Deel dit artikel
-

Herbert Pesch (Evident): ‘Markt prefereert één bureau als hoofdaannemer’

Internetbedrijven komen en gaan, maar fullservice internetbureau Evident uit Utrecht houdt het al vijftien jaar vol. Samen met directeur en medeoprichter Jurgen Overweg is CEO Herbert Pesch nog steeds eigenaar van het bedrijf.

Het internet is in vijftien jaar drastisch veranderd. Jullie ook?
“We begonnen met z’n drieën; anti-kraak, leaseauto’s ingeleverd, houtblokjes onder oude bureaus. Wij waren een ambitieus setje enthousiastelingen en gingen er vol voor. We pakten alles aan. Eerst training en consultancydiensten en al snel websites. Maar ook toen al waren wij best wel zakelijk. Onze allereerste activiteit op de dag dat wij ons kantoor openden, was het aansluiten van de printer en het sturen van de eerste factuur (2000 gulden aan de Jaarbeurs). Dat zakelijke en financieel robuuste hebben wij altijd behouden. Op één jaar na  hebben wij altijd winst gemaakt en zijn wij ieder jaar gestaag gegroeid. Nu zijn wij een strak georganiseerd full service internetbureau van bijna 70 medewerkers en groeien wij ook dit jaar weer flink.”
“Mijn grootste drijfveer destijds, eigenlijk mijn droom, was om met ons eigen team, ons eigen bedrijf, succesvol te zijn en dan samen te gaan skiën en mooie feestjes te organiseren. Die combinatie van hard werken, ambitie en tegelijkertijd veel lol maken is altijd gebleven en zal, hoop ik, ook altijd blijven. Ons Refresh lustrumfeest onlangs was exemplarisch voor onze cultuur. Wij maken inmiddels niet meer zomaar een leuke website, maar gaan echt een strategische samenwerking aan met onze opdrachtgevers, waarbij online een heel belangrijk onderdeel is van de totale (marketing)strategie.”

Wat wordt tegenwoordig van een fullservice bureau verwacht? Moet je je niet eerder specialiseren? Of blijft one stop shopping een aantrekkelijke formule voor klanten?
“Fullservice of specialiseren, wij doen allebei. Wij focussen ons op enkele markten, maar daarbinnen zijn wij fullservice. Enkele van onze snelgroeiende verticals zijn bijvoorbeeld Industrie (PPG Industries en Damen Shipyards), zakelijke dienstverlening (GITP en SRA), onderwijs (Hogeschool Utrecht en MVP) en zorg (Vierstroom en Nutricia AMN). Onze opdrachtgevers eisen meer en meer dat wij hun business aantoonbaar versterken en ondersteunen met digitale oplossingen. Eigenlijk bij al onze projecten staan dan ook meetbare te behalen resultaten centraal. Denk hierbij aan concrete KPI’s zoals aantallen nieuwe leads, hogere conversie percentages, lagere ‘costs per lead’ en uiteindelijk meer omzet.”
“Wij verwachten dat veel van de grote partijen de komende jaren nog steeds de voorkeur geven aan één bureau als hoofdaannemer voor het digitale kanaal, die alle drie de expertises in huis heeft. Dit laat overigens onverlet dat wij regelmatig specialisten invliegen. Wat wij ook zien is dat de kennis en capaciteit bij grotere opdrachtgevers groeit. Wij verwachten dat de klanten zelf ook steeds vaker actief gaan meewerken aan het verder optimaliseren van hun digitale kanaal.”

Hoe is de markt momenteel voor dit soort bureaus en wat zijn jullie plannen voor uitbreiding?
“Wij zien vele kansen. Er zijn nog zo veel interessante organisaties die hun digitale kanaal verre van optimaal inzetten. En wij zien nog niet zo veel bureaus die bij alles wat ze doen écht uitgaan van de business van hun klanten. Écht focussen op betere, meetbare resultaten. Veel kansen dus voor Evident. Wij zetten onze gestage groeistrategie dan ook vol door.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten Roeterink

Goed gedaan mannen!! Herinneringen van onze samenwerking/jullie startperiode zoals de digitale perskamer voor Jaarbeurs nog vers in het geheugen. Jullie verhaal is authentiek en consistent; een prima basis voor minstens de volgende 15 jaar. Succes! Maarten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond