Deel dit artikel
-

Herinnert u zich deze nog? Second Life

Het was enkele jaren geleden de grootste internethype ooit, maar inmiddels alweer zo goed als vergeten. Het virtuele platform Second Life viert zijn tienjarig bestaan, en rekent niet meer op een nieuwe doorbraak. In elk geval niet in zijn huidige vorm.

De virtuele wereld van Second Life is allang geen speeltje meer, maar ‘serious business’, meldde Emerce in juni 2006. Op zich was dat niet gelogen. Zelfs Adidas en Toyota kwamen uit de startblokken voor Second Life. ABN AMRO vergaderde in de virtuele wereld. Ook Emerce deed hard mee en opende een eiland waarop de Rotterdamse Van Nelle Ontwerpfabriek werd nagebouwd. Als hij nog bestaat, zal er geen mens meer naar omkijken. De huidige redactie in elk geval niet, zo moeten we met het schaamrood op de wangen toegeven.

Van de bedrijven met eigen ontvangstruimten in Second Life is het grootste deel alweer afgehaakt. In de tien jaar van zijn bestaan zijn weliswaar 36 miljoen accounts aangemaakt, maar  daarvan zijn er een miljoen nog actief. Games en evenementen zijn de belangrijkste reden voor bezoekers om tijd in Second Life door te brengen of om een nieuw account aan te maken, want ook dat gebeurt nog steeds. Zo zijn er meer cijfers: door virtuele goederen aan elkaar te verkopen, ging er afgelopen tien 3,2 miljard dollar om in de virtuele economie van Second Life.

CEO Rod Humble van ontwikkelaar Linden Lab blijft opvallend bescheiden in een interview met de San Francisco Chronicle. Hij erkent dat Second Life op de huidige platforms (pc, mobiel) niet meer mainstream zal worden, maar ‘nieuwe technologie kan dat veranderen’. Hij wijst op Google Glass en nieuwe ontwikkelingen in Virtual Reality (Oculus Rift).

Linden Lab maakt met die een miljoen leden overigens nog steeds winst, en Humble denkt nog nieuwe inkomstenbronnen aan te kunnen boren, zoals virtuele pacht voor ‘land’ waarop bedrijven nieuwe activiteiten kunnen ontwikkelen. Dat kunnen virtuele nachtclubs zijn of appartementen zijn. Maar wellicht is daar ook geen behoefte meer aan. De populariteit van Google Glass bewijst dat we toch liever de echte wereld willen inblikken.

Deel dit bericht

7 Reacties

John

Wélke populariteit van Google Glass?
Geen mens kan dat ding nog kopen en de schrijver van dit stukje verbindt er al conclusies aan. Apart.

Jan Libbenga (Redactie Emerce)

Het gaat niet om de verkopen, maar om de enorm belangstelling voor dit fenomeen.

Jasper

Jan,
Als Second Life jullie toch iets geleerd moet hebben: is het iets voorzichtiger zijn met dit soort uitspraken 😉

Paul

Google Glass wordt een flop.

Karlijn Stoelinga

Websites als Victoriamilan en SecondLove hebben SecondLife overgenomen 😉

vernes

Karlijn, bedoel je dat deze twee websites zich binnen secondlife hebben gevestigd en binnen secondlife de dating markt hebben overgenomen? Want ik heb even gekeken maar geen van deze twee websites hebben ook maar iets te maken met 3D omgevingen.

John

Second Life heeft een kleine groep fanatieke gebruikers. Er zijn inderdaad nog veel nieuwe aanmeldingen, maar veel nieuwe leden houden het binnen een paar dagen alweer voor gezien. Second Life heeft met name een grote aantrekkingskracht op mensen die in het echte leven problemen ondervinden; het is een soort van escape. Zelf heb ik een tijdje content ontwikkeld voor SL. Uiteindelijk ben ik afgeknapt op de geestelijke armoede van het hele virtuele gebeuren en ‘verhuisd’ naar Opensim.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond