Deel dit artikel
-

ICEcat legt focus op open model

ICEcat, uitgever van gestandaardiseerde productbeschrijvingen, legt de focus op een open model. Een deel van het systeem is gratis toegankelijk voor resellers die datasheets uit de technologiecatalogus willen gebruiken. “Dit verdienmodel is beter dan dat van de betaalde en volledige versie”, aldus Otto van Bentum, salesmanager bij ICEcat.

ICEcat kent twee versies, full ICEcat en Open ICEcat. In de eerste variant bevindt zich alle data in 24 talen. De reseller krijgt hier toegang tegen betaling. De tweede variant, beschikbaar in 20 talen, geeft gratis toegang tot een deel van de datasheets.  Gratis, omdat de 180 fabrikanten die getoond worden dit sponsoren.

In vergelijking met de betaalde database, waarin 4000 merken zijn opgenomen, toch een groot verschil. Aan de andere kant, het gratis model kent 90 procent van de gebruikers van ICEcat.

Gebruikers

Het aantal aangesloten e-commerce-websites benadert de 7000. Hiervan maakt 90 procent gebruik van de open content-database. Vergelijkers of bijvoorbeeld webwinkels kunnen de Open ICEcat-catalogus gratis opnemen.

De groei in gebruikers komt logischerwijs door de open variant van ICEcat. De betaalde variant groeit minder hard in aantal gebruikers. Reden genoeg om de focus op het open deel te leggen, meent Van Bentum.

Verdienmodel

Bij de open versie van ICEcat is het verdienmodel gebaseerd op het bedrag dat de fabrikanten neerleggen om dit te ‘sponsoren’.  Het zijn overwegend de grote fabrikanten die hier geld voor neerleggen. Volgens Van Bentum een beter verdienmodel dan dat van de betaalde en volledig versie.

Het open model wordt bij fabrikanten gesleten door extra informatie aan te bieden. Het bedrag dat een fabrikant betaalt voor de ‘sponsoring’, verschilt per partij. Het is deels afhankelijk van het aantal producten dat de fabrikant verkoopt en deels van een aantal andere variabelen. Zo kan het zijn dat een tassenfabrikant zijn plaatjes naast de aanbieder van notebooks getoond wil hebben. ICEcat geeft, mocht de fabrikant dit willen, ook informatie af, marketing intelligence, bijvoorbeeld hoe vaak er op een product wordt geklikt of gezocht.

Groei

Het aantal merken in de volledige (betaalde) database telt ruim 1000 meer dan rond dezelfde tijd vorig jaar. ICEcat zette in 2001, bij de lancering, vooral in op de resellers op de versnipperde Europese markt. De verwachting is dat het aantal merken in de catalogus nog met ‘enkele duizenden’ zal groeien wanneer de lokale merken in Taiwan en China worden opgenomen. Buiten Europa komt 5 procent van de gebruikers uit de Verenigde Staten, 2,5 procent uit China en 1,5 procent uit India. Verwacht wordt dat het aantal aangesloten sites in deze drie landen binnen 6 maanden zal verdubbelen.

Van de 2,3 miljoen opgenomen producten in de volledige database, zijn 650.000 courante producten. De rest bestaat bijvoorbeeld uit oude cartridges voor een drie jaar oude printer: nog wel gebruikt, maar in mindere mate.

Deel dit bericht

3 Reacties

hans

waar gaat dit artikel over ?is volslagen onduidelijk

Henkie

Icecat is speciaal gemaakt voor zolderkamercowboys en daarom ben ik er tegen.Zolderkamercowboys vernietigen de markt door cost+1 prijzen en niks nada noppes service.gevolg: klanten krijgen een nare online shop ervaring en denken de volgende keer wel 3x na voordat ze weer online iets kopen

Maarten

Henkie je weet niet waar je het over hebt. Maar dan ook helemaal niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond