Deel dit artikel
-

[Social Conference] Implosie dreigt voor social media door cultuurconflicten

Wanneer bedrijven niet nadenken over de culturele aspecten van sociale media, kan het ‘nieuwe medium’ zichzelf opblazen door overdrijving.

Door ondoordacht overdreven veel belang te hechten aan social media, kunnen bedrijven hun mediastrategie en daarmee het klantcontact om zeep helpen. Het is tijd dat de zakelijke leiders de fundamentele vraag gaan stellen over hun rol in een samenleving en wiens belangen ze dienen.

“Hoe ga je om met de wensen en eisen van je belanghebbenden?” Zo verwoordde Fons Trompenaars vanochtend de kern van zijn betoog tijdens The Social Conference, georganiseerd door Emerce en Krem.

Trompenaars adviseert raden van bestuur op internationaal niveau over strategische vraagstukken. Hij adviseert hen daarbij vanuit zijn kennis over cultuur en de kenmerken en invloeden daarvan. Zo hebben bedrijven altijd te kampen met het conflict tussen globale standaarden, op alle vlakken, en lokale, culturele identiteit.

Een eenvoudig voorbeeld is het verschil tussen jongeren en ouderen wat hun perspectief op social media is. Jongeren hebben een individuele oriëntatie, ouderen denken vanuit de groep waarin ze functioneren. Een ander thema is de vraag wat iemands publieke domein is en wat als openbaar wordt beschouwd. Er is niet één antwoord op die vragen te geven.

“In het kader van social media is het belangrijk te kijken naar het dilemma tussen collective intelligence en distributed knowledge.” Of, anders gezegd: het dilemma tussen groeps- en individueel belang. “Het is niet of het een of het ander, maar om de wijze waarop je die twee op een werkbare manier samenbrengt.”

Dit soort conflicten zijn op zich geen probleem, maar wel de wijze waarop leiders van bedrijven zijn getraind om met dat dilemma om te gaan. “Als je alleen focust op performance, krijg je leiders die geen uitdagingen aangaan. Definieer uitdagingen in termen van dilemma’s en accepteer geen compromissen als antwoord.”

“Het doel van onze leiders moet zijn dat ze zich dienend opstellen naar hun belanghebbenden.” Alleen dan is de ontploffing van social media door overdrijving te voorkomen, aldus de zakelijk cultureelkenner.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond