Deel dit artikel
-

Internationaal keurmerk voor e-commercesites

Drie grote zakelijke organisaties ontwikkelen een nieuw internationaal keurmerk voor e-commercesites. De samenwerking van Better Business Bureau Online (BBBOnline), De Europese Federatie voor Direct Marketing (FEDMA) en de Europese Kamers van Koophandel (Eurochambers) moet ervoor zorgen dat de consument vertrouwen krijgt in e-commerce. Nu bestaan in verschillende landen meerdere keurmerken. Door de invoering van één internationaal keurmerk moet de consument duidelijkheid gegeven worden over de betrouwbaarheid van een online verkoopbedrijf.

Volgens Ken Hunter, president van Better Business Bureau Online (BBBOnline) hangt het succes van e-commerce af van het vertrouwen van de consument. "Het doel van dit initiatief is om standaarden op te stellen en een herkenbaar keurmerk in te voeren waarop elke consument kan vertrouwen", aldus Hunter. BBBOnline en de FEDMA hebben afzonderlijk al regels opgesteld waaraan goede e-commercesites moeten voldoen. Ook enkele Kamers van Koophandel zijn daarmee bezig. Hunter:"Onze drie organisaties hebben al jarenlang zowel on- als offline het vertrouwen van de consumenten. Nu gaan we samenwerken om onze krachten en overeenkomsten te bundelen."

In Nederland bestaan op dit moment twee keurmerken die de consument duidelijkheid moeten geven over de betrouwbaarheid van een verkoopsite. De Consumentenbond stelde in februari 2000 het keurmerk Webtrader in. Dit naar een voorbeeld van de Britse Consumentenbond die het keurmerk al een jaar eerder invoerde. Inmiddels wordt Webtrader in verschillende landen, verspreid over de hele wereld gebruikt.

Ewald van Kouwen van de Consumenten bond is in eerste instantie sceptisch over het nieuwe keurmerk. Van Kouwen:"Ik maak me zorgen over de vraag of er wel een onafhankelijk toezicht bestaat. Ik ben wel blij dat de branche zelf met een keurmerk komt, maar zonder toezicht is het de vraag of het wel te vertrouwen is." "Daarnaast vraag ik me af hoe gemakkelijk het is voor bedrijven om dat keurmerk te verkrijgen", aldus Van Kouwen. Hij voegt daaraan toe:"Als de branche in staat is om zelf een goed keurmerk in te voeren, dan zie ik niet in waarom wij dan nog door moeten gaan met Webtrader."

Vorige week kwam Thuiswinkel.org, een branchevereniging voor bedrijven die op afstand zakendoen met consumenten, met een eigen keurmerk voor het thuiswinkelen. De Thuiswinkel waarborg is niet alleen bedoeld voor online verkoop, maar ook consumentenaankopen via de telefoon, post en televisie.

Het keurmerk moet vanaf begin 2002 volledig in gebruik zijn.

Deel dit bericht

2 Reacties

Robert van Loon

DNV (Det Norske Veritas) een onafhankelijke internationale organisatie o.a. op het gebied van waliteit, heeft in april een E-business beoordelingsmodel geintroduceerd: EBtrust. E-business wordt aan de hand van o.a. safety, infrastructuur, organisation and processes, webmarketing en ethiek beoordeeld. Pilots draaien bij American Express en bij Worldchamber network. Het trustmark van DNV vertegenwoordigt het gezag en aanzien van een onafhankelijke internationale Certificatie Instelling. DNV heeft tienduizenden bedrijven in de meest uiteenlopende industriële sectoren over de hele wereld gecertificeerd ogv kwaliteit. Tot nu toe waren beoordelingssystemen overwegend gericht op specifieke aspecten van bedrijven die Internetdiensten aanbieden (zoals overzichtelijkheid van de site, navigatiegemak en beveiliging van de transacties). Het 'EBtrust Mark' van DNV wijkt af van deze traditionele benadering. Het 'Trust Mark' wordt namelijk pas verleend na een diepgaande analyse van de geschiktheid van een onderneming om e-business in zijn totaliteit aan te kunnen.

Robert van Loon

er zit een schrijffout in mijn reactie in de 2e regel: waliteit dient natuurlijk kwaliteit te zijn!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond