Deel dit artikel
-

Helft omzet Wehkamp.nl in 2014 via mobiel

Meer dan de helft van de omzet van RFS Holland Holding komt binnen twee jaar via telefoons en tablets. “Het mobiele kanaal was er in een keer en werd in korte tijd heel belangrijk”, aldus de woordvoerder.

In de afgelopen zes maanden realiseerde het moederbedrijf van Wehkamp, Fonq en Create2Fit al zestien procent van zijn omzet via het mobiele kanaal. Woordvoerder Dirk van den Bogaart over de snelheid van de mobiele ontwikkelingen: “Vergeet niet dat dat een jaar geleden vier procent was. We verwachten dat we eind volgend jaar tussen de 25 en dertig procent via mobiel realiseren en in 2014 over de vijftig procent gaan.”

Omgerekend zou dat betekenen dat RFS enkele honderden miljoenen euro’s aan mobiele omzet zal realiseren.

In de aanduiding van ‘het mobiele kanaal’ worden telefoons en tablets vaak over een kam geschoren. Onterecht, zegt Van den Bogaart. “De smartphone is voor oriëntatie, de tablet echt om te ontspannen en te winkelen. In dat kader hoor je ook wel eens de term ‘couche commerce’. Tablets en telefoons zijn twee verschillende apparaten en die moet je elk anders benaderen omdat ze anders worden gebruikt.”

Over de afgelopen zes maanden boekte RFS Holland Holding zeker enkele tientallen miljoenen euro’s omzet via telefoons en – vooral – tablets. De concernomzet kwam, inclusief die van financieel dienstverlener Lacent, op 291 miljoen euro uit.

De online omzet bij de verschillende labels nam met elf procent toe.

Het operationele resultaat steeg met tien procent naar 31 miljoen euro. De nettowinst groeide met zestien naar 18,9 miljoen euro.

‘Wehkamp.nl realiseerde een duidelijke groei. De afgelopen maanden heeft ze haar leidende positie verder versterkt door nieuwe strategische samenwerkingen aan te gaan met modelabels Mango, Sacha, Didi, Steps, Superstar en WE-Fashion. Alle strategische partners waaronder ook C&A, Etam Groep, Beter Bed en Scapino deden goede zaken in online verkopen.’

‘De omzet van Create2Fit, dat acht gespecialiseerde internetwinkels exploiteert, bleef licht achter. Dit was met name het gevolg van de afnemende vraag naar televisies in lijn met het overal marktbeeld bij plasmadiscounter.nl.’

‘Fonq.nl, met meer dan honderdtwintig eigen niche-webwinkels op het gebied van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness realiseerde een aanzienlijke groei door verhoogde marketinginspanningen en uitbreiding van verkoopkanalen in het buitenland.’

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Wel een lastige vergelijking hoor. Tablets zijn zondermeer mobiele apparaten, maar geldt dat ook niet voor laptops? Vaak worden die ook mobiel gebruikt en die worden hier niet genoemd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond