Deel dit artikel
-

IDG beproeft nieuw inkomstenmodel

Bedrijven krijgen de mogelijkheid om tegen betaling hun persberichten te plaatsen op de websites van IDG Nederland. Hiervoor heeft de uitgever een dienst gelanceerd die commerciële persberichten koppelt aan redactionele nieuwsberichten van onder meer Webwereld.

Bedrijven sluiten een abonnement af en mogen voor een bepaalde periode onbeperkt persberichten aanleveren. IDG plaatst de persberichten in een database. Vervolgens worden er aan de persberichten metadata toegevoegd als categorie, trefwoorden en tags. De persberichten worden op basis van de metadata gekoppeld aan nieuwsberichten op de sites van IDG.

IDG is onder meer bekend van onder meer de titels ChannelWorld, InfoWorld. Webwereld en Computer!Totaal.

Extra pageviews

Momenteel zijn de persberichten enkel nog te zien op Webwereld. Zo prijkt er een persbericht van Apple Benelux naast een artikel over Skype-blokkade op de iPhone. "We zijn sinds deze week live. De rest komt er aan", belooft Jeroen Jonker Roelants, uitgever bij IDG Nederland.

Alle persberichten worden geplaatst op ITworld, een site die speciaal hiervoor in het leven is geroepen. Vervolgens komen diezelfde berichten op de homepage van de betreffende IDG-site in een box rechts onderaan met de titel ‘Nu op ITworld’.

Match

Wanneer er een match is, worden de persberichten in een apart kader naast een nieuwsartikel geplaatst. Als laatste worden de persberichten in speciale ‘sectoren’ geplaatst, als bijvoorbeeld hardware en storage.

Op dit moment hebben zich twintig bedrijven aangemeld voor de service. Een deel hiervan heeft een betaald abonnement afgesloten en een ander deel een proefabonnement. Hoe deze verhoudingen precies liggen, is onduidelijk. "Ik mag hier geen cijfers over prijsgeven", aldus Jonker Roelants. Het is mogelijk om kosteloos een proefabonnement af te sluiten voor twee weken.

Prijskaartje

Bedrijven betalen, ongeacht het aantal ingestuurde persberichten, voor drie maanden 250 euro per maand. Bij zes of twaalf maanden wordt dit respectievelijk 225 en 200 euro per maand. Voor pr-bureaus is er een speciaal staffeltarief.

De nieuwe dienst heeft een looptijd van een jaar om zijn succes te bewijzen. Welke doelstellingen er aan de term ‘succes’ hangen, daarover wil Jonker Roelants eveneens geen uitspraken doen: "Deze zijn intern."

Een bepaalde plek innemen tegen betaling, bijvoorbeeld een koppeling aan een specifiek artikel op de homepage, is niet mogelijk. Jonker Roelants: "Het gaat op basis van een match met de metadata." Mochten er meerdere persberichten naast een nieuwsartikel worden geplaatst, dan is de bovenste altijd de laatst geplaatste.

Niche

"We zijn vanzelfsprekend op de aarde om geld te verdienen", aldus Jonker Roelants. Hij vervolgt: "Maar de aanleiding hiervoor was het feit dat we dagelijks meer dan 100 persberichten ontvangen. We kunnen maar met een handje vol wat. Soms zijn het nicheberichten. Vaak krijgen we van bedrijven vragen waarom wij nooit over hun berichten. En aan de andere kant krijgen we vragen van lezers waar ze wat over een specifiek niche-onderwerp kunnen lezen."

Een logisch gevolg was ITworld. "Daarmee willen we dit gat opvullen. Met deze service plaatsen we de berichten automatisch door. Er zit geen redactie op en het is aan de lezers of ze er op willen klikken."

Dat er met de extra content ook extra pageviews voor de sites van IDG komen, is ‘mooi meegenomen’, maar niet de reden om het project te lanceren, zo verzekert Jonker Roelants.

Terugkoppeling

Op dit moment wordt er nog geen data teruggekoppeld aan de bedrijven. "Al willen we dat wel gaan aanleveren. Partijen merken natuurlijk wel aan de hand van Google Analytics dat er kliks komen."

Andere bedrijven en PR-bureaus worden op dit moment actief benaderd door IDG. Al wil Jonker Roelants hierbij nog geen namen noemen.

Bron foto: Floyd Nello (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Amy

De doorgeplaatste persberichten op Webwereld worden op een niet zo logische manier tentoongespreid. De kans dat op zo'n persbericht wordt geklikt, volgens verschillende eyetracking-onderzoeken, is toch bijzonder klein. Je kunt beter gebruik maken van HotFrog, een gratis persberichtendienst van Reed Business.

Jeroen Jonker Roelants

@Amy: er zijn meerdere manieren om op Webwereld bij de persberichten te komen. Via de homepage, via de categoriepagina's en naast nieuwsartikelen. Tot nu toe wordt er aardig op geklikt, en we zijn pas een paar dagen van start. Overigens zullen we voortdurend – en ook per site – monitoren of er genoeg verkeer richting de persberichten gaat. Het kan dus zo zijn dat we gedurende de rit posities gaan aanpassen. De vergelijking met Hotfrog zie ik niet zo. Er zijn een hele hoop sites waar je persberichten kunt plaatsen. Wat wij doen is het relateren van persberichten aan relevante nieuwsberichten binnen een hele gerichte doelgroep van ICT-geinteresseerden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond