Deel dit artikel
-

MediaMarkt: ‘Omnichannel is het winnende model’

De fysieke winkel en webwinkel van MediaMarkt hebben een elkaar versterkende werking. De helft van de online aankopen wordt geïnitieerd met een bezoek aan een fysieke winkel.

Omgekeerd werkt het ook: dertig procent van de bezoekers aan een fysieke winkel komt daar nadat hij een shoppingsessie begon in de webwinkel. Dat vertelde het moederbedrijf CECONOMY afgelopen week tijdens presentaties aan de financiële markt (PDF).

“Omnichannel is het winnende model”, klinkt het vanuit het bestuurskamer richting beleggers en investeerders. CEO Pieter Haas laat zien dat fysieke retail op dit moment geen doodlopende straat is. Waar H&M winkels sluit omdat internethandel de organisatie beter past, spelen die duizend fysieke filialen van MediaMarkt en Saturn een wezenlijke rol.

Nieuwe financiële cijfers werden niet verteld aan de markt. De kwartaalcijfers verschijnen op 9 februari aanstaande. Het online aandeel in de omzet zal dan, vermoedelijk, rond de twaalf procent liggen. Dat getal ontwikkelt slechts gestaag. De elektronicawinkel heeft als doel om op middellange termijn vijftien procent van de omzet via internet te boeken. Bij het huidige tempo duurt het nog jaren voordat het voorlopige einddoel wordt gehaald.

Waar bij MediaMarkt dertig procent van de sitebezoekers uiteindelijk bij een fysieke winkel eindigt, ligt dat percentage bij Coolblue trouwens significant hoger.

Daar bezocht 96 procent van de bezoekers aan een fysieke winkel eerst een online shop, vertelde directeur Pieter Zwart bij de opening van zijn XXL-filiaal in Amserdam eind vorig jaar.

Foto: dahlstroms (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Mieke

MediaMarkt heeft een belabberde klantenservice, ik koop er zelf al jaren niet meer.
MediaMarkt is niet meer of minder dan een dozenschuiver.

Harmen

Waar bij MediaMarkt dertig procent van de sitebezoekers uiteindelijk bij een fysieke winkel eindigt, ligt dat percentage bij Coolblue trouwens significant hoger.

Daar bezocht 96 procent van de bezoekers aan een fysieke winkel eerst een online shop, vertelde directeur Pieter Zwart bij de opening van zijn XXL-filiaal in Amserdam eind vorig jaar.

–> Dit is appels met peren vergelijken. De uitspraak van Mediamarkt slaat op totaal iets anders dan de uitspraak van Coolblue.

Erwin Boogert

Harmen, wil je dat toelichten?

Martijn

Mee eens met die appels en peren. Mediamarkt is als fysieke winkel begonnen en is later met online gekomen en Coolblue precies andersom. Het is vrij logisch dat men daar eerst op de website begint. Bovendien heeft Coolblue maar zes winkels en Mediamarkt meer dan 40, dat is toch niet vergelijken.

P.s. Amserdam-> Amsterdam?

Marit

Eens met Harmen, dat is appels met peren vergelijken. “Waar bij MediaMarkt dertig procent van de sitebezoekers uiteindelijk bij een fysieke winkel eindigt, ligt dat percentage bij Coolblue trouwens significant hoger. Daar bezocht 96 procent van de bezoekers aan een fysieke winkel eerst een online shop” Op deze manier wordt gezegd dat eerst naar website gaan en daarna naar de winkel hetzelfde is als eerst naar de website en dan naar de winkel.

Dat is natuurlijk niet zo – 96% van de mensen die bij Coolblue in de fysieke winkel stonden waren eerst op de website gegaan. Dat is niet hetzelfde als dat 96% van de website bezoekers daarna naar de winkel. Dat percentage zal vele malen lager liggen omdat het gros van de bezoeker daarna online bestelt.

Marit

Lekkere fout in mijn tekst, “op deze manier wordt gezegd dat eerst naar website gaan en daarna naar de winkel hetzelfde is als eerst naar de website en dan naar de winkel.”

Dat moet natuurlijk zijn:

Bij MediaMarkt gaat 30% van de website bezoekers naar de winkel. Dat 96% van de Coolblue winkelbezoekers eerst de website heeft bezocht, is niet hetzelfde als dat 96% van de website bezoekers naar de winkel gaan.

Het percentage website bezoekers van Coolblue die daarna naar de winkel gaan, zal vele malen lager liggen omdat het gros van de bezoekers daarna online bestelt en niet in de winkel eindigt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond