Deel dit artikel
-

“Innovatie kennismanagement door IM en weblog”

Instant Messaging, interne weblogs en de nieuwste zoektechnieken geven een nieuwe impuls aan kennismanagement. Dat stelt een onderzoek van Forrester Research. "Instant messaging is veel meer dan een chatroom-trend voor tieners."

Forrester -analist Joshua Walker ziet innovatie van kennismanagment vooral op vier gebieden optreden. Hij wijst er op dat Instant Messaging al lang geen speeltje voor tieners meer is. Walker:"Het succes van IM binnen bedrijven heeft er bovendien voor gezorgd dat bedrijven als Lotus en Microsoft druk bezig zijn de state management – hoe gebruikers hun gesprekken opslaan en indexeren – en de beveiliging van IM te verbeteren."

Daarnaast wordt kennismanagement volgens Forrester vernieuwd door geavanceerde zoektechnieken. "Bedrijven als Netrics en ClearForest brengen het gemak en de precisie van Google naar de bedrijfsvloer", meent analist Walker. Het vinden en indelen van informatie wordt volgens hem door deze technieken en zoektechnologie van bepaalde applicaties nog gemakkelijker.

Tot slot wijst het onderzoek op een laatste impuls voor de innovatie van kennismanagement: het weblog. Waar online allerlei fanatieke surfers en journalisten uitgebreide weblogs aanleggen. kan dit volgens Forrester ook binnen ondernemingen gebeuren. Experts kunnen binnen een bedrijf interne weblogs aanleggen. Vanuit een centraal platform kunnen die worden geïndexeerd en doorzocht., zodat de kennis nog beter gedeeld wordt, aldus het onderzoek.

Forrester kijkt ook terug op een decennium kennismanagement. Conclusie:de doelen van kennismanagement zijn niet veranderd, maar de instrumenten wel. Nog altijd gaat het om "het omvatten en optimaal gebruiken van de collectieve intelligentie van een onderneming".

Het onderzoek somt tegelijk de grootste veranderingen van de kennnismanagement-software op: met ERP-systemen, groupware applicaties en applicatie providers zijn veel bedrijfsprocessen geautomatiseerd; de applicatie-infrastructuur is veel schaalbaarder geworden; de tools zijn meer ontwikkeld en open; nieuwe standaarden zoals webservices maken de integratie gemakkelijker.

Deel dit bericht

3 Reacties

Martijn van Osch

Naar aanleiding van bovenstaand bericht verwijs ik graag naar het artikel over Blogger dat in september 2001 in Emerce werd gepubliceerd. Vooral de discussie die naar aanleiding van geplaatste reacties ontstond is erg relevant: << "Reagerend op bovenstaande reactie van K. de Wildt: Inmiddels is de professionele versie van Blogger een feit. Blogger Pro is de naam.Citaat K. de Wildt: "Wat moet de zakelijke markt nou met een systeempje waarmee iemand een weblog kan bijhouden? Iedere werknemer zijn persoonlijke ervaringen, links en geinigheidjes op het net zetten voor de collega's?" Stel dat je als bedrijf in een internationaal team aan een project werkt. (Een professionele versie van) Blogger is dan ideaal om eenvoudig informatie met de andere team-leden te kunnen delen. A) De informatie wordt immers direct beschikbaar voor de andere teamleden gemaakt,B) Ieder teamlid kan informatie toevoegen wanneer het hem/haar uitkomt,C) Alle informatie wordt automatisch online gearchiveerd,D) Gepubliceerde informatie kan zeer eenvoudig aan gerelateerde informatie op het internet gekoppeld worden Geen "persoonlijke ervaringen" dus, maar een kennismanagement-tool. << Martijn van OschLinks4News.com

Jan Hein

Kan de term "kennismanagement" dan nu eindelijk een keer overboord???

Lodewijk

Guttegut, wat een nieuws weer. Wat een weblog kan, kon je vanaf 1990 met Lotus Notes. En niet een beetje, of net anders, nee, exact hetzelfde en nog veel meer. Lotus Notes heeft veel bijgedragen aan de uitwisseling van informatie tussen mensen. En juist daarom weet Lotus als één van de weinige fabrikanten dat voor kennismanagement veel meer nodig is dan software. Ze zijn na 12 jaar behoorlijk bescheiden geworden over de rol van het gereedschap in dit soort processen. Maar het is niet erg verder hoor, laat de bloggertjes dit wiel ook maar weer opnieuw uitvinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond