Deel dit artikel
-

Icecat neemt contentactiviteiten van Kieskeurig.nl over

Icecat en Kieskeurig.nl gaan samenwerken om de productinformatie op de vergelijkingssite te verbeteren. Hiertoe neemt Icecat de Content Pro-dienst van Kieskeurig over en wordt tegelijk hofleverancier van informatie over IT-items en consumentenelektronica.

Dat maken de partijen vanochtend bekend. Icecat neemt de Content Pro-dienst over, geen editors. In feite neemt de multinational uit Nieuwegein zo de enige Nederlandse concurrent uit de markt.

Over de financiële kant van de transactie worden geen uitspraken gedaan.

Content Pro is een dienst waarbij medewerkers Kieskeurig gedetailleerde sheets maken met productinformatie over wit- en bruingoed. Die productinformatie is de basis van de vergelijkingen op de eigen site, maar sinds 2007 verkoopt de Sanoma-dochter die informatie ook aan webwinkels die dat soort specialistische data niet kunnen of willen intikken op hun sites.

Icecat is een van de drie grote spelers in de wereld op het gebied van product sheets met zeer gedetailleerde specificaties. De focus ligt daarbij op IT-producten, consumentenelektronica en doe-het-zelf-artikelen. Het bedrijf levert die data (in tachtig landen en dertig talen) aan webwinkels en prijsvergelijkers als eBay, Ciao Shopping, Amazon en Buy.com verspreidt. Die data publiceert het bedrijf gratis. Fabrikanten betalen daar sponsorgeld voor.

Directeur Martijn Hoogeveen: “De technische fundamenten voor de overgang van informatie en de samenwerking liggen er sinds begin dit jaar. Kieskeurig is verantwoordelijk voor de planning en fasering van de overgang”.

Sander ten Dam, Performance Based Director Sanoma Media, zegt: “Door de productdata van Icecat toe te voegen aan Kieskeurig.nl, zijn we in staat meer focus te leggen op het genereren van consumentenreviews en fraudebestrijding. Daarnaast kunnen we relatief makkelijk en snel groeien in ons productaanbod en geeft de meertalige dienstverlening van Icecat de mogelijkheid om Sanoma vergelijkers in andere landen mee te laten profiteren van deze overeenkomst”.

Hoogeveen focust momenteel intensief op het middensegment van de Amerikaanse en Canadese markt. Grote en heel kleine e-commercepartijen hebben hun feeds met productinformatie volgens hem wel op de orde, maar in het gat daar tussen is nog veel te winnen. De ondernemer vecht zich hiermee in op de thuismarkt van zijn twee enige internationale concurrenten, CNET van CBS en Etilize van GfK. “In Europa zijn we aan het consolideren”.

Deel dit bericht

9 Reacties

Rocco

Kieskeurig (en soortgelijken) gaat het moeilijk krijgen als Google productvergelijkingen gaat aanbieden. Denk dat kieskeurig wezenlijk aan de strategie moet gaan sleutelen, anders verdwijnt het bestaansrecht binnen 2 tot 3 jaar, verwacht ik.

Hans

@Rocco

Biedt Google tegenwoordig ook productvergelijkingen dan? Ik dacht dat ze net van start waren gegaan met een prijsvergelijker, maar dat is toch wat anders.

De Kieskeurig (en soortgelijken) waar jij het over hebt, hebben nog steeds een absolute meerwaarde t.o.v. een site als Google Shopping, waar je alleen aanbieders kan vergelijken van een specifiek product waar je op gezocht hebt. Tevens is dit resultaat regelmatig sterk vervuild met irrelevante informatie.

Tel daar de gebruikers- en expertervaringen, V&A’s, achtergrondinformatie, etc. nog eens bij op en je beseft wellicht dat in vergelijking met een volwassen prijsvergelijker Google Shopping op dit moment slechts nog een tool is.

Bert Wiggers

Rocco heeft natuurlijk wel een punt. Kieskeurig heeft ‘aan de bovenkant van de keten’ last van een Google, die met techniek probeert de algemene prijsvergelijkingsmarkt naar zich toe te trekken. Aan de onderkant van de specialistischer en kleinere sites, die zich nu specifiek ontwikkelen voor bepaalde marktsegmenten. Niks nieuws, want dit overkomt ook een e-bay in het tweede-hands segment en de algemene reissites in de vakantiewereld. De kunst is nu om een ‘domme’ moloch als Google voor te blijven door je specifieke marktkennis. Kortom: de niche in. En dan niet eentje, maar een serie. Voor Sanoma, die heel wat meer in huis heeft dan alleen Kieskeurig (in traffic en kennis), moet dat haalbaar zijn…

nico

@Bert

Je noemt Google een ‘domme’ moloch, maar denk je niet dat er juist heel veel kracht (en ‘verstand’) schuilt in de expliciete en impliciete user reviews die Google meet? Met impliciet bedoel ik bijvoorbeeld het beoordelen van relevantie op basis van hoelang iemand op een -via de search engine gevonden- website blijft. Met expliciet doel ik oa. op user ratings/reviews, waarmee Google al veel werkt (check oa. restaurants op Google Maps).

Een product vergelijker op basis van features heeft Google nog niet, maar ik kan me goed voorstellen dat ook dit snel wordt opgepakt.

Bedrijven kunnen dan zelf specs van hun producten invullen, of Google automatiseert weer een hoop waarbij users zelf specs à la Wikipedia kunnen invullen, corrigeren, aanvullen, etc.

Kortom: de slagkracht van deze moloch is enorm, mede door het gigantische bereik via het centrale punt: de Google search engine.

Haitse Wiersma

De grootste uitdaging voor Icecat wordt de migratie van de product data van Kieskeurig naar die van Icecat. Wil Icecat haar product data verbeteren dan moet de informatie van Kieskeurig product voor product geintegreerd worden met die van Icecat zelf. Een leuke, uitdagende migratie voor specialisten.

Henk Beukers

Natuurlijk is het een uitdaging om producten uniform te maken maar dat is nu juist iets wat de rol in om iets uniforms te maken van alle partijen die data aanleveren. Daarnaast zal er ongetwijfeld ook veel overlap zijn.

TruuzZie

Kieskeurig.nl leuk en Icecat gebruiken wij al zo lang het er is. Maar Google zal het winnen. Ze weten immers alles via de ingevoerde zoekopdrachten.

Topsound

ICECAT moet zorgen voor een goede dekking, dan komen ze al een heel eind

Robert

Jammer dat icecat weinig doet in fitnessapparatuur. Dit is toch een grote groep lijkt me.. Werk al jaren met icecat in een andere branche.. werkt prima verder

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond