Deel dit artikel
-

‘Ik had een idioot lange aanlooptijd nodig’

Jitse Groen (31) twijfelde tot twee jaar na de start van de bestelsite Thuisbezorgd.nl of hij er wel mee door moest gaan. Inmiddels trekt de site een half miljoen unieke bezoekers per maand en zijn er ruim 1800 bezorgrestaurants aangesloten. “Mijn koppigheid heeft me wel geholpen.”

We lunchen in het dorp waar Jitse Groen woont. Waar precies, dat hangt hij liever niet aan de grote klok. Groen staat namelijk op de 57ste plaats van de Quote 100% Selfmade-lijst en is goed voor tien miljoen euro. Het restaurant zit vol met oudere stellen die bijkomen van een fietstocht in de omgeving. De jonge ondernemer valt hier wat uit de toon. De oprichter van het zeer succesvolle Thuisbezorgd.nl geeft schoorvoetend toe zelf weinig te bestellen via zijn site: "Maar ik woon ook in een klein dorpje, daar is niet zo veel keus."

De start van het ondernemerschap van Groen kent een opmerkelijke oorsprong. Tijdens zijn studie Bedrijfsinformatietechnologie aan de Universiteit van Twente was het onder studenten een trend om een eigen bedrijf te beginnen. "Maar ik had daar eigenlijk niet zo’n zin in. Tot ik drie collega-studenten met hun bedrijf in het NOS-journaal zag. Voor mij was dat het teken om toch ook maar te gaan ondernemen."

Hij ging bij zichzelf te rade en bedacht: "Maar ik kan eigenlijk helemaal niks." Dus zonder er verder veel tijd meer aan te verspillen besloot hij maar websites te gaan bouwen. Als student maakte hij zijn eerste site voor de lokale slijterij die het bier rondbracht op de campus van de universiteit. Duizend gulden vroeg Groen voor de opdracht. "Ik had alleen één probleem: ik kon helemaal niet programmeren." Met een boek in de hand ging hij aan de slag en toen de website na een jaar klaar was, wist hij: "Dit nooit meer."

Pizza

Het idee om dan toch Thuisbezorgd.nl op te zetten, kwam pas tijdens een familiefeestje op het platteland in Noord-Holland. "We wilden Chinees bestellen en keken op internet. Het bleek dat er maar twee bedrijven online waren waar je pizza kon bestellen, en dan alleen in Amsterdam." Het leek Groen een ‘leuk idee’ om hier wat mee te doen, maar haast had de student nog altijd niet. In het jaar 2000 registreerde hij de naam Thuisbezorgd.nl en deed er vervolgens bijna een jaar niks mee.

Het idee achter Thuisbezorgd leek destijds overigens weinig op het concept dat er nu staat. "Ik ben de site begonnen met het idee om alles te bezorgen, van koelkasten en bloemen tot mobiele telefoons en cd’s. Maar na twee jaar stonden er nog steeds alleen maar bezorgrestaurants op. Toen besloot ik het maar bij eten te laten."

Hij verwachtte de eerste twee maanden zo’n tweehonderd bestellingen per dag, maar dat liep anders. "Het duurde twee jaar voor we die doelstelling haalde. Je zou eigenlijk kunnen stellen dat het IBG in die tijd mijn inkomsten betaalde", grapt Groen. "Anders was het waarschijnlijk ook nooit gelukt. Ik had een idioot lange aanlooptijd nodig."

Met een paar honderd bestellingen per dag was zijn bedrijf nog steeds geen succes. Het was een moeilijke tijd. "Maar toen breedbandinternet begon door te breken, zag ik dat het lijntje langzaam omhoog ging."

Dat hij uiteindelijk zijn bedrijf toch heeft gekregen tot waar het nu staat, schrijft Groen toe aan zijn koppigheid. "Dat heeft me wel geholpen. Ik ben kritisch en ren niet achter mijn concurrenten aan." In de loop van de tijd heeft hij overigens wel beter leren luisteren, geeft hij toe. "Maar als ik dingen echt niet wil, dan zeg ik dat en gebeurt het gewoon niet. Einde discussie."

Schiermonnikoog

Het afgelopen jaar verwerkte de site voor dertig miljoen euro aan bestellingen, een groei van 60 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Zo’n 60 tot 70 procent van de bestellingen komt uit de Randstad. "Als student denk je dat Nederland groot is. Maar als je dan het aantal restaurants wilt uitbreiden en in Schiermonnikoog gaat zoeken… Dat gaat dus echt nergens over. We kunnen daar wel naartoe gaan om één restaurant aan te sluiten, maar dan ben je 200 euro verder en krijg je eens per week een bestelling." Volgens Groen is het lucratiever om in Berlijn een restaurant te bezoeken. "Daar wonen natuurlijk veel meer mensen." In 2005 begon Groen serieus na te denken over de toekomst van zijn bedrijf en kwamen de plannen voor uitbreiding.

Op dit moment richt Thuisbezorgd.nl zich, onder verschillende domeinnamen, vooral op Duitsland en België. "In Duitsland gaat het goed, daar zijn we de nummer twee in de markt. Over een jaartje verwacht ik dat we de eerste plek hebben bereikt. In België hebben we 95 procent van de markt in handen. Maar daar is concurrent Just-Eat ook begonnen."

Die belangrijke concurrent houdt Groen scherp in de gaten. Hij stelt kritisch: "Je moet niet alles geloven wat Just-Eat in de pers brengt. Ze kwamen met een persbericht dat ze vierduizend bestellingen per dag krijgen en ons voorbij zouden gaan. Wij weten dat het er maar 750 zijn. Dat zijn de echte cijfers", aldus Groen. Al geeft hij toe dat Just-Eat in heel Europa wel ‘iets groter’ is dan Thuisbezorgd.

Zijn bedrijf is officieel actief in zes landen, onder verschillende namen. "Maar Thuisbezorgd.nl is natuurlijk niet zo’n geschikte naam voor internationale uitbreiding, dus hebben we onlangs Takeaway.com gekocht." Over het prijskaartje daarvan blijft hij een beetje vaag, maar dat het meer dan een ton was, wil hij wel toegeven. "Nee, niet meer dan vijf ton. Maar het is een behoorlijk bedrag geweest." Takeaway.com moet het portaal worden waar alle andere domeinen onder gehuisvest worden. Volgend jaar wil Groen in nog meer landen aanwezig zijn. Met de bloei van zijn bedrijf blijkt ook zijn ambitie tot volle wasdom te zijn gekomen: "Uiteindelijk is het de bedoeling om overal te zitten."

Deel dit bericht

20 Reacties

peter

Leuk en inspirerend verhaal. veel succes!

Leonard Wolters

10 miljoen op de bank of op papier?

Dirkjan

Sluit me aan bij Peter. Leuk en inspirerend. 🙂 Veel succes!

Valerie

Leuk om het verhaal achter mijn favoriete bestelsite te lezen!

Tjeerd

Ik gok 10 miljoen op papier, in dit soort berekeningen wordt er een rekensom losgelaten op de aandelen/omzet/winst/jaarrekeningen e.d. Ben wel benieuwd naar de formule daarvan, anders zegt het nog steeds niet zoveel, behalve dat het succesvol is…

Laurens Groenendijk

Graag neem ik van deze mogelijkheid gebruik om het e.e.a. recht te zetten tegen onwaarheden die Dhr. Groen hier over ons bedrijf http://www.just-eat.nl en http://www.just-eat.be geeft. Ik weet niet wanneer het aantal van 750 orders heeft opgeschreven maar dat moet ergens half 2007 zijn geweest?.. Maar goed als je je concurrent, in dit geval Just-Eat.nl, op deze manier afvalt dan blijkt maar wel weer hoe wij in de markt staan en groeien. En dat je ons goed in de gaten houd beschouw ik dan ook maar als een compliment. Wij richten ons in ieder geval wel op ons eigen bedrijf,waar we momenteel met ruim 200 medewerkers en ruim 7100 restaurants online hard aan de slag zijn om mensen service te bieden met het online bestellen van eten.  Laurens Groenendijk

jeroen honger

Ik vind het een zwaktebod van dhr Groen om af te geven op haar concurrenten op de manier dat hij dat doet. Dat is een teken van zwakte. Immers mocht just-eat.nl de lagere omzet halen en hij is kleiner dan hen zoals hij zelf aangeeft, wat is dan zijn omzet.  Overigens hoeveel krijgt thuisbezorgd.nl van iedere order die via zijn systeem gaat ne hoeveel moet hij er voor doen. Immers de leverancier (het restaurant) hoeft neits te doen anders dan zijn menulijst aan thuisbezorgd.nl te geven. Die zet hem dan online en het restaurant zit in de hoek totdat er een bestelling binnenrolt.

Andre

Er wordt een paar ton betaald voor de domeinnaam takeaway.com maar de domeinnaam thuisbezorgd.com die niet van thuisbezorgd.nl is staat te koop voor maar $1,230 en die kopen ze dan weer niet.

Sjef Klomp

@ Andre Nee omdat je internationaal gezien geen reet hebt aan zo'n nederlands .com domein. Logisch

Andre

@ Sjef Internationaal of niet voor dat bedrag koop je die naam gewoon.

Aap

@Andre Vind je het zo vervelend dat je je domeinnaam niet kan slijten aan ze?!

Andre

@Aap Wat een onzin die domeinnaam is niet van mij.

Joyce

Die fout hebben ze al eerder gemaakt..met domeinen zoals pizza-thuisbezorgd.nl en shoarma-thuisbezorgd.nl,ging Justeat aan de haal! :Ddie hebben ze overigens wel (onterecht?) af moeten staan..maar toch, het laat zien dat Justeat inderdaad de slimste is van de twee om online eten te bestellen.

Sjef Klomp

@ Andre Niet van jou? Maar voor dat bedrag koop je die naam toch gewoon?

Andre

@Sjef Joyce snapt het jij dus niet. Om de concurrent dus voor te zijn en nogmaals die domeinnaam is niet van mij.

John

Leuk artikel over een self-made ondernemer. Jitse en ik zijn zeker geen dikke maatjes en Laurens ken ik niet, maar een aantal zaken weet ik zeker….. Jitse (thuisbezorgd.nl) Groen- Laurens (Hapgids.nl) Groenendijk 1-0. Ik krijg 4,5 keer meer bestellingen van Thuisbezorgd.nl dan van Just -Eat. 2-0 En zelf een onderneming opbouwen of met het geld van een ander, mooi weer spelen en een grote mond opzetten over het succes van "je "onderneming kan iedereen. 3-0 groeten uit Tilburg 

John

Beste Mathieu, Als jullie zo geweldig zijn,waarom reageeren jullie dan zo kinderachtig op een artikel als dit. Het is gewoon een leuk verhaaltje over iemand die succes heeft. Wat is "full-service", gaan jullie het eten ook maken en wegbrengen ? En als jullie iets te bieden hebben dan moet je mij maar benaderen als reeds bestaande klant en niet andersom.Dat is iets te gemakkelijk. 1 op 1 vergelijking maken is wat jullie zelf doen ,door het noemen van aantallen en het bestrijden van de aantallen die Jitse noemt. En ik ben klant geworden omdat jullie zeggen dat je de grootste bent in Tilburg en dat blijkt ook al niet waar.En nou niet komen met een verhaaltje dat je aan het inhalen bent. En ik merk niks van jullie marketing kanonnen.Maak eerste eens 1 van je beweringen waar en dan spreek ik je verder. Groeten uit Tilburg

Peter

Ter correctie: justeat is al even lang op de nederlandse markt als Thuisbezorgd.nl, het is een overname geweest door het Deense justeat toen hapgids failliet ging. Vreemd dat ze dat bij justeat zijn vergeten 🙂

Okkie

Knap wat Jitse bereikt, maar beetje jammer dat hij van haast elke publicatie gebruik maakt om directe concurrent Just-eat af te vallen. Komt op mij tamelijk onzeker over, zeker omdat 'de echte cijfers' gewoon niet kloppen (net als de waardering van 10 miljoen, maar dat terzijde).

Sjoerd

Achja, beginnersfoutje van justeat? Hackende studenten eten gratis pizza'sOpmerkelijk – door Redactie op 16-10-2009 @ 11:29 Studenten uit Utrecht, Breukelen en Groningen hebben enkele maanden gratis pizza en shoarma kunnen eten dankzij een lek in het bestelsysteem van de website van thuisbezorgservice justeat.nl. Het bedrijf liep hierdoor zeker 30.000 euro aan inkomsten mis. Dat bevestigt directeur Laurens Groenendijk vandaag naar aanleiding van berichtgeving hierover in De Telegraaf. Een paar honderd studenten lukte het om na een bestelling het bedrag in het betaalsysteem aan te passen. Ze betaalden daardoor vaak een of vijf cent voor hun maaltijd. "Het lek is gisterochtend gedicht. Dat had natuurlijk onze hoogste prioriteit", aldus Groenendijk. JustEat gaat proberen het geld terug te vorderen van de studenten. "We hebben hun adressen en bankrekeningnummers en hebben van een enkeling inmiddels al geld ontvangen."

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond