Deel dit artikel
-

Groei MediaMarkt staat stil, enkel online positief

MediaMarkt en zusterbedrijf Saturn boekten in het eerste kwartaal 2018 nagenoeg geen groei. De verkopen stegen met 0,3 procent tot 12 miljard euro. Enkel via internet stegen de verkopen, met 4,5 procent tot 639 miljoen.

Voor een internationaal opererend bedrijf als CECONOMY, de naam van het overkoepelende moederbedrijf, is dat een magere online groei. Pure players en omnichannel retailers met een vergelijkbaar bereik boeken makkelijk dubbele cijfers. Beleggers zijn niettemin enthousiast, want het aandeel stond begin deze middag zeven procent hoger.

De Europees werkende elektronicawinkel uit Duitsland ziet het netto resultaat omslaan van tien miljoen positief vorig jaar naar nu 110 miljoen negatief. Het verlies is het gevolg van een eenmalige afschrijving op de waarde van Metro AG (131 miljoen euro; PDF)

De kwartaalrapport laat zien dat tegenwoordig 12,2 procent van de omzet afkomstig is uit online handel. Het zelfopgelegde doel op middellange termijn is een percentage van 12 à 15 procent op jaarbasis.

CECONOMY, onder leiding van de Nederlander Pieter Haas, benoemt voor het eerst expliciet en nadrukkelijk twee nieuwe strategische bedreigingen en kansen. Haas ziet kansen in de opkomst van de smart home-productgroep. Niet onlogisch omdat dat in feite niets anders is dan een nieuwe type elektronica.

Een materiële bedreiging is “de nieuwe en steeds complexere regulering van databescherming. Bijvoorbeeld voor het verwerken van persoonlijke gegevens en he gebruik van klantspecifieke informatie. Daar heeft databescherming de hoogste prioriteit.”

Foto: Dirk Förster (cc)

Dit bericht is 7 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond