Deel dit artikel
-

Hopper haalt 100 miljoen dollar op

Hopper, de boekingsapp voor vliegtickets en hotels die advies geeft over het beste koopmoment, heeft 100 miljoen US dollar opgehaald in een serie D-investeringsronde. Hiermee komt de totale funding van Hopper sinds de oprichting in 2007 op 184 miljoen dollar.

Hopper gaat het geld gebruiken om internationaal uit te breiden en de ontwikkeling van artificial intelligence te financieren.

Volgens CEO en medeoprichter Frederic Lalonde is de online reismarkt goed voor 662 miljard dollar wereldwijd, waarvan 264 miljard mobiel wordt geboekt. Hij stelt dat gezien het feit dat 92 procent van de tijd die consumenten doorbrengen op hun smartphone, wordt besteed aan apps, Hopper in een uitstekende positie verkeert om dé reisapp te worden.

Daar valt natuurlijk wel wat op af te dingen – Hopper moet dan wel een van de circa dertig apps zien te worden die consumenten daadwerkelijk gebruiken. Op zich heeft het daar goede papieren voor: niet alleen kun je met Hopper vliegtickets zoeken, de app geeft ook advies over wanneer de beste tijd is om te boeken en hoe je eventueel op de kosten kunt besparen, bijvoorbeeld door een andere vertrekluchthaven te kiezen. De app is simpel en plezierig in het gebruik. De hotelfunctie werkt hetzelfde, maar het aanbod is nog wel beperkt, met voornamelijk Amerikaanse steden en daar dan weer een select aantal accommodaties.

Vooral conversie uit notificatieberichten

Inmiddels is de app dertig miljoen keer geïnstalleerd. Er zijn 75 miljoen reizen gepland via Hopper en dagelijks komen er 150.000 notificatieopdrachten (het in de gaten houden van het prijsverloop van een specifieke vlucht of hotel) bij. Wanneer de prijs verandert, stuurt Hopper een bericht. Negentig procent van de conversie komt hieruit voort. Meer dan de helft van de omzet is afkomstig van bestaande klanten. Wanneer iemand een reis aan het plannen is, wordt de app elke vier tot vijf dagen geraadpleegd.

Een kwart van de omzet is afkomstig van buiten de VS. In Europa zijn de verkopen volgens Hopper met 154 procent gestegen dankzij het opnemen van de tarieven van 47 low-cost carriers. Om de internationalisering door te zetten wil Hopper investeren in het lokaliseren van de app (taal, valuta en prijzen).

Aanbevelingen door AI leiden tot boekingen

Interessant is dat een kwart van de boekingen het resultaat zijn van AI. Oftewel: gebruikers boeken reizen naar bestemmingen waarvoor zij niet expliciet een zoekopdracht hebben gegeven in de app, maar die op basis van hun zoekgedrag werden aanbevolen. De conversie op notificaties van AI-aanbevelingen liggen 2,6 keer hoger dan die op expliciete zoekopdrachten.

Volgens Hopper komt dit doordat de omstandigheden ideaal zijn voor het trainen van een aanbevelingsalgoritme. Gebruikers zitten in een gesloten ecosysteem, er wordt 1-op-1 gecommuniceerd en ze plannen trips dertig tot zestig dagen eerder op Hopper dan online. Hierdoor kan de app met behulp van machine-learning en AI de voorkeuren van gebruikers veel beter leren kennen dan op een website mogelijk zou zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond