Deel dit artikel
-

Hyves werkt aan een app-store met kassa

Hyves heeft mogelijkheden om als e-commerce platform te gaan fungeren. Een app-store of applicatiewinkel is het startschot.

Volgens Hyves-mededirecteur en woordvoerder Raymond Spanjar is de tijd rijp voor een app-store bij Hyves.

Hij opteert eerst voor de komst van een betaalde ‘app store’, een winkel voor applicaties die op de pc en mobiel bruikbaar zijn, in navolging van de ‘app store’ van Apple. Nu heeft Hyves een gadget gallery met gratis applicaties, met als meest gebruikte, het YouTube-venster met bijna 3,3 miljoen gebruikers.

"Apple heeft daar ook een groot succes mee. In de tweede helft van 2009 moet die winkel online komen. Een precieze datum is moeilijk aan te geven, want we zijn ook van partners afhankelijk."

Dat wil zeggen in juli of later. Daarmee introduceert Hyves dan een betaalplatform waarop derden hun toepassingen kunnen aanbieden voor één of een paar euro. Gezien de grote getallen van Hyves kan dat snel oplopen in bedragen.

Hyves heeft die betalingsstructuur al op poten met Docdata Payments, dat ook de betalingen op o.a. Marktplaats.nl afhandelt. Je kunt betalen met iDeal van de banken, PayPal, een machtiging of creditcard.

Groeit de omzet dit jaar nog ondanks reclamemarktteruggang? Spanjar: "Ja, we mikken op een groei met 30 tot 50 procent." Hij denkt nog niet aan concrete toevoeging van warenhuis- en affiliateverkoop, ook nog mogelijkheden voor Hyves.

Het nieuws van de beoogde app-store trad naar voren uit onderzoek in opdracht van Immovator, naar voren gebracht tijdens het Mediaparkjaarcongres.

80 procent open

Ook werd bekend hoeveel procent van de Hyvers er nu profielen hebben afgesloten.  Zo’n 10 procent van de circa 8 miljoen Hyvers heeft gebruikgemaakt van één van beide privacy-opties, zo’n 8 procent is afgeschermd voor alleen vrienden, 14 procent  voor vrienden van vrienden.

Spanjar: "In het begin ging het hard met het afsluiten van het profiel voor alleen vrienden. Daarop hebben we ingevoerd dat als je je profiel afsluit je dan zelf ook geen profielen van personen buiten die kring van vrienden van vrienden meer kunt bekijken."

Is dit gedaan uit oogpunt van een negatieve beloning of straf? Spanjar: "Dat is voor de netwerkvorming noodzakelijk. Sluit je je af voor communicatie van vrienden met vrienden dan belemmer je de vrije communicatie in het netwerk, bijvoorbeeld met krabbels van anderen die je dan niet meer kunt zien en tonen."

Is het niet gunstig voor Hyves dat data besloten is, want dan kan alleen Hyves die nog commercieel exploiteren? Spanjar: "Die misvatting heb ik eerder gehoord. Als derden commerciële berichten naar onze leden sturen dan is dat spam want ze hebben die toestemming niet. Daar treden we dus regelmatig tegen op."

Naam en adres (NAW), e-mailadres en 06-nummer zijn al sinds de start standaard afgeschermd voor vrienden. Voor meer dan 90 procent van de mensen is dat ook nog steeds de instelling, zo’n 10 procent geeft ook adres en/of telefoonnummer bewust prijs. Hyves bewaakt privacy grondig. Aandeelhouder Van den Ende & Deitmers is overigens ook aandeelhouder in marketingbedrijf Advance.

Betalende leden

Volgens Spanjar zijn er tenminste 100.000 Goldmembers. Ze betalen maandelijks een bedrag en krijgen daarmee te zien wie hen bezoekt. Maar het succes van de dienst is afhankelijk van de instellingen door anderen.

Hyves biedt klanten de privacy-optie om zelf in te stellen dat anderen hun gangen mogen volgen (opt-in). Hyves probeert dit te stimuleren met het antwoord op de vraag wie jou kunnen volgen: "In principe niemand. Behalve als je dit zelf zo instelt, en dat is leuker dan je denkt. Bijvoorbeeld om te laten zien dat je aan iemand denkt, zonder dat je die vriend een bericht hoeft te schrijven. Of om te kijken of iemand terugkijkt, zoals op een terras. Dus stel in dat je vrienden of iedereen je bezoek mag zien, en kijk of het bevalt!"

Surfgedrag legt Hyves niet vast. Spanjar: "Voor ons is dat nooit een belangrijke optie geweest. Andere partijen doen dat om informatie te verzamelen over interesses, demografische details etcetera. Wij hebben dat niet nodig, want die data staan er. We gebruiken die ook, want adverteerders vragen ernaar. Maar met mate. Bezoekers zien weinig reclame van ons."

Hyves wil trachten terughoudend te blijven: "Natuurlijk zijn er talloze mogelijkheden om op korte termijn meer exploitant toe te voegen. Maar het is de kunst om dat min of meer gelijk op te laten lopen met de gebruiksmogelijkheden en met de binding van je leden."

In die zin vergelijkt Hyves zich eerder met Facebook dan met MySpace: "Facebook is voortdurend ingesteld op verdere ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden, in tegenstelling tot MySpace, dat meer voor de korte termijn is gegaan. Je ziet nu het gevolg: bij MySpace een terugloop van belangstelling met een ontslaggolf als gevolg."

Wat die organisatie betreft prijst de Hyves-directie zich gelukkig dat er na de 120 personen die een boterham verdienen aan Hyves, er nog winst resteert. Spanjar: ‘Er ontbreekt grote druk om de inkomsten op te voeren en dat is prettig."

Hyves bereikte in maart 2009 56 procent van de Nederlanders, met bijna 80 procent in de categorie 13-34 jaar en nog 30 procent van de 50-plussers. Er werden een kleine 170 miljoen bezoeken geteld op Hyves.

Deel dit bericht

2 Reacties

Mascha

sjonge, wordt er bij emerce bezuinigd op de eindredactie of zo? dit stuk is nauwelijks te lezen…

Martijn Dood

En nu maar wachten op 'Kwetter', Hyves' oer-Hollandse variant van Twitter. ;-)Knap hoe ze bij Hyves geld verdienen aan de massa door web 2.0 plat te slaan. En begrijp me niet verkeerd: Ik krijg daar jeuk van, maar dit is wel d? manier om kritische massa te vergaren voor applicaties als een app store, een twitter en in de toekomst een Google Wave o.i.d. Feitelijk doet Hyves gewoon aan ontwikkelingswerk. 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond