Deel dit artikel
-

iDeal populairste betaalmiddel; nu ook voor belasting

Terwijl betalen vanuit het internetbankieren (‘iDeal’) in 2007 het belangrijkste betaalmiddel op internet is geworden, introduceerden Rabo en ABN Amro afwikkeling van digitale gemeentebelastingen direct via het webbankieren.

 

Het gebruik van iDeal steeg explosief in 2007, ten opzichte van 2006: 15 miljoen direct vanuit het internetbankieren betaalde bestellingen, ofwel een ruime verdrievoudiging (+ 238 procent) ten opzichte van 2006. Toen gingen er  4,4 miljoen betalingen via iDeal.

Dit heeft Currence, de fabriek voor afhandeling van betalingsverkeer van de banken in het WTC in Amsterdam, bekendgemaakt. Die 15 miljoen betalingen betroffen een omzet van 1,1 miljard euro: gemiddeld ruim 73 euro per betaling.

IDeal heeft met 32 procent de hoogste voorkeur als betaalmiddel bij  internetaankopen. Kopers vinden het middel gemakkelijk en gebruiksvriendelijk: de betaalgegevens staan op de doorgelinkte pagina vanuit de webwinkel direct klaar in de bankapplicatie. Werken via de eigen bank wekt vertrouwen.

Met een marktaandeel van 32 procent en 1,1 miljard omzet bedraagt de e-commerce in dit geval zo’n 3,5 miljard euro over 2007. Vorige week schatte Thuiswinkel.org, zo berichtte Emerce, zo’n 3,8 miljard euro.

Currence verwacht dat het gebruik van iDeal ook in 2008 verder zal toenemen, dar zo’n 35 procent van de online kopers niet op de hoogte is van iDeal. Dat laatste blijkt uit de enquête naar betalingsgedrag van Currence. De cijfers over marktaandelen volgens uit vragen en kunnen niet direct worden gemeten.

Uit dit onderzoek, waarbij is gevraagd hoe de laatste aankoop is afgerekend, blijkt het aandeel iDeal de afgelopen maanden met bijna 40 procent is toegenomen, terwijl dat van creditcards gelijk bleef.

December was uiteraard een topmaand met 1,7 miljoen iDeal-betalingen: een zesde van de iDeal betalers heeft in deze periode voor het eerst met iDeal betaald.

Gemeentelijk aanslag via webbankieren
Rabobank en ABN Amro bieden nu de mogelijkheid aan gemeenten om de belastingaanslag voor hun inwoners digitaal aan te bieden via intenetbankieren. Via de ‘Notabox’, waar een groeiend aantal bedrijven al gebruik van maakt om facturern te verzenden, worden met de aanslag ook het taxatierapport en de digitale belastinggids meegezonden.

Er zijn vijf gemeenten  waar de applicatie momenteel voorhanden is: Delf, Borne, Duiven, Hardenberg en Hulst.

Daarmee loopt het aanbieden van de aangifte via internetbankieren voor op het aanbod via een loket met digitale identificatie via DigiD, het nationale systeem dat ook in gemeenten meer in gebruik zou moeten geraken.

Rabo begon er in stilte mee begin 2007, later dat jaar was ook ABN Amro er klaar voor. In 2008 moet de ook de Postbank gaan meedoen. De applicatie is opgezet door Data-B in het Groningse Leek.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond