Deel dit artikel
-

Improve Digital ziet forse groei real time bidding

Het Nederlandse bedrijf Improve Digital heeft de omzet van real time bidding, het geautomatiseerd bieden op advertenties, in het afgelopen kwartaal met 120 procent zien toenemen. Dat vertelde CIO Janneke Niessen gisteren op de Automated Trading Summit van het  Interactive Advertising Bureau Nederland.

“Je ziet een duidelijk versnelling van de markt, en het zijn vooral de grotere adverteerders nu massaal instappen. Het neemt niet weg dat wij nog veel aan klanten moeten uitleggen”, aldus Niessen tegen Emerce.

Efficiëntie bij real time bidding en automated trading in het algemeen is de belangrijkste overweging van adverteerders, meer dan kostenbeheersing, aldus Niessen. “In tijden van crisis wordt er natuurlijk meer op efficiency gelet, maar dat is niet de hoofdzaak. Ik verwijs in dit verband altijd graag naar lopende band-productie van de T-Ford.”

Ook Roel van Rijsewijk van Deloitte constateerde gisteren een forse groei van geautomatiseerd inkopen. Het aandeel in de totale online advertentieverkoop bedraagt nu al dertig procent.

Opvallend is dat de eCMP (Cost per Mile) in Nederland langzaam omhoog gaat naar één euro tegen dertig eurocent enkele jaren terug. De eCPM voor real time bidding (RTB) steeg 65 procent boven het gemiddelde van 1 euro. Binnen het platform 360 van Improve Digital steeg de eCMP van rich media achthonderd procent boven het gemiddelde. Niessen: “De hoeveelheid adverteerders die we hebben maakt het waardevol. Twintig procent van de impressies wil iedereen hebben. Het idee dat de kosten door automatisering omlaag gaat, klopt dus niet.”

Via het platform van Improve Digital bieden 32.000 adverteerders op de inventaris van uitgevers en de trend is om verder te kijken dan online. “Je ziet dat automated trading ook al opschuift in de richting van advertentie-inkoop bij radio of tv. Dat willen wij uiteindelijk ook gaan ondersteunen, maar wij gaan ons nu vooral richten op voorspellende scenario’s zodat we meer verkoop ondersteunende informatie aan de uitgevers kunnen geven.”

In een panel met vertegenwoordigers vanonder meer TMG, Sanoma, Spilgames en Criteo werd gisteren de vraag gesteld of als de advertentieverkoop zou worden geautomatiseerd er dan nog wel voldoende omzet zou worden gedraaid. Meer winst, maar minder omzet, zo is de verwachting van sommigen. “Advertentieverkoop zal nooit volledig geautomatiseerd worden, anders kan je nooit aan specifieke eisen van klanten voldoen”, denkt Niessen.

Tijdens de Automated Trading Summit werd een nieuwe whitepaper van de hand van de IAB Taskforce Automated Trading uitgereikt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond