Deel dit artikel
-

‘Groei online reclameuitgaven vlakt af na 2021’

De groei in online reclameuitgaven neemt af en ligt in 2021 op nog maar negen procent, het laagste niveau in twee decennia.

Een belangrijke oorzaak daarvan is dat digitale reclame tegen die tijd een vrij dominante positie heeft in de mediamix. Meer dan de helft (52%) van iedere uitgegeven reclame-euro komt tegen die tijd terecht bij een online mediabedrijf. In 2018 was dat 44 procent. Bij gebrek aan efficiëntere kanalen met groot bereik komt dat geld overwegend bij Facebook en Google terecht.

Waar het groeipercentage in 2021 nog maar negen procent is, lag dat in 2018 nog op zeventien procent.

Dat blijkt uit een nieuwe voorspelling van mediabureau Zenith. Dat bedrijf is gespecialiseerd in media-inkoop en doet dat voor grote en kleinere bedrijven uit de hele wereld. Vanuit die positie heeft het goed zicht op huidige en voorgenomen bestedingspatronen van reclamebudgetten.

Zenith voorspelt dat online video en socialmedia de grootste groeiratio’s zullen tonen in 2021 met respectievelijk 18 en 17 procent.em

De Nederlandse digitale reclamemarkt groeide in 2018 met 8 procent tot 2,2 miljard euro, zo bleek onlangs uit marktcijfers die IAB Europe liet opstellen. De omvang van de Europese online reclamemarkt is van 2012 tot 2018 verdubbeld: van 24,8 miljard naar 55,1 miljard euro. Van jaar op jaar bedraagt de Europese groei 13,9 procent. Nederland scoort daar behoorlijk onder.

Foto: Zac Bennett (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond