Deel dit artikel
-

In aanbouw

Bij de grootste werkgever ter wereld, de bouw- en installatiesector, is het bijeenbrengen van vraag en aanbod tijdrovend, weinig transparant en vaak inefficiënt, aldus Jan Maarten Kops, mede-oprichter van het b-to-b platform SearchaContractor.

Nee, Kops wil niet beweren dat hij weet hoe het allemaal wel moet, maar hij heeft nog nooit zoveel wartaal gehoord als de afgelopen twee jaar: "Als ik nu zie wat er met de Gorilla Parks en de Newconomy's gebeurt, moet ik me echt inhouden om ze niet plat te mailen. Zij zochten ideeën met 100 miljoen omzetperspectief binnen een jaar, dus investeerden zij hier niet in. Maar dat zijn criteria waar geen enkel businessplan ter wereld aan voldoet. Nou is het makkelijk om te roepen hoe het niet moet, maar wij hebben de kennis van de bouwsector in huis, terwijl internetkennis gewoon te koop is."

Kops laat er geen misverstand over bestaan: hij is vooral eigenaar van een elektro-installatiebedrijf." Vanwaar dan het online b-to-b platform SearchaContractor? "Omdat ik altijd ideeën heb en drie jaar geleden al zag dat er mogelijkheden waren. Iedereen heeft altijd een hekel aan die tijdrovende shit van in- en uitlenen en online kan dat eigenlijk heel makkelijk worden opgelost. Ik ben er vervolgens met mijn broer Christian, die een eigen bouwbedrijf heeft en mede-aandeelhouder is, over gaan brainstormen."

Zo kwamen ze tot de conclusie dat er aardig wat potentiële voordelen kleefden aan het idee en de mogelijkheid met tijd en afstand te spelen. Niet alleen wordt de bouwtijd steeds korter, ook (inter)nationale aanbestedingen nemen toe. "Om niet te spreken van het toenemende fileprobleem", aldus Kops. "Maar het grootste probleem zijn de faalkosten. In deze sector is het nou eenmaal zo dat er meestal of te veel of te weinig werk is. De branche heeft gemiddeld zo'n tien procent faalkosten op de omzet, terwijl de nettowinst in de branche hangt tussen de 2,5 en vijf procent. Een vermindering van de faalkosten op het gebied van planning zal dan ook een behoorlijke invloed hebben op het nettoresultaat en door dit capaciteitsprobleem online transparanter en efficiënter te maken, hopen we dat verschil meer in evenwicht te krijgen."

Het platform richt zich daarbij specifiek op de in- en uitleenmarkt, die tien tot twintig procent uitmaakt van de gehele bouw- en installatiemarkt. Deze is met tien procent van de totale beroepsbevolking (30.000 bedrijven en 410.000 werknemers) en een jaarlijkse omzet van ongeveer 95 miljard gulden (tien procent van het BNP) de grootste van Nederland, volgens cijfers van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid. De doelgroep is simpelweg elk bedrijf binnen de bouw- en installatiesector in de breedste zin van het woord: van installateurs- tot schildersbedrijven en van bouw- tot vloerleggersbedrijven. "Het probleem doet zich nou eenmaal overal voor."

Koning content

Inmiddels is SearchaContractor ruim een jaar operationeel, sinds oktober 1999, en het heeft even geduurd voordat Kops werd begrepen: "Ik ben nou eenmaal mega gedreven en dan roep ik gelijk van alles." Zelfs voor Norman Boom, eigenaar van websitebureau Insites en mede-aandeelhouder, was dat wel eens lastig: "Ja, maar als beheerder van de site, heb ik inmiddels wel begrepen dat deze vooral functioneel moet zijn: intuïtief, zakelijk en snel. Plaatjes kunnen wel leuk zijn, maar content is king, dat is nu wel bewezen op het internet."

Heel langzaamaan lijkt het platform, waar gebruikers slechts de drie selectiecriteria 'provincie', 'functie' en 'periode' hoeven aan te klikken en kunnen werken met persoonlijke beheerlijsten, ook bij de doelgroep door te sijpelen. De site heeft nu zo'n tachtig gebruikers per dag en met 110 vacatures aan de vraagkant en dertig aan aanbodzijde lijkt dat niet zoveel, maar volgens Boom is er een stijgende tendens. Bovendien hebben zo'n 500 bedrijven zich al ingeschreven, wat neerkomt op elf procent van de 4500 bedrijven die op dit moment online zakelijk actief zijn.

Ter bescherming van de deelnemers kunnen detacheerders hen alleen via het platform benaderen en niet rechtstreeks. "We willen voorkomen dat personeel wordt geronseld." Qua klantenwerving komt Kops persoonlijk langs en het contact op het platform moet zo direct mogelijk zijn. Hij is ook niet van plan de site te gaan uitbreiden tot marktplaats voor bouwmateriaal of met vacatures voor een vast dienstverband. "We willen het zo simpel mogelijk houden. Bovendien heeft joblisting ook weinig zin, omdat de elektromonteur of metselaar niet online naar een nieuwe baan zoekt."

Vertrouwen

Daar raakt Kops een teer punt, want de bouw is een conservatieve wereld met een relatief lage internetpenetratie. Maar Frank van Oirschot, ceo van Netlinq Framfab en Rethinq en als zodanig investeerder in de inmiddels failliete online bouwmarkt Domega.nl, ziet mogelijkheden: "Het koppelen van vraag en aanbod mag intensief en onduidelijk zijn, als je dat transparanter en efficiënter kunt maken, kun je veel winnen. Maar dan moet er wel eerst vertrouwen uit de branche zijn. Het platform nodigt qua uitwerking alleen niet echt uit om deel te nemen."

Jan van den Dool, directeur en eigenaar van Elektrotechniek.com, partner van SearchaContractor, is juist te spreken over het ontbreken van poespas: "Maar het gevaar bestaat dat detacheerders meer willen dan eenzijdig meedoen. Hoewel er ondanks de collegialiteit nog altijd schroom bestaat elkaar te benaderen, zou het mooiste zijn als alleen collega's onderling mee zouden doen. Maar dan moeten ze wel met de billen bloot, ja." Simon de Smet, operationeel manager van BouwFlex, onderdeel van Randstad Holding, vindt het best, want hij heeft vriendelijk bedankt voor deelname: "Ik heb inderdaad met ze gesproken, maar voordat wij aan zoiets meedoen, moet de deelname meer volwassen zijn. Nu mochten we alleen passief meedoen. Blijkbaar wil dit soort ondernemers het graag voor zichzelf houden."

Volgens Robin de Wit, medewerker personeelszaken van BAM Woningbouw, is de tijd vooral nog niet rijp: "Ik zie wel toekomst in internet, maar dan vooral voor het inlenen. Uitlenen besteden we altijd uit aan commerciële bureaus." Woordvoerder van de nieuwe federatie van ondernemersorganisaties in de bouwnijverheid (voorheen NVOB en VGBouw), Hubert Heutink, ziet niet zozeer een probleem wat betreft in- of uitleen, maar wel qua timing en naam: "Omdat de markt op dit moment oververhit is qua vraag, is het personeel niet aan te slepen en wordt zoiets snel op de lange baan geschoven. En als ik heel eerlijk ben, denk ik dat de naam, SearchaContractor, nog een behoorlijke drempel zal vormen."

Omslagpunt

Maar Kops is in gedachten al veel verder. Zo is de (merk)naam juist internationaal gekozen, omdat Nederland nog maar het begin vormt: de site is al in zes talen (Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Italiaans en Frans) te raadplegen. Daarnaast wil Kops zijn concept niets liever dan delen: "We zijn geen eilandbewakers, want dat werkt niet." Hij is daarom in gesprek met technologieconcern Stork, en met Brouwer Personeel en Tecpool voor deelname met intermediairs op het gebied van in- en uitleen van bouw- en technisch personeel. In de toekomst moet het platform intelligenter worden wat betreft het herkennen van de gebruiker en alle data gaan omzetten in statistische marktinformatie.

Wel is de mede-oprichter van SearchaContractor realistisch: het platform blijft, als lokker, voorlopig gratis tot er dusdanig veel gebruikers zijn dat het voor iedereen de moeite waard wordt om er voor te betalen, in de vorm van abonnementen. Kops: "In principe kunnen bedrijven tot 2002 gratis instappen. Het is wat dat betreft wachten op de kritieke massa, het omslagpunt. Als een Tecpool meedoet, zijn er in één keer zoveel gebruikers, dat het direct interessant wordt."

Kops is wel van zins geld eraan te verdienen, daar was en is het hem immers om te doen. "Een hoge omzet is leuk, maar het gaat natuurlijk om winst maken. Anderzijds ik zie heus wel in dat internet geen wondermiddel is, het is slechts een hulpmiddel. Maar het gaat lukken." Om daar lachend aan toe te voegen: "Tenminste, dat denk ik, want de markt bepaalt het toch zelf."

Deel dit bericht

6 Reacties

A.L.M. van der Linden

Als eigenaar van de website http://www.bouwlinks.nl hebben wij regelmatig gesproken met Jan Maarten van Searchacontractor. Wij zijn van mening dat Jan Maarten een sterk punt heeft, wanneer hij aangeeft dat de kracht van SearchaCOntractor o.a. wordt ingegeven door het feit dat hij de taal van de bouw spreekt. Teveel initiatieven voor bouwgerelateerde E-initiatieven zijn afkomstig van de kant van uitgeverijen, IT-bedrijven en de overheid, waarbij de belangen voor het slagen van de bouwgerelateerde website vaak elders liggen. Als ingenieursbureau (C4 Engineering BV) zijn wij een aantal maanden op vergelijkbare wijze gestart met BouwLinks, en durven te stellen dat met beperkte budgetten een succesvolle site is gerealiseerd. Het succes vindt o.i. zijn oorsprong in dezelfde kwaliteit als die van SearchaContractor: de makers spreken de taal van de bouw.

Willem Brom

Beste mensen van de emerce,Al enige tijd ben ik als student Bouwkunde aan het afstuderen op het onderwerp data communicatie voor bouwbedrijven middels het internet. De zogenaamde EDMS systemen schoten vorig jaar als paddenstoelen uit de grond en deze bedrijven hebben hierdoor ook de interesse gewekt van o.a. project ontwikkelaars. Mijn onderzoek is dan ook in opdracht van ontwikkelaar Multi Vastgoed.Om goed op de hoogte te blijven van wat er allemaal gebeurt op het web lees ik de Emerce iedere maand. Het stuk over Searchacontracter sloot in zo verre aan op mijn studie dat het weer een bouw applicatie betreft.De reden dat ik reageer op het stuk is dat ik de omschrijving van wat het iedee is van de site erg slecht en vaag vind. Ik weet iets van de bouw af en kon zodoende na een paar keer lezen begrijpen waar het om gaat bij searchacontracter. In het vervolg zou het beter zijn iets concreter te omschrijven wat het is dat een site doet. Dan begrijpen ook de niet-bouw betrokkenen wat er allemaal speelt op de e-market.

Jan Maarten Kops

Persoonlijk denk ik dat Nils een aardig stuk heeft geschreven, objectieve reacties uit de markt heeft vermeld en aandacht voor de branche heeft getoond. Ik ervaar dat zelfs mensen uit de branche denken dat wij een soort detacheerder zijn. Collegiaal in- en uitlenen is iets zeer specifieks voor onze branche en veel mensen begrijpen niet hoe interactief het internet kan werken. Nils heeft zich niet laten verleiden te diep op de dienst zelf in te gaan. De lezers van dit blad zijn op zich geen doelgroep en het heeft dus geen zin om in detail te treden. De bouw- en installatie branche is verschrikkelijk groot en complex en is daarmee een geweldige doelgroep voor de IT en E-commerce branche. Niet hip maar wel zeer interessant en dat heeft hij wél onder de aandacht gebracht.

Gerrit Schreuder

Als marketeers gespecialiseerd in de installatie- en energiesector komen wij steeds weer het gezegde tegen; "Waarom zouden wij aan reclame doen als we onvoldoende personeel hebben of kunnen krijgen om onze opdrachten tijdig te kunnen opleveren". Dat is dan ook met name de reden waarom wij geloven in dit concept en het gaan implementeren in het InstallateursPortaal©. InstallConceptsGerrit Schreuder

Michiel Wijnen

Ik kan me volledig aansluiten bij de mening van A. van der Linden. Als je als dienstverlenend bedrijf de bouwsector niet begrijpt, komt er helemaal niets van terecht. Dit heeft echter niet alleen betrekking op de manier van communiceren, maar ook op de functionaliteiten van de software. De ervaring van BuildingPlaza is dat de bouwsector een dermate specifieke sector is, waardoor er nagenoeg geen software op de markt is welke daar op in kan spelen. Hot issue hierin is de project georienteerde manier van werken in de bouw!Ook als ik naar SearchaContractor kijk, denk ik dat Jan Maarten met zijn systeem van grote toegevoegde waarde kan zijn voor de bouwsector. De kunst is nu om de kritieke massa te verzamelen, waardoor het gebruik flink gaat toenemen en dus SearchaConstractor in staat is door te ontwikkelen. We hebben met alles in de bouw te maken met het kip&ei verhaal. Doen er niet genoeg toeleveranciers mee, dan is het niet interessant voor de bouwbedrijven. Maar doen er niet genoeg bouwbedrijven mee, dan twijfeld de toeleverancier weer ofdat hij wel wil investeren in deelname. Het ontbreekt de bouw aan dominante partijen die het succes van SearchaContractor af kunnen dwingen en dus zal Jan Maarten dit met zijn overtuigingskracht en doorzettingsvermogen moeten doen.

Jan Maarten

Tot mijn grote vreugde kan ik melden dat na 4 jaar nadenken, praten en ontwikkelen, in februari de eerste omzet is gerealiseerd. De beloning voor een niet agressieve maar wel intensieve marktbenadering met lage vaste kosten. Ongetwijfeld niet de meest spectaculaire manier om een bedrijf te starten maar voor sommige business modellen blijkbaar wel de juiste. Ik begrijp dat sommige zaken groots moeten worden aangepakt maar ik denk dat een groot aantal initiatieven een langer leven hadden gekend als er minder geld en meer verstand in was gestopt. Nogmaals ik heb in tegenstelling tot de meeste discussie-deelnemers, de wijsheid niet in pacht en ben op andere fronten binnen e-ontwikkelingen mischien minder ervaren maar naar mijn gevoel zijn er binnen de e-commerce teveel snelle jongens actief geweest. De shake-out hebben we nu wel zo'n beetje gehad dus kunnen we weer lekker verder metselen en timmeren aan een digitale toekomst. Rustig aan en op tijd schaften.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond