Deel dit artikel
-

Groupon blijft krimpen buiten Noord-Amerika

Groupon toont buiten Noord-Amerika al een half jaar krimpcijfers. Het bedrijf heeft sinds de beursgang een jaar geleden 85 procent van zijn beurswaarde verloren. De kwartaalcijfers van gisterenavond voorspellen voor de beursopening zodadelijk ook weinig goeds.

Heel even stond de koers van Groupon vorig jaar op 24 dollar, nadat het voor twintig dollar naar de beurs ging. Sindsdien is het koers in een vrije val terechtgekomen. Gisterenavond kost een aandeel Groupon nog 3,92 dollar.

Na sluiting van de beurs gisteren publiceerde Groupon de financiële resultaten over het afgelopen kwartaal. Sec tonen ze geen diepe treurnis: omzetgroei van 32 procent tot 569 miljoen, nu wel een positief bedrijfsresultaat, van 25 miljoen dollar, en een nipt nettoverlies van vier miljoen.

De vooruitzichten zijn echter somber. De omzet in Amerika stabiliseert, de niet-Amerikaanse omzet daalt sinds twee kwartalen en het aantal actieve klanten groeit amper meer.

Beleggers tonen zich niet blij met Groupons resultaten. De openingsindicatoren wijzen op een verdere koersdaling zodra vanmiddag de beurs in New York opengaat. Zoals het er nu naar uitziet, zal de couponsite nog eens veertien procent in waarde verliezen.

Groupon is nu zo’n 2,5 miljard dollar waard. Twee jaar geleden was Google nog bereid om zes miljard dollar voor het bedrijf te betalen.

Foto: Groupon (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Alexander

Heeft iemand ooit aangetoond dat Google echt bereid was die 6 miljard te betalen? Is dat niet een akkoordje geweest tussen Groupon en Google waarbij Groupon voor 300 miljoen adverteerde middels AdWords, etc. in ruil voor het feit dat Google bekend zou maken Groupon over te willen nemen voor 6 miljard (en Groupon het aanbod zou afslaan). Betere marketing en hypen van een bedrijf kun je je niet bedenken..

Dit is uiteraard niet aangetoond maar kan me niet bedenken waarom Google een niet rendabel bedrijf (met een idioot business-model) over zou nemen voor zo een giga bedrag.
Sowieso is Groupon het ultieme voorbeeld hoe Venture Capitalists in samenwerking met banken een bedrijf dusdanig kunnen hypen zodat bijna de hele wereldbevolking gelooft te maken te hebben met een betrouwbaar en veelbelovend bedrijf.
Heb erg veel medelijden met de consumenten die erin gestonken zijn en vorig jaar US 20,- per aandeel betaald hebben bij de beursgang in november 2011. Die zijn op dit moment 85% van hun inleg kwijtgeraakt (aandeel staat nu US 3,00)

Ondertussen is bijna iedereen Groupon zat. Ondernemers worden voorgelogen over de daadwerkelijke doelgroep en het terugkompercentage, consumenten worden gek van de partij irrelevante mails en het feit dat Groupon-medewerkers zich o.a. voordoen als MS-patienten om maar deals te kunnen slijten. En zo zijn er nog talloze voorbeelden waarom dit bedrijf niet deugt.
Voorlopig kunnen ze nog even voort, met dank aan de beleggers die ervoor hebben gezorgd dat er 700 miljoen op de rekening kwam te staan van Groupon.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond