Deel dit artikel
-

Internetadvocaat: Niemand houdt zich aan wet Koop op Afstand

De enige twee advocatenkantoren in Nederland die uitsluitend op het gebied van internet en e-business opereren, gaan per 1 augustus fuseren. E-torney@law en Lawformation gaan samen SOLV heten. Mede-oprichter Christiaan Alberdingk Thijm (afkomstig van Lawformation) zegt verbaasd te zijn dat er zo weinig gespecialiseerde partijen op dit gebied zijn. "Er spelen genoeg issues. Neem de wet Koop op Afstand die per 1 februari in werking is getreden. Er is vrijwel geen enkele Nederlandse website die zich aan die wet houdt. Sterker, de meesten weten niet eens dat die wet bestaat."

Volgens Alberdingk Thijm is het 'triest' om te zien hoe de advocatuur in Nederland doorgaans met internet omgaat. "Advocaten zijn per definitie digibeten. Ze zijn bang voor virussen, voor hackers, voor computercrashes. Maar wat ook een rol speelt: er zitten veel nieuwe aspecten aan juridische kwesties rond internet en e-business. Om dat goed te kunnen beheersen moet je investeren, tijd en mankracht vrijmaken om die kwesties te bestuderen, en dan maar hopen dat de investeringen zichzelf terugverdienen."
Volgens Alberdingk Thijm richtten veel advocatenkantoren eind vorige eeuw afdelingen op die zich gingen specialiseren in internet. Maar toen de internetmarkt instortte hielden de meesten er snel mee op. "Dat vinden wij nogal kortzichtig, wij geloven dat internet blijvend een rol van belang zal spelen, en dat houdt in dat er ook steeds nieuwe juridische aspecten zullen opduiken waar wij ons geld mee kunnen verdienen."

Internetadvocatuur vereist volgens Alberdingk Thijm een andere manier van werken. "Je moet meer wervend bezig zijn, goed letten op start-ups, de juiste congressen bezoeken. De meesten kiezen in dit vak echter voor de gebaande paden. Wist je bijvoorbeeld dat er op de Emerce Industryday maar drie advocaten aanwezig waren? Terwijl heel e-business Nederland daar aanwezig was!

Alberdingk Thijm zegt dat hij zijn vak bepaald niet alleen om het geld beoefent. "Natuurlijk moet je wat verdienen, maar we zijn dit begonnen omdat we dit leuk vinden." Het is volgens hem "nieuw en onbekend terrein" met complexe aspecten: "Het klinkt misschien als een cliché, maar de wetgeving hobbelt telkens achter de technologie aan. We moeten daarnaast werken met een begrippenapparaat dat was ontwikkeld in een tijd dat internet en e-business nog niet bestonden. Zo kun je bijvoorbeeld naar de letter van de wet hyperlinks verbieden. Maar in de praktijk is dat natuurlijk onwerkbaar. Of neem de auteurswet, die stamt uit 1912! Je moet in dit vak dan ook als het ware boven de wetgeving uitkijken, en proberen te bepalen wat redelijk en billijk is."

Hij zegt dat de nieuwe combinatie SOLV op het ogenblik zo'n honderd klanten heeft, waarvan de meesten bedrijven. Deze variëren van start-ups zoals FastTrack, dat met haar KaZaA peer-to-peer software te maken heeft met allerlei geschillen op het gebied van auteursrechten, tot en met Xs4all, dat als toegangsprovider een tussenpersoon is met veel informatie over internetters en zich bijvoorbeeld voor een probleem gesteld ziet wanneer de abonnees auteurswetten overschrijden. "Moeten ze dan op de stoel van de aanklager of rechter zitten en gegevens openbaren, of moeten ze de privacy van hun klanten respecteren?"
Betekent dit alles dat SOLV een winstgevende onderneming is? "Dat waren we met Lawformatiom meteen al in het eerste jaar en dat is bij SOLV niet anders." En welke omzet draait SOLV? Alberdingk Thijm: "De cijfers weet ik niet precies – al zou ik die wel moeten weten, het is geen geheim of zo – maar om je een idee te geven, ik hanteer zelf gemiddeld een uurtarief van 350 gulden en ik heb zo'n zes declarabele uren per dag."

Wat zijn op het ogenblik de belangrijke issues voor de internetadvocaten? Alberdingk Thijm: "Dat is voortdurend een uiteenlopende verzameling. Er komt een aantal nieuwe wetten aan die zijn gericht op internet, en er was al de wet Koop op Afstand – die overigens is gebaseerd op een Europese richtlijn. Vrijwel niemand in Nederland houdt zich aan deze wet en dat is van de gekke. Verder hebben we te maken met kwesties op het gebied van privacy, bescherming persoonsgegevens, hyperlinking, deeplinking, auteursrecht, databankenrecht, muziek, copyrights, enzovoort."
Genoeg te doen dus? "Jazeker, al was het maar omdat we eigenlijk problemen van de toekomst voorzien, en daar nu oplossingen voor bieden." Pardon, is dat niet wat al te pretentieus? Alberdingk Thijm: "Nou nee hoor. We hebben het natuurlijk niet over de verre toekomst. We willen wel new business doen, maar we willen ook nu business doen."

Deel dit bericht

14 Reacties

Fred Akkerma

Quote van Christiaan Alberdingk Thijm: "Wist je bijvoorbeeld dat er op de Emerce Industryday maar drie advocaten aanwezig waren?" Netwerken werkt. Alberdingk Thijm was waarschijnlijk wel aanwezig op de Industry Day. En heeft heeft direct effect. Organisator Emerce gunt hem een plekje in de kolommen…

Mo'riche

Bah! Als ik een kop lees 'Internetadvocaat: Niemand houdt zich aan wet Koop op Afstand' en dat nog eens uitgebreider herhaald zie in het intro, verwacht ik een artikel waarin de het gedrag van B2C sites in Nederland wordt belicht, niet een infomercial over de nieuwe toko van vaste Emerce columnist Christiaan Alberdingk Thijm.Komkommertijd is geen excuus voor dit soort grappen.

Frits de Boer

Ondertussen ben ik wel razend benieuwd naar die Wet Kopen of Afstand. Misschien moet ik dat nieuwe kantoor maar eens inschakelen 😉 Ik feliciteer ze in ieder geval met de fusie: zeker veel werk aan faillissementen!

Hans Vermeijden

Ook had het aardig geweest als hij het een en ander uit de doeken zou doen over deze wet, maar dan zal ik waarschijnlijk 350,- per uur neer moeten leggen. Dat maakt van deze tekst een advertentie en geen artikel. Trouwens is het comcomertijd.

Rejoh van der Voort

Dat de meeste advocaturen geen benul hebben over wat er zich zoal op internet afspeelt, daar heeft Alberdingk Thijm gelijk in. Hijzelf spant namelijk de kroon. Elk zichzelf respecterend postorderbedrijf heeft al lang de regels van de nieuwe wet ge-adapteerd. Sterker nog, de betere bedrijven lopen ver voor op deze wetgeving. Wijzelf geven bijvoorbeeld LEVENSLANG retourrecht (herroepingsrecht) in plaats van de wettelijk voorgeschreven 7 dagen. Dit naast legio andere 'extra's'. Op deze manier zijn goede postorderbedrijven namelijk in staat het vertrouwen van de consument voor zich te winnen en dit ook langdurig in stand te houden. Postorderbedrijven zoals het onze, genieten dan ook een hondstrouwe kern van vaste klanten. Een representatieve enquete onder onze klanten leverde dan ook een 8,8 als rapportcijfer voor onze garantievoorwaarden op. Een en ander zit besloten in het bestaansrecht van een postorderbedrijf. Een postorderbedrijf heeft namelijk het nadeel fysiek niet tastbaar te zijn en moet daarom net altijd een stap of twee verder gaan in het winnen van het vertrouwen van de klant. Aangezien wij inmiddels 7 jaar bestaan en zo'n slordige 50.000 doosjes per jaar verschuiven, doen we dat blijkbaar goed. Ook de 198 bedrijven die aangesloten zijn bij de Webtrader-code van de Consumentenbond, houden zich mijns inziens ruimschoots aan alle wettelijke regels. Voor de geinteresseerde in de bepalingen uit de herziene wet, klik {hier; http://www.justitie.nl/a_beleid/fact/e-commerce.htm#bepal }. Rejoh van der VoortBedrijfsleiding http://www.louis.nl P.S. het 'infomercial' gehalte van het artikel is inderdaad erg hoog, maar ook deze reactie is daar niet geheel vrij van, vrees ik. Ach ja, het is toch kumkummertiet 😉

Vakantieman

Dat is mooi. Wij verkopen o.a. vliegtickets op onze site en als ik een ticket inboek bij de vliegmaatschappijen dan kan ik dat niet zo terug draaien, daar willen ze geld voor zien. Trouwens boekers sturen eerst met hun volle verstand een aanvraag in. Ze krijgen een uitgebreide offerte die kunnen ze op hun gemak bekijken en geven het akkoord en dan zouden ze het 7 dagen later zomaar kunnen schrappen, dan moet er toch ook iets zijn dat de aanbieder beschermt?Dit kan gewoon niet waar zijn. En wij moeten dan wel de annuleringskosten betalen van tickets die na 7 dagen tot 100 % kunnen oplopen. En hoe zit dat met last-minutes? Maar goed, ik denk dat ik maar college moet gaan volgen voor 350,- per uur. Ik ben helemaal van slag. Ik wil INFO! Emerce doe wat! Ik zal niet mijn e-mail adres prijs geven over de url van de site, want ik vind dat reclame maken op het forum intens triest en onprofesioneel is en zou niet toegelaten mogen worden!

koop op afstand

De consument kan in een aantal gevallen het herroepingsrecht niet uitoefenen, namelijk: o.a.voor goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden, of die snel kunnen bederven of verouderen. Bron: Ministerie van Justitie.

Bert

Nog erger is dat online cd-shops retour cd's moeten aanvaarden al weet je 100% zeker dat ze gecopieerd werden door de 'klant', of hoe de justitie, ook in België, hand in hand werkt met illegale pratijken. Verzendkosten en dergelijke zijn allemaal ten laste van het bedrijf. Intriest. Op dergelijke manier kun je geen winst maken.

koop op afstand

De consument kan in een aantal gevallen het herroepingsrecht niet uitoefenen, namelijk: o.a.voor audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken… Lees nu eerst even {de wet; http://www.justitie.nl/a_beleid/fact/e-commerce.htm } erop na.

Terrance Rey

"Volgens Alberdingk Thijm richtten veel advocatenkantoren eind vorige eeuw afdelingen op die zich gingen specialiseren in internet." Ho effe! "… eind vorige eeuw …" Eind vorige EEUW?!? Lees ik dit goed? Wow! Toen al?

Wijnand Jongen

Met alle respect en felicitaties voor het samengaan van de internetadvocaten, goedkoop en populistisch is het statement natuurlijk wel dat er vrijwel geen enkele Nederlandse website is die zich aan de Wet Verkoop op Afstand houdt. Zo wordt het Thuiswinkel Waarborg, het keurmerk voor verkopen op afstand aan consumenten, inmiddels door meer dan 60 bedrijven onderschreven. De Algemene Voorwaarden Thuiswinkel en de het reglement Geschillencommissie Thuiswinkel, zijn bij wijze van spreken opgesteld met de concept-wetstekst in de hand. Leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg voeren, hebben zich daarmee geconformeerd aan de Wet Verkopen op Afstand. Die lijkt voor de meeste van onze leden overigens alweer zo oud, dat het tijd wordt te kijken naar een update om alle nieuwe ontwikkelingen in mee te kunnen nemen. Misschien dat het nieuwbakken advocatenkantoor een aardige voorzet kan geven in plaats van in kwamkwammertijd zaken uit het verleden op te halen.

Marcel

Sorry hoor maar hier is wat tegengas op zijn plaats. Eén van de weinige zo niet enige succesvolle e-advocaten startups fuseren, maar volgens de forum lezers van Emerce is melding hiervan meteen goedkope reclame. Ik heb de laatste tijd het idee dat iedereen hier liever de ene mislukking na de andere viert – met zelf claims op weddenschappen, zie Spott reacties – in plaats van echte .NL successen.Gelukkig verkeer ik net als u in de wetenschap dat de beste stuurlui altijd aan wal staan. Dus gaat u gerust door met uw klaagzang over hoe het allemaal wel en niet zou moeten en laat het echte werk over aan Christiaan Alberdink Thijm en consorten. Het kan u nog eens van pas komen als u zich bedenkt over een aankoop of meent onheus bejegent te zijn door uw .NL/COM werkgever of VC.

Marjan Spronk

Een goede brancheorganisatie heeft natuurlijk de Wet Koop op Afstand al uitgezocht. De Centrale Branchevereniging Wonen heeft dit inderdaad gedaan en voor haar leden (ondernemers in de detailhandel in woninginrichting, meubelen, parket en keukens) een informatie-leaflet opgesteld, die aldaar te bestellen is. Aanvragen kunnen gedaan worden via het email-adres algemeen@cbw.org of via de website http://www.cbw.org.Marjan Spronk/Informatiecentrum CBW

henk de graaff

Hallo mevrouw de reclamemaakster je reageert op een artikel van 1 jaar oud.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond