Deel dit artikel
-

Internetfraude nog steeds aanzienlijk

Fraude met online veilingen is nog steeds de op één na belangrijkste bron voor klachten van Amerikaanse consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van de Federal Trade Commission (FTC). Ook uit ander onderzoek blijkt dat veilinghuizen overspoeld worden met frauduleuze handelingen.

De FTC ontving het afgelopen jaar 204.000 klachten van consumenten. Identiteitsmisbruik staat daarbij op de eerste plaats. Ruim 42 procent van de consumenten meldde fraude met creditcardnummers. De telefoon blijkt het belangrijkste middel te zijn om de gegevens te stelen.

Op de tweede plaats staat fraude met online veilingen. Ruim tien procent van de ingediende klachten had hiermee te maken. Vorig jaar was dat nog acht procent. Andere internetdiensten waren verantwoordelijk voor zeven procent van de klachten.

Uit ander onderzoek bleek dat meer dan driekwart (86 procent) van alle online fraude bij veilingsites plaatsvindt. Dit werd bevestigd door onderzoek van Gartner en de National Consumers League ( NCL ). Consumenten verloren volgens de NCL in de eerste tien maanden van 2001 4,3 miljoen dollar door internetfraude, een stijging van één miljoen dollar ten opzichte van 2000.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond