Deel dit artikel
-

“Het is een waanzinnig goede markt voor internetonderzoek”

Onderzoeksbureau Pro Active International hield zich stil dit jaar. Het bedrijf slankte af en voerde wijzigingen door in de strategie. Fred van Aken, afkomstig van Roccade Finance, werd de nieuwe CEO en meldt dat het bedrijf sinds begin 2001 winstgevend is. Door Jasper Houtman

Eind 2000 traden jullie regelmatig naar buiten, eind 2001 nauwelijks. Wat gebeurde er?

"Het bedrijf moest tot rust komen. We zijn in 1997 begonnen en zijn sindsdien elk jaar verdubbeld, zowel in omvang als in omzet. Begin 2001 was het nodig om enkele vragen te stellen over wie we zijn, wat we willen en hoe we het bedrijf verder gaan opbouwen. Bovendien bestond een belangrijk deel van onze klanten uit dotcom-bedrijven, die vielen eind vorig jaar weg. We moesten nieuwe klanten werven onder traditionele bedrijven."

Waarom de wisseling aan de top?

"Ik was sinds mei bij Pro Active actief als operationeel directeur. We zaten toen net in een periode waarin we het bedrijf opnieuw wilden positioneren. Liesbeth Hop gaf aan dat ze zich meer bezig wilde houden met productinnovatie, marketing/pr en het presenteren van het bedrijf. Daar is ze ontzettend goed in en ze gaf aan dat ze daar ook veel plezier in heeft. Het aansturen van het bedrijf wilde ze niet meer als eindverantwoordelijke doen, maar nog wel vanuit een positie binnen de directie."

Wat was de reden voor het opzetten van een zwaarder management team?

"Groei van een organisatie komt vanuit de mensen. Als je kijkt naar onze markt dan liggen er ontzettend veel mogelijkheden. Mensen met ervaring kunnen zien waar die mogelijkheden zijn en hoe we dat kunnen oppakken en ondertussen daarbij andere mensen binnen het bedrijf hierin meeslepen.

Voorheen bestond het risico dat we teveel vroegen van onze medewerkers en dat om die reden de groei niet van de grond kwam. Met dit team zal dat geen probleem zijn."

Hoe staat het met de markt voor internetonderzoek? Er lijkt een consolidatie gaande, zoals met de overname van Jupiter MMX door VNU.

"Het is nog een waanzinnig goede markt. Bij het bepalen van de strategie, waar internet tegenwoordig meer onderdeel van is, blijft er behoefte aan informatie bij het management. Dat zorgt ervoor dat er budgetten vrijkomen voor onderzoek. Er zal absoluut een consolidatieslag komen. We bekijken ook met welke partijen we ons aanbod kunnen aanvullen of onze positie kunnen versterken, maar van een overname is nog geen sprake."

Zien jullie een verandering in het type onderzoek dat gevraagd wordt?

"In het begin was het met name data over internetgebruik. Voor landen als Rusland en China is dit nog zeer relevant. Wanneer we daar dergelijke cijfers bekend maken is het nieuws op televisie. In Nederland en Europa zijn het nu meer business vraagstukken met betrekking tot merken, klanten en media, waar een antwoord op gezocht wordt en waarvoor we een integrale oplossing van onderzoek en advies leveren. Dit vergt meer mankracht, vandaar ook dat we onze aandacht nu richten op Europa. Verder blijven we standaardoplossingen aanbieden in de markt om zo ook een groter gebied dan Europa te kunnen blijven bedienen."

Pro Active had veertien buitenlandse vestigingen.

"We hebben nu nog een kantoor in het buitenland, in Londen. De Europese markt wordt nu bediend vanuit Amsterdam. Het kantoor in Londen willen we wel weer uitbreiden, Engeland is een belangrijke markt voor ons. Het aantal personeelsleden is sinds vorig jaar teruggebracht van 65 naar dertig. In Nederland gebeurde dat voornamelijk door verloop, in het buitenland vielen wel ontslagen."

Hoe ontwikkelt de omzet zich?

"We zien een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Daar zijn we tevreden over, aangezien de klantenportefeuille in dezelfde periode voor tachtig procent is gewijzigd. Bovendien maken we sinds begin 2001 netto winst. Voor komend jaar verwachten we een fikse groei in omzet in combinatie met een positief netto resultaat."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond