Deel dit artikel
-

Grote hotelketens schrappen internet-investeringen

Ondanks de positieve geluiden uit de online reismarkt, trekken grote Amerikaanse hotelketens hun internet-investeringen massaal terug. Het betreft met name terugtrekkingen uit technologiepartners en deelnames aan business-to-consumersites zoals LastMinute.com. Met de verschillende acties gaan tientallen miljoenen dollar verloren.

Starwood , eigenaar van ondermeer de Sheraton-hotels, meldde bij de eerste kwartaalresultaten een afschrijving van negentien miljoen dollar. De keten verwacht niks meer van de investeringen in Netcentives en LastMinute.com . Dit laatste bedrijf zegt overigens dat het goed met ze gaat, ondanks de lage beurskoers die al maanden aanhoudt.
Volgens Reuters hoort ook de online marktplaats Zoho bij de afschrijvingen. "We kijken altijd naar investeringsmogelijkheden, maar hier is de glans wel vanaf", zei Starwood-woordvoerder Dan Gibson tegen het persbureau, doelend op het internet.

Ook de directe concurrent Marriott maakte bekend het afgelopen kwartaal zes miljoen dollar te hebben afgeschreven. Hier gaat het om een technologiepartner van de keten, maar Marriott maakte niet bekend welk bedrijf dat is.

Alleen Hilton ontkent afschrijvingen gedaan te hebben op internetgebied. Volgens woordvoerder Marc Grossman komt dat omdat het bedrijf de dotcom-gekte aan zich voorbij heeft laten gaan. "We hebben technologie altijd als een middel gezien."
Dat betekent niet dat er komend kwartaal geen afschrijving komt: technologiepartner PurchasePro zit momenteel in een dip. Volgens Hilton heeft de overeenkomst met PurchasePro nog niet aan de verwachtingen voldaan.

Deel dit bericht

4 Reacties

Johan Notenboom

Ja, ik heb me dat al tijden afgevraagd: wat beweegt nu eigenlijk hotelketens (en ook airliners) om en masse tickets en hotelkamers te 'dumpen' op dit soort websites. Ik kan me indenken dat er bepaalde last minute acties zijn, maar gezien het aantal sites lijkt het erop of hotelketens afbreuk doen aan hun eigen marge. En dat alles in het kader van 'mijn concurrenten doen het ook'. Elke particulier kijkt tegenwoordig toch eerst op last minute sites voordat het reguliere kanaal wordt aangesproken?Wie kan mij eens de (economisch) achterliggende gedachte geven over dit afzetkanaal? Groet,Johan

Martijn Moret

Het principe van het verkopen van hotelkamers werkt hetzelfde als bij de verkoop van vliegtuigstoelen. Wanneer een kamer een nacht leeg blijft is de commerciele waarde van een hotelovernachting gelijk aan nul (net als bij een vliegtuigstoel op het moment dat een vliegtuig de deuren sluit). Om een zo gering mogelijke leegstand te hebben gebruiken de hotels onder meer 2 instrumenten: het verkopen van allotments en yield management. In het eerste geval worden blokken hotelkamers tegen een bepaalde prijs en tot een bepaalde tijd aangeboden. Yield management wordt toegepast als de tijd begint te dringen: de prijs wordt lager of hoger afhankelijk van het nog beschikbare aanbod en de vraag. Zolang de kamerprijs minsten 1 euro boven de variabele kosten voor een overnachting ligt, betaalt de overnachting mee aan de vaste kosten (en kan er omzet behaald worden met cross-selling: diners, zwembad, sauna, minibar, pay-movies). De 'hotelbon' werkt ook op die basis. Beide methodes kunnen natuurlijk perfect worden toegepast op online marktplaatsen omdat het medium daarvoor snel genoeg is. In principe werken reisbureaus met terminals van Sabrae, Galileo en anderen ook op die manier voor vliegtickets, autoverhuur en hotelkamers.Een hotel kan gemakkelijk een blokje goedkope kamers aanbieden om de aandacht te trekken. Iemand die interesse toont in zo'n kamer kan mogelijk ook geinteresseerd zijn in een iets duurdere (want men is toch op zoek naar een overnachting). Vergelijk dit met bijvoorbeeld de aanpak van EasyJet en BasiQ.

Raoul Zaal - CMO www.bookings.org

Ik onderschrijf de mening van Martijn Moret. Om te beginnen, internet is meer dan een ?last-minute? distributiekanaal. Internet biedt superieure mogelijkheden tot distributie, promotie en verkoop van hotelkamers en nieuwe mogelijkheden tot effectief yield-management. Via internet-partners kunnen hoteliers snel en eenvoudig kamers verkopen, van particulier tot reis-agent, van tour-operator tot corporate accounts, van ?rack-rate? tot ?last-minute?, met gedifferentieerde prijs-structuren per klant-segment. Een fantastisch yield-instrument dus, met mogelijkheden die enkele jaren geleden niet binnen bereik lagen. Alleen al het distributie-bereik is fenomenaal; een Japanner kan een klein 2-ster hotelletje in Friesland boeken. Dit alles tegen lagere distributiekosten; een kamer verkocht via internet levert meer op dan dezelfde kamer via een GDS (Sabre, Galileo, etc.), of ander afzetkanaal. Internet is dus niet alleen ?dumpen?. Het is een zeer effectief middel om de opbrengst per kamer te optimaliseren. Dat er nu klappen vallen verbaast niemand, veel (consumenten-)sites brengen niet de beloofde gouden bergen. Dat internet voor de grote ketens (ondanks de hulp van ?technology-partners?) niet werkt is ook niet zo heel vreemd. Het achterliggende systeem is één (maar waarom moet iedereen het wiel zelf weer willen uitvinden?), maar dan begint het pas. Als het niet een gecoördineerde inspanning is van sales, marketing, techniek, en eventueel partners, dan blijft het behelpen. Dit gecombineerd met eerdere overspannen verwachtingen en de huidige scepsis (en noodzaak tot waarmaken resultaten richting aandeelhouders), levert de huidige nieuws-koppen op. Neemt niet weg dat internet-boekingen, ook rechtstreeks bij de ketens, onstuimig blijft groeien. Gaat het kind met het badwater weg? Onze organisatie (www.bookings.org) vult voor vele ketens (waar onder Golden Tulip Worldwide, Carlton Hotels, etc.) de rol van technology-partner in (naast sales-, marketing- en distributie-). Dit vereist voor de hotel-partner geen of weinig investeringen en biedt een eenvoudige, maar zeer effectieve oplossing voor het internet-vraagstuk waar veel hotels (individueel tot keten) nog steeds mee worstelen. De resultaten zijn uitstekend. Het kan dus ook anders?.

Rene Scholte

Travel is de meest geraadpleegde sector in Internetland dus zet het in als middel als je als hotel de vaste kosten wilt terugverdienen. Maar, misschien moet je het overlaten aan de reisbureaus die toch al massaal aanwezig zijn op internet alleen……die willen niet geconfronteerd worden met prijsdifferentiatie (lees: prijsdualisme) De oplossing ligt ook niet in de start van een eigen reisbureau door hotelketens want dan stap je af van dealers naar direct marketing/ selling. Een sterke marktleider die optreedt voor meerdere aanbieders ligt dus voor de hand. De hotelbon heeft bewezen dat dat werkt. Gaat iedereen straks zelf het wiel weer uitvinden terwijl het allemaal al is uitgedacht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond