Deel dit artikel
-

Internetkruidenier Webvan failliet

Webvan heeft de deuren definitief gesloten. Gisteren vroeg de Amerikaanse internetkruidenier faillissement aan, tweeduizend mensen zijn ontslagen. Tevens verzocht Webvan om verwijdering van de Nasdaq. De afgelopen maanden wankelde het bedrijf al, de vestiging in Atlanta ging dicht en tijdens een reorganisatie vielen al ontslagen.

Een herstart zit er niet in, zo liet Webvan al weten in een verklaring . De site van het bedrijf ging ook meteen uit de lucht. De bedoeling is dat de operaties zo snel mogelijk stilgelegd worden en dat de onderdelen van het bedrijf verkocht worden.

Webvan bezorgt levensmiddelen aan huis, gelijk Albert Heijn dat in Nederland doet. De operationele kosten van Webvan waren echter aanzienlijk. In het eerste kwartaal van dit jaar leed het bedrijf een verlies van 217 miljoen dollar op een omzet van 77 miljoen dollar. Ook raakte het bedrijf in snel tempo door de financiële reserves, die liepen in het eerste kwartaal terug van 212 naar 115 miljoen dollar. Toch verklaarde het bedrijf dat er geen nieuwe financiering nodig was dit jaar om tot winstgevendheid te komen.

Maar al snel na de publicatie van de kwartaalcijfers kwam het bedrijf in zwaar weer terecht. In de maand april sloot Webvan de vestiging in Atlanta, waar het tussen de 35 en 40 miljoen dollar in had geïnvesteerd. Het bedrijf kreeg een nieuwe ceo (Robert Swan) en zette een reorganisatie in gang die 885 mensen hun baan kostte.

Ook deed Webvan in april een voorstel om aandelen te splitsen, volgens het principe van de reverse split, waarbij tegenover enkele oude aandelen een nieuw aandeel wordt gezet. De splitsing was met name bedoeld om de koers weer boven de dollar te brengen. Wanneer dit gedurende langere tijd niet het geval is krijgt het bedrijf een waarschuwing van de Nasdaq, uiteindelijk volgt verwijdering van de beurs. Hoewel de aandeelhouders instemden met dit voorstel tot het (reverse) splitsen van aandelen kwam het niet zover. Vrijdag had het aandeel Webvan een waarde van zes dollarcent. In november 1999 ging Webvan naar de beurs, op zijn hoogtepunt had het aandeel een waarde van 34 dollar.

Hoewel Webvan volgens eigen zeggen geslaagd is in de opzet om operationele kosten terug te brengen, kreeg het te maken met teruggang in consumentenbestedingen en een afwachtende houding onder investeerders. De omzet daalde "aanzienlijk" gedurende het afgelopen kwartaal, aldus een uitspraak van het bedrijf op Cnet, met deze teruggang in omzet werd het vinden van nieuwe financiering nog eens extra moeilijk.

Deel dit bericht

2 Reacties

Yuri

Typisch voorbeeld van een "potentieel" goed idee, echter een steeds terugkerend probleem nekt deze bedrijven: Je kunt geen multi million company uit de grond stampen in een kort tijdsbestek in een nieuw, relatief onbekend kanaal, zeker als je nog niet de klanten hebt, contacten, relaties, inkoop kanalen, infra structuur, bekendheid, brand ….1 factor kan je niet beinvloeden ……. TIJD, en tijd betekent geduld….. Internet ZAL een volwaardig kanaal worden, OOK in een b2c omgeving, met de juiste aanpak.

sander

Eén ding kan ik niet bevatten. Waarom moet iedere dot.com gelijk de hele wereld over. Waarom niet beginnen met één vestiging in New York. Hard werken, geld verdienen en op naar de volgende stad. Zo creeer je een stabiele basis, cash flow en overzicht. Albert Heijn is toch ook niet begonnen met 2500 supermarkten. Nee, die is begonnen in Zaandam met een kruideniertje en zie nu het resultaat. Opa Heijn is niet begonnen om miljonair te worden maar omdat ie het leuk vond. Dan ben je een ondernemer. Ondernemers heb ik nog niet gezien binnen de Dotcom's. Kan iemand mij dit uitleggen waarom iedere dotcommer zo'n enorme expansiedrift heeft. Zo kun je toch nooit je kosten en management beheersen! Of heeft het te maken dat ze het www te letterlijk nemen. Heet het dan niet gewoon domheid?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond