Deel dit artikel
-

IAB: consument haalt nieuws steeds vaker digitaal

Steeds meer consumenten halen hun nieuws digitaal. Dat blijkt uit een onderzoek van Interview NSS dat onder 1200 huishoudens werd uitgevoerd in opdracht van het IAB. Internet neemt de derde plaats in als wordt gekeken naar de mediaconsumptie en de tijdsbesteding van de consument in alle leeftijdscategorieen. Internet moet als nieuwsbron alleen nog tv en radio nog voor zich dulden.

Volgens Igor Beuker van het IAB is een van de opvallende uitkomsten van het onderzoek  dat jongeren van 15-24 jaar digitale media gebruiken als vast onderdeel van het dagelijks leven en zijn gewend om verschillende media tegelijk te consumeren. Verder valt volgens het IAB op dat hoger opgeleiden en mensen met hogere inkomens in Nederland relatief juist meer gebruik maken van Internet. Ook hebben consumenten de neiging om steeds vaker het internet te gebruiken om zich op aankopen te oriënteren, aldus de organisatie van internet-adverteerders. 

Binnen de totale tijdsbesteding aan media neemt Internet de derde plaats in (17 procent), na TV (39 procent) en radio (37 procent). Voor de dagbladen en tijdschriften is dit aandeel 9 procent en 4 procent. Als personen zonder internettoegang in de basis wordt meegenomen bedraagt het aandeel internet 13 procent  maar neemt het nog altijd de derde plaats in binnen de mix van mediaconsumptie. Uit het onderzoek blijkt dat Internet in tijdsbesteding printmedia in ieder geval voorbij streeft.

E-mailen en webpagina’s bezoeken zijn volgens het IAB de meest populaire activiteiten op internet. Als dagelijkse bezigheid is chatten zeer populair: bijna een kwart van de mensen doet dit dagelijks. Beuker zegt over het onderzoek: “het single source onderzoek bewijst dat online media vandaag de dag een steeds belangrijker onderdeel dient uit te maken van de media-mix.”

“In 1996 had slechts 15 procent van de Nederlanse bevolking internettoegang, eind 2003 is dit gestegen tot ruim 70%. Een ontwikkeling die we ook nauwlettend in de gaten houden is de snelle groei van breedbandinternet. Breedband is namelijk een belangrijke driver voor de tijd die een consument aan internet besteedt”, aldus Robert Schueler, onderzoeksdirecteur van bureau  Interview NSS.

Om segmenten in mediaconsumptiegedrag te ontdekken hebben Interview NSS en IAB een aanvullende analyse gedaan waarin drie segmenten te onderscheiden zijn: 1. trendsetters , 2. mainstream en 3. laggards. Laggards kunnen volgens hen getypeerd worden als mensen die achterblijven met de technologische ontwikkelingen. Deze groep consumeert relatief veel gedrukte media (en dan met name kranten) en televisie. De trendsetters besteden meer van hun tijd aan internet ten koste van de andere media, vooral ten koste van print. De consumptie aan radio is voor de drie segmenten redelijk gelijk, aldus Interview NSS en het IAB.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond