van het oerbos voor palmolie. Hiervoor riepen ze een speciale actiepagina in het leven en werd een filmpje geplaatst op YouTube.

Er kan ondertussen met 337.437 views voor het Engelstalige, Nederlandstalige en een variant met Griekse ondertiteling, gesproken worden over een kleine YouTube-hit. Met simpele beelden wordt een enigszins cynisch beeld geschetst van de ontbossing in Indonesië waarna de link wordt gelegd met producten van Dove.

Een slimme zet, want met het gebruik van het videokanaal krijgt Greenpeace de aandacht van het publiek. Met de fijne bijkomstigheid dat de milieuorganisatie in deze campagne ook nog eens weinig hoeft te betalen voor de mediaruimte. In het online succes van Greenpeace delft Unilever het onderspit.

In Indonesië verdwijnen 300 voetbalvelden per uur, vooral voor de productie van palmolie. Unilever, een grootverbruiker van palmolie, gebruikt het goedje onder meer voor de producten van Dove.

Greenpeace heeft de conventionele acties nog niet opgegeven. In het kader van dezelfde operatie werd eerder actie gevoerd bij het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern in Nederland, Groot-Brittannie en Italië. In ons land stonden actievoerders bij het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam.

Unilever heeft ondertussen laten weten een moratorium op de verwoesting van oerbos in Indonesië te steunen. Algemeen directeur Patrick Cescau schaarde zich achter de eis van Greenpeace voor een directe stop op de ontbossing voor palmolie. De topman beloofde ook dat Unilever vanaf 2015 alleen nog maar duurzame palmolie zal gebruiken.

Deel dit bericht

2 Reacties

Myrthe

Natuur en Milieu is eind Maart een soortgelijke actie gestart, tegen foute soja van Friesche Vlag! Kijk op http://www.zaagselvrij.nl en stuur Friesche Vlag een protestmail!

Mark Baselier

waar youtube al niet handig voor is. Erg slim van greenpease! groeten,Mark http://www.q-5.nl Q5 Webdesign

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond