Deel dit artikel
-

Ilse staakt strijd met Google

Startpagina en de dochters bieden niet langer standaard Ilse aan als eerste zoekdienst maar concurrent Google.nl. De ‘vader van Ilse’, Nils Rooijmans, stapt op. Ilse werkt aan een nieuwe strategie, met onder meer ‘verticals’.

Annette Knijnenberg, Marketing & Communicatie Manager van Ilse Media in Amsterdam, bevestigt de keuze van Startpagina: "Voorheen stond in de zoekbox op Startpagina.nl standaard Ilse.nl als zoekmachine ingesteld, maar sinds kort is dat Google.nl. Morgenochtend wordt er een blogpost gepubliceerd op ilse.web-log.nl, waarin deze aanpassing wordt toegelicht."

Op het bericht op Ilse.web-log.nl/ (laatste posting 7 november 2007) hoeven we niet te wachten, te meer daar een anonieme bron ondertussen meldt dat Nils Rooijmans (foto) vertrekt bij Ilse Media. Hij was jarenlang de geestelijke vader van de zoekdienst Ilse.nl en ontwikkelde veel technologie. Rooijmans begint voor zichzelf.

Startpagina-chef Carlo van Houtum over de keuze om Ilse te laten vallen: "Het is de vraag van de gebruikers geweest die ons ertoe gebracht heeft om default Google te gaan aanbieden. We kregen de nodige mailtjes."

Maar die vraag is dan toch al jaren? "Nee hoor, het begon met name met de introductie van de nieuwe vormgeving van Startpagina begin januari van dit jaar. Daarin is het zoeken belangrijke geworden", aldus Van Houtum.

Nieuwe strategie

Niet leuk voor de collega van Ilse die veel verkeer verliest? Van Houtum: "Het is in goed overleg en na het nodige onderzoek gedaan." De woordvoerder voor de Ilse zoekdienst Herman Kienhuis, bevestigt dit. Hij ontkent dat dit het begin van het einde is voor Ilse.

Integendeel, als Business Development Manager, een functie die hij sinds augustus 2007 bij Ilse Media vervult, zegt Kienhuis de nieuwe weg voor Ilse.nl uit te stippelen.

"Het is duidelijk dat Ilse als generieke zoekdienst niet succesvol groeit. In het algemene zoeken is Google dominant geworden. Op zich is er nog geen besluit genomen over de nieuwe strategie, want er zijn verschillende opties", aldus Kienhuis.

Verticals? Iets met tijdschriften van moeder Sanoma? Met Kieskeurig? Kienhuis: "Inderdaad is er een aantal mogelijkheden voor toegevoegde waarde met een specifiek Nederlandse zoekdienst. Er is dus zeker nog plek voor een Nederlandse zoekdienst om toegevoegde waarde te bieden."

Verticals?

Paul Aelen, directeur van Checkit in Nijmegen, gespecialiseerd in zoekmarketing, weet niet zeker of het Ilse nog gaat lukken om een eigen plek over te houden: "De keuze van Startpagina voor Google speelt bij mijn weten als veel langer een rol in de discussie bij Ilse Media. Dat was een stammenstrijd. Dus het is een logische stap. Het zou heel jammer zijn als deze Nederlandse geheel zou verdwijnen. Wellicht lukt het Ilse nog om nog plekken te vinden om met bijvoorbeeld verticals iets te doen."

Dat hoopt ook Harmen Visscher van Traffic4U in Groningen: "Die stap van Startpagina is onvermijdelijk en dus goed. Ze gaan nu de gebruikers een betere ervaring geven met zoeken op de Startpagina’s, dus dat versterkt de waarde ervan."

Het begin van het einde voor Ilse.nl als zoekdienst? "Het gaat al heel lang bergafwaarts en dit zijn toch belangrijke stappen op de weg naar omlaag. Er is vast nog een plek te vinden in verticals zoals met bijvoorbeeld Ilse Reizen."

Deel dit bericht

15 Reacties

Luc

Tijd voor actie zou ik zeggen….. dit plan is oud.Niels, veel succes met je plannen.

Rick

Ilse deed al niet meer mee in deze strijd sinds men ergens in de jaren '90 besloot dat korte termijn commerciele exploitatie belangrijker was dan op lange termijn een kwalitatief hoogwaardige en vooral geloofwaardige searchengine te blijven ontwikkelen. Sindsdien is Ilse als searchengine niet meer serieus te nemen.  Maar misschien is dat juist wel het geluk geweest voor Ilse: het was wel gedwongen om te diversificeren, en heeft dat uiterst succesvol gedaan. Het is tijd om eindelijk afscheid te nemen van dit relikwie uit het verleden.

Paul

Heel verwarrende Titel.  Beter is 'ILSE media laat ILSE zoekmachine vallen (en gaat door met Google'.

Kim

Jammer dat de vader van ilse niet aan het woord komt. Vooral omdat zijn foto pontificaal naast het artikel staat. Was voor de inhoud wel relevant geweest.

Peter Olsthoorn

Komt eraan hoor…was gisteravond niet meer mogelijk.

Willem

Startpagagina verkoopt zijn huid aan Google, volgens mij is startpagina bang dat hij door ILSE slechter in de markt komt te staan. Blijf in je eigen product geloven en niet meeliften met de grote jongens totdat je overgenomen wordt. denk dat geld voor startpagina de belangrijkste drijfveer is geworden. De jongens en meidenclub van startpagina is al lang niet meer dat wat het was. Jammer en de beheerders maar zwoegen om geld te verdienen voor startpagina. Neem dan eens de nieuwe startpagina van bekijk.nu Een nieuwe portal die van de fouten leert van startpagina, startkabel en vele andere portals. Startpagina zit bomvol regels waar beheerders en nevenpartijen zich aan moeten houden. Jammer dat ze Ilse laten vallen, Ilse je bent welkom bij bekijk.nu

Ayalon

Waarschijnlijk is het voor Ilse veel makkelijker en goedkoper om alles te doen via Google. Geen zorgen over technieken servers technologieen en wel de inkomsten via google ads rond de zoekresultaten.  Goede deal met Google er omheen en je bent er toch?

Co

Willem, Wat vind jij dan de toegevoegde waarde van Bekijk.nu??, het vult mijn hele scherm maar geeft geen vernieuwende content.  Vergelijk bijvoorbeeld de http://wok.bekijk.nu/ maar eens met de http://wok.startpagina.nl/ en zie direct het enorme verschil in hoeveelheid en relevante content

Ruben T

Het stukje over Nils Rooijmans vind ik sensatiezoekerij. Het is al maanden bekend dat Nils weggaat bij Ilse. Dat kun je bijvoorbeeld op zijn publieke Linkedin profiel ook gewoon zien, of als je "toevallig" zijn weblog weet te vinden, waar hij 29 februari zijn vertek aankondigde: http://www.nilsr.net/goodbye-ilse-20080229  Deze twee dingen hebben dus slechts zijdelings wat met elkaar te maken, en een spannende anonieme bron is er niet voor nodig 🙂

Kees

Vorig voorjaar was ilse.nl ook bezig met het opzetten van een banner systeem op ads.ilse.nl naast de Google AdWords. Dit is blijkbaar echter nooit actief geworden. Enkel de sporen zijn nog aanwezig en er kan enkel met codes worden ingelogd. Wellicht was de opbrengst te gering (de banner stond onderaan de SERP) en heeft Google bezwaar gemaakt tegen een eigen ads platform naast de AdWords? Ook kan het zijn dat banners onveilig kunnen zijn doordat ze gemanipuleerd kunnen worden (Flash, GIF en MPG) en daardoor een virus kunnen verspreiden. Wie zal het zeggen?

Jake

Beste CO,Op jou verzoek ben ik ingegaan en heb beide bekeken, dan vind ik dat qua vormgeving wok.bekijk.nu beter lijkt dan wok.startpagina.nl. spijt me, maar bekijk.nu oogt gewoon frisser. Groeten Jake

Dennis

Van de week eens een ander medium gebruikt als zoekmachine en tot mijn verbazing was de kwaliteit van de vindresultaten beduidend beter (yahoo ipv google gebruikt). Google wordt overschat en en geloof dat er ruimte is voor een nieuwe kwalitatief goede zoekmachine (of bestaande die zich duidelijker zal profileren).

Martijn

Ik vind bekijk.nu erg druk als je het mij vraagt. De header is ook veel en veel te groot, hier gaat veel ruimte verloren voor content.

Nas

Inderdaad niet zo veel nieuws in dit artikel, maar niet iedereen 'leest' linkedin, dus toch aardig om te weten. Maar eh…was Merien ten Houten niet de 'vader' van Ilse? Zeker in zo'n artikel dat ook terugkijkt had ik zijn naam wel verwacht. Beetje credits voor die pionier kan geen kwaad.

Jan Jaap

knsap niet hoe men altijd denkt te moeten vergelijken met Startpagina. Bekijknu is mijns inziens een slechte kopie van een succes… Alle kopien van successen zijn slap gedoe van mensen die iets zelf niet konden verzinnen. Geef mij maar startpagina! In ieder geval relevantie content op de .pagina pagina's te vinden!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond