Deel dit artikel
-

Heineken over AI: ‘Dicht gat tussen tech en business’

‘Vertalers’ noemt Heineken ze, de mensen die het gat tussen business en technologie vullen waar het om kunstmatige intelligentie gaat. Projecten werken met support van de CFO en CEO.

Ciaran Jetten, hoofd Advanced Analytics and AI bij The HEINEKEN Company, vertelt in een podcast van Deus.AI over hoe hij het fundament voor AI-projecten opzette. Dat blijkt een proces van drie jaar van testprojecten, evangeliseren en medestanders zoeken. Zijn werk had van meet af aan steun (en geld) van de CFO.

Een aansprekend voorbeeld is een van de eerste testprojecten die Heineken deed met Tesco in Hongarije. De supermarktketen was bereid out of stock-data te geven. Na acht werken wist Jetten een AI-model te maken dat kon aangeven welke gebeurtenissen tot voorraadtekorten zouden leiden waar in de keten Tesco of Heineken dat zou voelen. Dat soort verhalen opent ogen in een multinational en creëert draagvlak voor nieuwe technologie.

Jetten spreekt over ‘vertalers’ als een groep collega’s uit de businesskant die heeft geleerd wat nieuwe technologie kan betekenen. Zij vormen als het ware de interface tussen het bedrijf Heineken en de op AI-gebaseerde hulpmiddelen. Vertalers herkennen de vraag vanuit de organisatie en bouwen met datascientists modellen en verzorgen implementaties.

Dit, het belang van testen onderaf en support van bovenaf, en meer in de podcast van iets meer dan dertig minuten.

Foto: Sander van der Wel (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond