Deel dit artikel
-

Hulp bij koopjesjagen

Voor Nederlandse koopjesjagers op Internet worden steeds meer hulpmiddelen gelanceerd.

Onlangs introduceerde het Nederlandse bedrijf Tryllian de webagent Gossip. Dit kleine programma assisteert de gebruiker op verschillende gebieden, waaronder ook koopjesvergelijken.

Het Nederlandse ConsumerDesk heeft onlangs haar vernieuwde site geopend. Op de site Consumerdesk kan gekozen worden uit verschillende productcategorieën. Vervolgens kan de bezoeker een aantal vragen beantwoorden over
bijvoorbeeld prijsklasse of merk en dan wordt er een lijst met zoekresultaten gepresenteerd. Een goede feature is dat er koppelingen naar meer informatie over de producten geboden worden.

De producten worden met vermelding van merk, voornaamste specificaties en prijs gerangschikt en zo kan de koper een optimale keuze maken. De getoonde prijzen zijn gemiddelde winkelprijzen. De site bevat ook verwijzingen naar verkooppunten op Internet en fysieke winkels. Inmiddels bevat de site ruim 3500 producten met meer dan 80.000
specificaties en kenmerken.

Op De Prijs zijn ook prijzen te vergelijken. Gezocht kan worden naar audio-, video- en computerapparatuur. Prijzen van zowel webwinkels als echte winkels kunnen naast elkaar worden bekeken. Ook hier tikt de bezoeker in grote lijnen in wat hij zoekt en doet de site de rest. De site is nu ook beschikbaar in WML-formaat, zodat ook de mobiele koper met een WAP-telefoon op bodemprijzen kan jagen.

Commentaar:
De verschillende services waarmee prijzen te vergelijken zijn blijken te werken. Er zijn echer wel verschillen. Zo zijn er zoekmachines die de gezochte informatie opslaan in een database, teneinde de gegevens te gebruiken voor bijvoorbeeld 1-to-1 marketing. Er zijn ook voorbeelden bekend dat slechts bedrijven die de aanbiedende service betalen voor exposure in de zoekresultaten worden opgenomen. Er is dan dus geen garantie dat de consument de beste koop heeft gedaan. Daarnaast zal altijd goed gekeken moeten worden naar leveringsvoorwaarden en transportkosten, aangezien die flink kunnen verschillen van winkel tot winkel. Maar hoe je het ook wendt of keert: feit is, dat de opkomst van 'zoek-de-laagste-prijs'-services bijdragen aan het transparant maken van de markt en dat werkt in het voordeel van de consument.

Deel dit bericht

3 Reacties

Henk Nicolai

Op zich mooie ontwikkeling. Probleem is alleen hoe weet je dat de informatie betrouwbaar is

Jeroen Buis

Ik denk dat de term koopjesjager te negatief is. Wat belangrijk is, is dat de markt doorzichtig wordt gemaakt.Dat hoeft niet alleen op prijs te gebeuren maar moet zeker ook betrekking hebben op service.Prijsvergelijkingen zijn gemakkelijk maar zijn alleen maar voldoende als de produkten identiek zijn (bijvoorbeeld bij CD's of boeken).Zogauw er service nodig is, is prijsvergelijking alleen niet meer voldoende.Deze sites moeten dan ook uitgroeien naar sites die meer dan prijzen aanbieden.Op onze eigen site, http://www.ShipItSmarter.com proberen we naast de prijzen ook een stuk service (de levertijd)en in de toekomst ook de ervaringen van klanten met de aanbieders mee te nemen.Ook service kan je prima meten en beschikbaar stellen aan je bezoekers.Voorbeelden te over: nemen ze de telefoon snel op, wordt je snel geholpen met problemen, hoe lang duurt het, hoe snel heb je je aankoop in huis, etc, etc.

Jeroen Remijnse

Je ziet dat er steeds meer partijen richting het infomediairschap gaan. Prijsvergelijkers zijn hier een eerste begin van (zie ook http://www.jaysar.com ). Services als Nokdown zijn hier een tweede stap in. De vraag is dan of de macht meer bij de consument komt te liggen of bij de (onafhankelijke) tussenpersoon, de zogenaamde inkoopbegeleider van de consument.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond