Deel dit artikel
-

‘Internet wordt nog niet optimaal ingezet’

Organisaties focussen vaak op nieuwe trends als augmented reality en social media. Dat meent PIBN-directeur Jonas Nouwen. “Een social media-strategie gaat er goed in, maar dan denk ik, is de responsetijd van je site genoeg, de klanttevredenheid, wat kan je beter maken? Usability wordt als gemeengoed gezien, maar er vinden nog veel ontwikkelingen plaats. Die ontwikkelingen worden ondergesneeuwd door hypes.”

Volgens Nouwen wordt er weinig gesproken over de effecten van internet bij ondernemend Nederland. "We kennen het inmiddels wel, maar het wordt niet optimaal ingezet. Er zijn nog veel mogelijkheden, die nu niet benut worden. Er is grote winst te behalen door de online dienstverlening goed af te stemmen op de klantbehoefte. Onderzoek wat de klant wil of kijk naar conversieoptimalisatie."

Hij vervolgt: "Veel aandacht gaat bijvoorbeeld naar interactieve reclame. Men ziet de website als een gegeven dat er al is. Maar het is ook belangrijk voor organisaties om de site beter in te zetten en daarmee de dienstverlening te verbeteren of de omzet te verhogen. Ik heb het gevoel dat dat een slapende reus is."

Wat helpt, meent Nouwen, is dat werk van kwalitatief hoog niveau met elkaar wordt gedeeld. "Er zijn veel online prijzen voor interactieve reclame, maar bijvoorbeeld weinig kans om een online business of service applicatie onder de aandacht te brengen. Ook daarmee kan de klant de winstgevendheid verbeteren. Dat kan zelfs groter zijn dan bij een reclamecampagne. Een website is misschien minder sexy dan online reclame aan de buitenkant, maar wat er onder de motorkap gebeurt, dat is veel complexer."

De Dutch Interactive Awards, medegeorganiseerd door PIBN moet hierbij helpen. "Er worden wel prijzen uitgereikt voor websites, maar dat is vaak in een enkele categorie, bijvoorbeeld ‘Beste website’. En een zakelijke site is toch wezenlijk anders dan een dienstverlenende site. Bij de Dutch Interactive Awards zijn meerdere categorieën. Waar de jury bijvoorbeeld ook naar kijkt, zijn de verschillende elementen die een site goed maken. Bijvoorbeeld of het technisch goed in elkaar steekt, maar ook strategie en design."

De Dutch Interactive Awards is een jaarlijks terugkerende uitreiking aan de beste projecten van het afgelopen jaar van de Nederlandse interactieve branche en wordt georganiseerd door Emerce in samenwerking met PIBN. Er kunnen nog cases ingestuurd worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

berend

Helemaal eens. Het verkeerd richten van de aandacht heeft ook te maken met de media die thema's hypen zoals SecondLife en ik denk uiteindelijk ook Twitter. Zakelijk gaat het er natuurlijk om van (a) surfer op internet (b) een bezoeker aan je site te maken en dan (c) via eerste contact en het tonen van koopinteresse te komen naar (d) kopers en uiteindelijk (e) blijvende tevreden klanten. Zo'n integrale aanpak in de rol die internet kan spelen zie je vaak niet.  

Jan-Hein Schouten

Goed stuk! Ik verbaas me er ook nog steeds over dat bedrijven enorme bedragen blijven investeren in meer bezoek in plaats van de focus te leggen op betere conversie van het bestaande bezoek. Terwijl daar echt het geld verdient wordt!Ook zie ik dat weinig organisaties (los van de reisbranche) de bestaande operatie aanpast aan online. Veel surfers orienteren zich in het weekend voor bepaalde aankopen, maar in de meeste gevallen is ondersteuning dan niet mogelijk ivm het weekend. Iets wat ook geldt voor de avonduren op werkdagen.Wat we nu zien met social is dat veel klanten onderkennen dat social 'iets' voor hen kan betekenen. Maar voordat dat 'iets' voor hen gaat werken moeten we geduldig zijn. Het is het doppler-effect van de internetindustrie, de belofte wordt circa 5 jaar later pas waargemaakt. Niet erg. Wel goed om daar als branche over na te denken. Zeker nu ik de Ipad-hype al weer zie opdoemen : )

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond