Deel dit artikel
-

Innovatieve uitgever Demand Media naar de beurs

De jonge maar rijke internetuitgever Demand Media huurt Goldman Sachs in om een beursgang te onderzoeken. Dat zou het bedrijf rond de 1,5 miljard dollar moeten opleveren.

Afgelopen week vierde Demand Media zijn vierde verjaardag en kon toen de champagneglazen twee keer klinken. Het wil namelijk in de zomer of het najaar naar de beurs, als de financiële omstandigheden niet verslechteren. Goldman Sachs, aandeelhouder in het bedrijf, onderzoekt de route naar de beursgang.

De Financial Times meldt dit op basis van meerdere bronnen rondom het proces. De uitgeverij geeft geen commentaar.

Demand Media is opgericht door de man die MySpace voor 580 miljoen dollar verkocht aan News Corp., Richard Rosenblatt. Na die verkoop in 2006 begon hij een uitgeverij, Demand Media. Hij haalde in vier financieringsrondes 355 miljoen dollar aan werkkapitaal op bij investeerders.

Met dat geld bouwde hij een uitgeverij die zwaar steunt op technologie. Een zoekmachine bekijkt naar welke items of thema’s men het meest zoekt. Die lijst wordt gekoppeld aan de prijzen die adverteerders rondom die onderwerpen betalen. De meest rendabele onderwerpen worden door freelancers tegen lage tarieven uitgewerkt.

Het zijn vooral ‘how to’-achtige verhalen, geschreven en gefilmde handleidingen, die het bedrijf uitgeeft. Het nam een leidende positie in dat segment toen Demand Media de videostie ExpertVillage.com overnam. Die videosite is de grootste uploader van Youtube.

De oprichter zei vorig jaar in een interview dat hij alle content wil publiceren die rendabel is. Anders gezegd, niche onderwerpen of commercieel kleine items vallen buiten dat spectrum.

Demand Media zou een jaaromzet van rond de 250 miljoen dollar hebben. De echte cijfers zullen blijken zodra het bedrijf het prospectus publiceert. Dat is vermoedelijk in de zomer. Rosenblatt zei in een eerdere instantie dat een beursgang om meerdere redenen zinnig is. Het stelt zijn bedrijf in staat sneller te groeien, is een manier om personeel rijk en even trouw te maken en, bovendien, is het een manier om zijn investeerders weer van liquide middelen te voorzien.

Jonge concurrenten van de uitgeverij zijn AOL’s Seed.com en het zelfstandige Associated Content.

*) Zie ook: ‘Gouden kansen in de How To-economie’ (Emerce Magazine, december 2008)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond