Deel dit artikel
-

Picnic doet bedekte testen op Duitse markt

Online supermarkt voert onder de naam ‘Sprinter Supermarkt’ proeven in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het kan nog lang duren voordat de ervaringen worden vertaald naar grootschalige uitrol.

Naar nu blijkt is Picnic al sinds oktober in verschillende wijken rondom Düsseldorf bezig zijn bedrijfsactiviteiten te testen. Sprinter Supermarkt doet dat bij een select aantal huishoudens die ervoor hebben getekend om niets op socialmedia te zeggen en niet met de pers te praten. Niettemin krijgt Supermarktblog het bevestigd.

Directeur Michiel Muller zegt dat de resultaten bemoedigend zijn.

Update 19-03-2018 09:36 – Muller was zojuist telefonisch niet bereikbaar voor de vraag naar de merknaam waaronder hij in Duitsland verder gaat. Sprinter Supermarkt lijkt, gezien de foto die hij Emerce stuurde, een werktitel geweest. Het domein Picnic.de is inmiddels in gebruik genomen.


19-03-2018 10:30 – Rheinische Post Online meldt dat Picnic 15 miljoen euro heeft vrijgemaakt om zijn diensten in Duitsland per april te lanceren. De start-up zou ook in gesprek zijn over een nieuwe financieringsronde.

Het aantal inwoners van de testwijken is ongeveer vergelijkbaar met bij hoeveel huishoudens Picnic zijn concept testte in Amersfoort. Dat zijn er pakweg 150.000. Picnic ging toen uiteindelijk echt van start in september 2015 en begon in 2017 met de uitrol naar meerdere grote steden. En gaat daar nog steeds meer door met het doel om landelijk dekkend te werken.

Vanuit Utrecht is het iets meer dan twee uur rijden naar Düsseldorf. Het ligt voor de hand dat de Nederlandse start-up uiteindelijk vanuit een lokaal distributiecentrum gaat werken.

De Duitse markt voor online supermarkten biedt volgens Supermarktblog nog voldoende ruimte voor nieuwe toetreders. De gevestigde partijen Rewe en Edeka lijken online niet bijster agressief de vleugels uit te slaan.

De directie van Picnic spreekt soms op Duitse congressen en de goed gefinancierde start-up heeft de sympathie van de lokale pers.

Het bedrijf zou in 2017 een omzet hebben gerealiseerd van circa honderd miljoen euro.

Het is actief in onder meer Amersfoort, Utrecht, Rotterdam, Leiden, Delft, Den Haag en sinds kort Amsterdam. Omdat de distributiecentra in Nijkerk en Utrecht maximaal benut worden, heeft het bedrijf onlangs een nieuw distributiecentrum geopend in Diemen. Daardoor is er nu ook capaciteit voor Amsterdam, in principe zo’n 450.000 huishoudens.

Foto: David Blaikie (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond