Deel dit artikel
-

Innovatieplatform: Nederland moet creatief sterker

Nederland moet het hebben van creativiteit en daar ook internationaal mee gaan scoren. Dat stelt het Innovatieplatform in het rapport “De gewichtloze brandstof van de economie.” Daarom pleit het Innovatieplatform voor een nationaal programma en de internationale promotie van de Nederlandse creatieve industrie.

De creatieve industrie is volgens het Innovatieplatform opgebouwd uit diverse bedrijfstakken: de kunst- en erfgoedsector, media- en entertainment en de creatieve zakelijke dienstverlening. Deze sectoren doen het goed in Nederland. Nu zijn al 240.000 mensen werkzaam in de sector met een gemiddelde jaarlijkse groei van de werkgelegenheid van 5,1 procent. De sector ken een toegevoegde waarde van 8,4 miljard euro.

Deze sector wordt in snel tempo belangrijk voor Nederland. Alexander Rinnooy Kan, lid van het Innovatieplatform en voorzitter van de werkgroep: “De sector zit duidelijk in de lift. Dat biedt kansen voor de toekomst: kansen op een internationaal herkenbaarder gezicht, kansen op de waardevermeerdering waarin een kenniseconomie hoort te excelleren. We benutten de kracht van de creatieve sector nog onvoldoende.”

De verbindingen tussen de creatieve sectoren onderling en tussen de creatieve sectoren en de rest van de economie kunnen en moeten volgens het Innovatieplatform sterker. De hoofdaanbeveling is een nationaal programma voor de creatieve industrie, een gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen. Die aanbeveling valt uiteen in drie pijlers: uitblinken en ondernemen, kwaliteit van verbindingen en internationale promotie.

Uitblinken en ondernemen begint volgens het platform in het onderwijs. De kunstenaar moet zich bijvoorbeeld meer bewust worden van de kansen van ondernemerschap en op business schools mag er meer aandacht komen voor de toegevoegde waarde van creativiteit. Er kunnen beurzen en leningen in het leven geroepen worden voor creatief toptalent en er kan investeringskapitaal aangetrokken worden voor de sector. Goede verbindingen en samenwerking tussen spelers zijn belangrijk voor de dynamiek binnen en de ontwikkeling van een sector. Dat zit volgens het platform bijvoorbeeld in het versterken van regionale clusters.

Internationaal kan Nederland als gastheer van toonaangevende internationale events zorgen voor netwerkvorming over de grenzen heen. Een betere internationale zichtbaarheid van de creatieve industrie draagt bij aan een eigentijds imago van Nederland. Internationale promotie is nodig. Creatieve bedrijfstakken kunnen bijvoorbeeld betrokken worden bij handelsmissies. Ook kunnen Nederlandse instellingen in het buitenland als springplank dienen voor de Nederlandse creatieve industrie. Een goed voorbeeld is volgens het Innovatieplatform de ambassade in Berlijn, ontworpen door Rem Koolhaas. Andere voorbeelden van creatieve successen zijn volgens het Innovatieplatform: DJ Tiësto, Dick Bruna, Droog Design en Viktor & Rolf.

Deel dit bericht

4 Reacties

Arie

Durft nou niemand Big Brother te noemen?

wim

Wow, het IP is wakker geworden. Ahum. Men is meerdere malen in het verleden hier op gewezen. Het klopt wel. Kunstacademies leveren zeer creatieve werklozen op. Er kan op nieuwe media vlak veel meer worden geëxporteerd. Starters schreeuwen om kennis die de Hogescholen niet kunnen leveren. Starters krijgen geen risico investeringen omdat de belastingdienst op dag 1 geld wil zien.

X10

Wel een creatief idee, dat de innovatie van kunstenaars moet komen. Volgens mij moet het innovatieplatform eerst 's proberen te bedenken wat innovatie nu precies is, voordat ze met onzinnige aanbevelingen komen.

Vincent

Ik zie het toch graag pragmatischer, waarom combineer je geen individueel onafhankelijke en gezonde bedrijven van totaal verschillende achtergrond in ad hoc configuraties die gericht een actueel business vraagstuk oplossen zoals http://www.ts-e.com? Dat is creatief met inzicht en realisme. Als je GIS combineert met VOIP krijg je landkaarten waarmee je kunt telefoneren. Als je AI combineert met sensoren heb je de grondstof voor gedistribueerde proces optimalisatie. BTW, aan de kritiek op de hogescholen wordt inmiddels gehoor gegeven. INHOLLAND Rotterdam kent inmiddels de minor e/business.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond