Deel dit artikel
-

Internetfondsen houden last van Pavlov-reacties

Beurskoersen storten in en internetfondsen kelderen. Veelzeggend is de vergelijking tussen de uiteengespatte zeepbel in 2000 en de koersval van nu. Voor de huidige internetinvesteerders valt het wel mee.

Zo naïef als Maurice de Hond tijdens de eeuwwisseling was over waarden van internetbedrijven, zo moedig laat hij die meningen op zijn site staan. Zo staat er nog een interview uit begin 2000 op. De koersen van de ICT- en internetfondsen waren geëxplodeerd. Wind- en tulpenhandel, zeiden de criticasters. De Hond toen: “Dat is zo typisch Nederlands. Er is een nieuw tijdperk aangebroken, met een nieuwe economie en met nieuwe regels… er is een enorm winstpotentieel… als ik nu blind in 25 van de 1000 internetbedrijven aan de beurs zou moeten investeren en in 25 bedrijven die langer dan tien jaar een notering hebben, dan weet ik zeker dat die internetbedrijven over tien jaar veel meer rendement zullen geven."

Toch stond De Hond, met zijn bedrijf Newconomy, hierin niet alleen. Sommigen kochten via een beleggingspolis met flink veel internetaandelen een huis. Ze hoeven niet te bedenken of ze straks werkelijk gaan aflossen of niet, het geld is weg.

Negatieve score

Hoe verhoudt de crisis van nu zich tot 2000? Twee indexen geven goed inzicht in de koersontwikkelingen: de Dow Jones Internet Composite Index en het ING Internet Fund. De eerste is een verzameling van 40 fondsen, gesplitst naar 15 e-commercebedrijven met een subindex en 25 aanbieders van ‘internet services’. Op 30 juni 1997 begon de index. Wie toen belegde en de kunst van het stilzitten verstond, had op 1 november 2008 een rendement van 3,85 procent. Inderdaad, nog minder dan van het geld op de bank zetten. Overigens behaalde bínnen die index e-commerce een rendement van 12,40 procent en service een negatieve score van 0,65 procent.

In het jaar 2008 zelf (tot eind oktober) bracht de index 47 procent verlies, e-commerce zelfs 52 procent en service een kleine 40 procent. De afgelopen vijf jaar samen was het verlies 1,2 procent, van e-commerce 1,4 procent, maar service haalde een winst van 2,5 procent.

Maurice & Nina

Aardig is nog even de val van internet te vergelijken met die van de Dow Jones gemiddeld. We nemen de top van het ‘Maurice & Nina’-tijdperk, toen internetfondsen 300 keer zo veel waard waren als hun omzet. De piek lag op bijna 510 punten op 9 maart 2000, een week voor de beursgang van World Online. De historische basiswaarde was 100, op 30 juni 1998.

Het internetfonds van ING deed geweldig mee in de bubbel. Het jonge fonds werd als held op het schild gehesen in het Financieele Dagblad, nadat het – een jaar na de oprichting in 1998 – zo’n 140 procent winst boekte. De hoogste koers had het fonds op 10 maart 2000: 185 euro. Maar in 2000 ging het mis: 69 procent verlies over het hele jaar, met alleen al 21 procent in mei 2000. Bij het gezaghebbende Morningstar prijkte het fonds in de top van slechtst presenterende fondsen.

De beheerders bleken ook in de jaren na de bubbel nog een fijne neus te hebben voor miskopen van aandelen, zoals van het frauduleuze telecombedrijf WorldCom waarvan grote baas Bernie Ebbers de rest van zijn leven achter tralies doorbrengt.

In 2008 viel de pijn dan nog mee. Het ING Internet Fund verloor tot 25 november 2008 37 procent. Over vijf jaar genomen teert het een kleine 7 procent in. Daarmee deed ING het dit jaar beter dan de internetindex van Dow Jones, maar over vijf jaar genomen verliest ING van die index.

Koopwaardig

IEX.nl heeft één keer een column gewijd aan het ING Internet Fund, door Cees Smit van Today’s Beheer in Amsterdam. Hij zegt nu over dit fonds: “Ik zit er nu niet in, maar vind dit voor de langere termijn een heel interessante sector. Als de recessie dreigt mee te vallen is dit heel koopwaardig.”

De relatief slechte prestatie in 2008 van de Internet Index en ING Internet Fund wijt Smit aan een Pavlov-reactie om alles wat onbekend is eerst te verkopen in tijden van nood. “Beleggers geloven nog steeds niet dat internet stabiele groei van waarden zal bieden ondanks de enorme toename van het gebruik. Dan nemen ze toch liever voeding en olie. Daar speelt het sentiment van de internetcrash begin deze eeuw ook een rol.”

Bron foto: mccun934 (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond