Hi het grootste Nederlandse merk op Facebook

KPN-merk Hi is het grootste Nederlandse merk op Facebook nadat het Pathé deze week passeerde.
Door een actieve Facebook-strategie zag Hi het aantal fans van zijn merkenpagina op de profielensite afgelopen maand met een kleine 400 procent stijgen tot 52.000. Pathé voerde in het verleden een actiever beleid, waardoor het tot gisteren nummer één was, maar schakelde een tandje terug. Daardoor bedroeg de groei afgelopen maand ‘maar’ 6 procent tot iets meer dan 51.000 digitale vriendjes.
Dat blijkt uit een overzicht dat Peter Minkjan publiceerde op zijn blog Facebookpro.nl. Voor zijn onderzoek keek hij enkel naar officiële bedrijfs- c.q. merkenpagina’s en telde het aantal Nederlandse fans. Pagina’s van artiesten en onofficiële fanclubs worden niet meegenomen in het onderzoek.
De status van enkele dagen geleden:
Minkjan, die bij Spil Games aan de internationale social media-strategie werkt, verklaart de sterke groei van Hi met het actieve beleid dat de KPN-dochter voert. “Bedrijven kunnen met hun nationale bereik makkelijk veel vrienden op Facebook krijgen, maar uiteindelijk gaat het erom welke kwaliteit ze hen leveren. Pathé en Hi voeren een contentstrategie, richten zich actief met specifieke boodschappen op hun fans”.
Hij signaleert ook dat bedrijven regelmatig reclamecampagnes op Facebook voeren om meer fans te krijgen. Immers, wanneer iemand eenmaal ‘vriendje’ is van een bedrijf of merk kan de marketingafdeling die digitaal verwant direct en vrijwel kostenloos benaderen. “Hi wijst ook op Facebook in zijn andere reclames en heeft een hele gave applicatie die viraal werkt”.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
8 Reacties
Ron
Sinds wanneer is ebuddy geen Nederlands merk meer?
http://www.facebook.com/#!/eBuddy
Peter Minkjan
@Ron; ik heb voor deze lijst enkel de Nederlandse fans meegenomen. Alhoewel Ebuddy meer dan 2.4 miljoen fans in totaal heeft zijn daar slechts 10.000 fans Nederlands van (volgens de Facebook advertentietargeting tool).
Jelle van der Bij
Erg sterke campagne ook van Hi. Gefeliciteerd met de eerste plek!
@NergizN
KLM heeft meer dan 200k fans, maar misschien zien ze KLM niet als een NL-se merk maar een Franse 😛
Gilles
Wij, 22tracks, zijn erg trots op het feit dat wij binnen de top10 staan. Dit zonder enig media budget.
Alex Matatula
Interessant stuk!
Wel ben ik ook erg benieuwd wat deze merken doen met hun opgebouwde community. Deel je daar ook informatie over?
Verder ben ik ook wel benieuwd naar de kosten die gemaakt zijn om de groei te verwezenlijken. Weet je hier ook iets vanaf?
Groet,
Alex
Calvin
Het is allemaal wel leuk deze cijfers, maar wat hebben ze bereikt eigenlijk? Dat vind ik het belangrijkst om te weten.
Peter Minkjan
@NergizN Net zoals bij Ebuddy en Heineken heb ik bij NL bedrijven met een internationale fanpagina gekeken naar het aantal Nederlandse fans. Dat ligt bij KLM een stuk lager.
@Alex Matatula: Veel bedrijven die in de toplijst staan hebben Facebook advertenties ingezet om nieuwe fans te krijgen. Hi zet nog steeds ads (& sponsored stories) in om hun fanbase uit te breiden. Ik heb geen inzage in de kosten.
Ik ben bezig om ook de interactie op de fanpages te meten en dit mee te nemen in het overzicht.