Deel dit artikel
-

IAB: Nederland koploper in het adopteren van nieuwe zoektechnologieën

Er is een grote budgetverschuiving van desktop naar mobiele zoekadvertenties zichtbaar. Daarnaast zal steeds vaker gebruik worden gemaakt van machine learning en voice search. Dat zijn enkele van de conclusies van de vierde Search Advertising Study van brancheorganisaties IAB Nederland en DDMA die vandaag is verschenen.

Dit jaar deelden 86 search-advertisingprofessionals voor dit rapport (pdf) hun belangrijkste inzichten en cijfers. Naast de onderzoekers van Deloitte was er dit jaar een belangrijke rol weggelegd voor tien marktdeskundigen, onder wie de leden van de DDMA Commissie Search en de IAB Taskforce Search.

Ook dit jaar laat het onderzoeksrapport zien dat het aantal betaalde zoekopdrachten op mobiel aanzienlijk meer stijgt dan op desktop. Het gat in kosten per klik (CPC) tussen mobiel en desktop wordt met name steeds kleiner doordat de mobiele klik steeds waardevoller wordt dankzij betere mobiele conversie, (cross-device) attributie en metingen.

De toegenomen concurrentie, de hogere kosten per klik (CPC) en de verdere verschuiving van budgetten van traditionele naar digitale media zijn volgens 72 procent van de respondenten de belangrijkste factoren voor de budgetgroei. Deze groei is bij meer dan de helft van de mediabureaus mogelijk gemaakt door budgetten van traditionele media te verplaatsen naar search advertising. Bij 39 procent van de adverteerders is dezelfde trend zichtbaar.

Nog wat opmerkelijke trends: Zoekmachine Bing neemt hier ook dit jaar weer toe in populariteit. Zo geeft 89 procent van de respondenten aan te adverteren op Bing Ads en verwacht 26 procent hier relatief meer te gaan groeien in budget dan op Google Ads. De verwachting is dat adverteerders zich steeds vaker op beide platforms zullen gaan richten.

Groei is er ook dankzij diverse technische innovaties als kunstmatige intelligentie en machine learning. Bid management is nog altijd de vaakst genoemde activiteit die geautomatiseerd wordt, op de voet gevolgd door reporting & dashboarding.

Een ander opvallend resultaat binnen automatisering is dat er een duidelijke correlatie is tussen de grootte van het bedrijf (in termen van omzet) en de prioriteit die automatisering krijgt: hoe groter het bedrijf, des te meer prioriteit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond