Deel dit artikel
-

ING: Amazon ontwricht supermarkt in Nederland niet

Mocht Amazon ooit plannen hebben om de Nederlandse boodschappenmarkt te betreden, dan maakt het weinig kans. De toetredingsdrempels zijn hier veel hoger dan bijvoorbeeld in de VS, zegt ING Economisch Bureau in de nieuwe themavisie supermarkten.

De Nederlandse boodschappenmarkt is volgens ING voor nieuwe toetreders een lastige markt. De marges zijn laag en zowel aan de inkoop als de verkoopkant is schaal nodig om te kunnen concurreren. Verder is de distributie complex en bij thuisbezorgen arbeidsintensief en relatief duur.

In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen.

De hoge toetredingsdrempels zijn echter geen allrisk verzekering, waarschuwt ING. Door zelf platformeigenaar of partner te worden wapenen supermarkten zich tegen nieuwe concurrentie.

Binnen de online boodschappenmarkt richten supermarkten zich nu nog vooral op directe verkoop via hun eigen webwinkel. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.

Platformbedrijven kunnen zich specifiek gaan richten op de verkoop van producten met een hoge marge wat druk zet op de prijs- en margestrategie van supermarkten.

De onderhandelingspositie van supermarkten richting leveranciers wordt minder sterk als een platform hen een relevant alternatief afzetkanaal biedt. Grote leveranciers van supermarkten in de VS intensiveren daarom hun samenwerking met Amazon.

De interesse voor online boodschappen leeft in ieder geval bij consumenten. Bijna 40 procent van de Nederlandse consumenten verwacht in de toekomst vaker online boodschappen te gaan doen. Meer dan 40 procent noemt gratis bezorging als belangrijkste randvoorwaarde, gevolgd door een soepel bestelproces en snelle bezorging.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond