Deel dit artikel
-

Nederlandse online reclamemarkt naar 2,2 miljard euro

De Nederlandse digitale reclamemarkt groeide in 2018 met 8 procent tot 2,2 miljard euro. Nederland is qua groei nog steeds Europees hekkensluiter, samen met Bulgarije, Griekenland en België.

Dat werd eerder gisteren duidelijk bij de presentatie in Warschau van het jaarlijkse The AdEx Benchmark-onderzoek, de dertiende, uitgevoerd door IHS Markit. Dat gebeurt altijd tijdens Interact, het jaarcongres van IAB Europe.

Het onderzoek laat zien dat de Europese online reclamemarkt van 2012 tot 2018 in omvang is verdubbeld, van 24,8 miljard naar 55,1 miljard euro. Van jaar op jaar bedraagt de Europese groei 13,9 procent. Nederland scoort daar behoorlijk onder.

Veruit de allergrootste markt is het Verenigd Koninkrijk. Dat is ruim 2,5 keer groter dan de nummer twee Duitsland. Frankrijk is de nummer drie met ongeveer vijf miljard euro digitaal reclamebudget. Nederland zit qua omvang daar net onder met landen als Rusland, Italië, Spanje, Zweden en Zwitserland.

IHS Markit constateert dat bijna de helft van alle reclamegelden op digitale kanalen worden uitgegeven. En daar weer de helft van gaat naar mobiele media:

IAB Europe kijkt ieder jaar naar hoe de online mediabudgetten netto worden besteed in de kanalen Search, Classifieds en Display:

Foto: peronimo (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond