Deel dit artikel
-

Helft klanten Groupon wil afhaken

De koers van het aandeel van het Amerikaanse bedrijf Groupon daalde gisteren met 6,6 procent nadat uit een nieuw rapport is gebleken dat de helft van de klanten voorlopig niet van plan is om nog aan verdere couponacties deel te nemen.

Susquehanna Financial Group en Yipit informeerden bij 400 Amerikaanse bedrijven naar hun ervaringen met couponacties van Groupon, LivingSocial en anderen. Acht van de tien ondernemingen reageerden positief, maar 52 procent is desondanks niet van plan om binnen zes maanden nog eens aan nieuwe acties deel te nemen. Slechts 24 procent gaf aan dat wel te doen.

De vrees bestaat al langer dat de lucht uit dit marktsegment loopt. Weliswaar krijgen ondernemers veel respons op de couponacties, maar dat komt omdat producten of diensten voor de helft worden afgeprijsd. De bedrijven moeten het hebben van ‘normale’ vervolgaankopen. Sommige ondernemingen krijgen onverwacht grote aantallen klanten, wat hen eerder tot schade dan profijt leidt.

Nederlandse merken hebben ook weinig vertrouwen in actiecoupons. Groupon wordt door vrij veel respondenten van de deze week verschenen Merkenenquête 2012 als een typisch recessieverschijnsel gezien, maar tegelijkertijd ervaart men het als een niet echt rendabel businessmodel voor de aanbieders vanwege de grote kortingen die men moet afgeven.

Analisten vrezen dat de koers van het aandeel Groupon de komende maanden zeer ‘wankel’ zal blijven. Het bedrijf boekt geen winst en de autonome omzet gaat niet hard vooruit.

Deel dit bericht

11 Reacties

dirk

Iets minder korting dan misschien een oplossing? Met soms knallers ertussen.

Richard (webdesigner)

Groupon in een bedrijf dat zich richt op de korte termijn houding van minder koopkrachtige Amerikanen. Merkentrouw of herhalingsaankopen bij het bedrijf staan dan niet hoog op de lijst. Kortom: bedrijven krijgen de verkeerde mensen binnen of hebben te weinig opvolgkracht in huis om mensen te laten terugkeren.

Kopen

Groupon zal hard gaan vallen denk ik. Het is nu steeds meer van hetzelfde. De bedrijven staan niet meer te springen, en de mogelijke klanten zullen afhaken en verzadigd raken. Geen groupon (meer) voor mij!

Bob

Ik heb ooit de mails van Groupon gekregen. Na een vakantie waren ze opgehouden. Ik denk een te lage open rate. Meerdere keren met ze gemaild en het is mij en hun nooit meer gelukt om de mails weer op gang te krijgen. Ik weet uit ervaring wat techniek betekent en dat het ingewikkeld is, maar zo mik je ook niet op de lange termijn. Het is allemaal korte termijn gericht en de oprichters hebben toch al lang gecasht. Dus fuck die gebruikers~!

wilma

ik ga ook afhaken. groupon zal voor mij nooit website van het jaar worden.
heb 5 weken geleden een armbandje besteld via groupon zou voor de kerst binnen zijn.
nog steeds niets ontvangen, mails gestuurd geen reactie,
gebeld. zegt medewerkster dat ik nog een week moet wachten
omdat ze in belgie staakte de post. wel erg lang 5 weken staken. heb het nu dus nog niet en zal het wel nooit krijgen.
deed voor het eerst een aankoop dus nooit meer.

Aad Offerman

De geluiden over Groupon zijn op drie fronten negatief: Klanten klagen over de enorme kortingen die ze moeten geven, en het grote aandeel dat Groupon zelf pakt. Ontvangers van de mailberichten klagen over de manier waarop Groupon met zijn lijsten omgaat. En investeerders tenslotte hebben grote twijfels over de houdbaarheid van dit model. Zelf zie ik dat er een hoop “chinese meuk” voorbij komt en dat de semi-lollige teksten vooral voor Google en niet voor de lezers wordt geschreven. Alles aan Groupon riekt naar hit-and-run…

In aansluiting op Richard: de diensten van Groupon zijn inderdaad niet op de langere termijn en het opbouwen van een relatie gericht. Terwijl hun klanten die grote korting alleen kunnen geven als nieuwe klandizie (van de klanten van Groupon) inderdaad blijft terugkomen.

Kortom: ik denk dat je beter een mooie landingspagina kunt maken, met daarop je eigen aanbieding, in je eigen context en je eigen presentatie, en je nieuwe klanten via AdWords kunt binnenhalen.

Elly

Ook ik zal niets meer kopen via Groupon.
Heb tweede week december 2 Trophies lampen besteld, levertijd 1 à 2 weken, nog steeds niet binnen.
Op email (nu al 3 stuks) wordt totaal niet gereageerd.

Elly

Als aanvulling op mijn vorige mail.
10 minuten geleden mijn bestelling toch binnengekregen.
Had dit al afgeschreven.
Hoe dan ook, ik blijf bij mijn besluit en bestel niets meer via Groupon.

ger

Ik heb in oktober 3 tuinlampen bij groupon betaald en we zitten nu bijna half januari en ik heb ze nog steeds niet ontvangen,heb mijn geld teruggevraagd maar er wordt niet eens op mijn mails gereageerd.Ik heb gedreigd met advocaten maar ook daar heeft groupon maling aan.IK RAAD MENSEN AF DOOR MIJN ERVARING OM NIETS BIJ GROUPON TE KOPEN WANT UITEINDELIJK BLIJKT DAN GOEDKOOP ZEER DUUR TE ZIJN .

A. Rutten

Hoe kan ik me bij alle groupon steden tegelijk afmelden
Heb me bij Breda aangemeld en afgemeld maar krijg nogsteeds die ……. mails binnen

Kusters Marijke

Hallo beste mensen,
GROUPON ADVERTEERD.
Als je in een dagblad een advertentie zet is deze, het dagblad, toch ook verantwoordelijk voor de levering ed?
Of zie ik dat verkeerd?
En Groupon neemt veel, klopt, maar dat weet je van te voren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond