Deel dit artikel
-

inhoud

Marktmeesters

De handel tussen bedrijven wordt h?t succesnummer van de internet-economie, daarover is iedereen het wel eens. Het marktplaats-model is zelfs dermate veelbelovend dat er nu teveel initiatieven genomen worden, stellen sommige onderzoekers. Het gevolg: ook al zijn we niet veel verder dan de beginfase, nu al worden 'de mannen van de jongens gescheiden'.

Waarom hebben sommigen succes en anderen niet? Zes krachten spelen een hoofdrol bij de herverdeling van de markt.

Rik Rensen

Rik Rensen is directeur van RTL iMedia, de nieuwemedia-poot van de Holland Media Groep. Hij probeert zappers en surfers met elkaar te verenigen, en dat zo vroeg mogelijk: "Als contentprovider moet je er rekening mee houden dat je die generatie pakt die nu zes-zeven jaar is, het moment waarop ze commercieel interessant beginnen te worden."

Gamesbizz

Ecommerce in de gameswereld stelt niks voor, terwijl pc-gamers al jarenlang online spelen. Dedicated spelcomputers bestaan sinds de jaren zeventig. Nu pas gaan ze schoorvoetend online. Alleen wat betreft games als marketinginstrument is voortdurend sprake van vernieuwing.

Recente Reacties

Geselecteerde opmerkelijke reacties op het dagelijkse site-nieuws.

New Business

Met deze keer antwoord op de vraag: gaat gratis voorbij?

Columns

Ben Tiggelaar over de CRM-hype

Christiaan Alberdingk Thijm: De internetpuzzel valt uit elkaar

Job Franken's Elfde Gebod: Gij zult niet twijfelen aan De Belofte Internets.

Nieuwsmakers

Craig Mundie (Microsoft) over 'Advanced Strategies': "De wereld wordt er heus niet beter op als je ergens een pc neerzet."

Rist Brouwer (DMDsecure) over filesharing: "We zijn eigenlijk gewoon een sleutelboer."

Jan Siderius (Eumedix) over hun faillissement: "We zaten in de verkeerde markt."

Lopende Zaken

e-Business markt

Onderzoekers menen dat e-learning in 2003 alle andere leermethoden zal zijn voorbijgestreefd en tachtig procent van de trainingmarkt zal uitmaken.

e-Business bedrijf

Searchacontractor wil vraag en aanbod van personeel in de bouw- en installatiesector, de grootste werkgever ter wereld, bij elkaar brengen.

Marketing

Terwijl reclamebureaus in offline marketing de hegemonie bezitten, moeten ze online stevige concurrentie dulden van zowel 'webbureaus' als consultants.

Technologie

Internetgebruikers doen zaken als bankieren, beleggen en e-mailen doorgaans via verschillende sites. Maar telkens opnieuw inloggen gaat vervelen.

Content

Hoe ziet een legaal peer-to-peer filesharing-systeem eruit? Het Nederlands-Zweedse KaZaA kon wel eens het winnende model gevonden hebben.

Fulfillment

Atcostplus reduceert logistiek tot een minimum. Daarmee won het een prijs. Voor logistiek.

Regelgeving

De Wet Verkoop op Afstand werd op 1 februari van kracht, maar "de consument heeft nog moeite een winkelier die hij niet ziet zijn vertrouwen te geven."

Feiten en cijfers

Infographics, visuele data en cijferlijsten over e-commerce, e-business en internetgebruik, verzameld en besproken door Bas Vlugt.

Reviews

Vergelijk

Vier sites van grote steden met elkaar vergeleken.

Site van de maand

Martijn van Osch bespreekt fotosite Zing.

Site reviews

Nieuwe en vernieuwde sites kregen bezoek van onze tester.

Banner reviews

Het bannerpanel kwam, klikte en concludeerde.

Boekenbespreking

Besprekingen van: Digitale Transformatie, All to one, Informatiseringseconomie en Een nieuwe visie op interfacewerp.

Workshop

Gevonden worden: over de kunst van het verleiden van diverse zoekservices.

Harde Waren

Over het belang van presentaties, en vooral: welk notebook leent zich daar het beste voor?

Deel dit bericht

2 Reacties

G. Pennings

De nieuwe "look and feel" van Emerce is erg verslechterd! Tevens wordt de nieuws waarde van Emerce met de dag minder, het begint een beetje op een Internet roddel krantje te lijken. Dit is erg jammer daar Emerce voor mij een goede bron van informatie was (is?).De laatste tijd is voor mij Webwereld.nl de grote winnaar in het brengen van wat serieusere onderwerpen. Ik hoop dat het snel weer beter wordt, Met vriendelijke groet,

Christopher Willems

Om te beginnen reageer ik omdat ik van mening ben dat iedere Vortal baat heeft om de interactiviteit met de bezoeker te gebruiken om de site te verbeteren. Mijn visie is dat iedere vortal een poort moet zijn die internet als transportmiddel beschouwt van relevante informatie waarnaar een bepaalde groep op zoek is. Dit is de rode lijn. De emerce site is één van de weinige sites die aan bepaalde voorwaarden voldoet opdat ik een regelmatig terugkerende bezoeker zou worden. Naar informatie toe is de database goed gevuld en worden de artikels op regelmatige basis geupdate. De meeste artikels zijn ook onderling gelinkt met 'relevante' artikels. Ze zijn ook zeer aktueel, van hoge kwaliteit, niet té lang of té kort (alhoewel dit zeer persoonlijk is). Er is een heel hoge graad van interactiviteit met de gebruiker door ze meningen te laten geven die weliswaar gecontroleerd worden (is dat wel zo?), door polls (de mensen spelen graag),… In een notedop: door hoge kwaliteit aan info te geven over een bepaald topic (in dit geval business) zullen sites een bestaansreden hebben.De search engine is in een oogopslag te vinden en is heel sterk. Er zijn nog heel wat positieve punten maar die laat ik effe zo. De vraag is nu: kunnen we de relevante informatie die we momenteel al geven nog relevanter maken? Kunnen we de gebruikers op dit moment nog een meerwaarde geven? Op zich kan dit een eindeloos proces zijn. De "Bedrijven" sectie bv in deze site is interessant maar kan anders op het gebied van relevantie. De bedrijven zouden op z'n minst geschikt kunnen worden volgens bv sector, localiteit, enz. Die bedrijven zouden maar al te graag die informatie willen geven. De huidige IT techniek kan ervoor zorgen dat over ieder bedrijf korte info kan weergegeven worden zonder de site al te belasten op look en feel of snelheid van pagina-weergave (DHTML-popup die verschijnt indien die info gewenst is door de bezoeker?).Ik denk dat de struktuur van de bedrijven sectie een véél grotere boomstruktuur moet hebben, door bv externe links naar de hoofdsite van die bedrijven die momenteel in een artikel zitten. Snelheid van vinden van de juiste informatie is crusiaal voor sites. Op zich is dit geen kritiek, eerder een bepaling van de doelstellingen van de surfers. Just my 2cents…PortalCompany.be

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond