Deel dit artikel
-

iOS vs Android: boekingsgewoonten verschillen sterk

Er zijn grote verschillen tussen de boekingsgewoonten van Nederlandse iOS- en Android-gebruikers. Dit meldt hotelvergelijkingssite Trivago. Zo wordt op iOS-toestellen meer geld uitgegeven en boeken Android-fans vooral ’s ochtends hun hotel.

Reizigers met een iOS-apparaat geven gemiddeld 20 euro per nacht meer uit. Op Android-toestellen is de gemiddelde prijs die wordt betaald voor een hotelovernachting 108 euro, via iOS is dat dus 128 euro. Ook is er verschil in de verblijfsduur: iOS-gebruikers blijven 11 procent langer, wat neerkomt op 3,6 versus 3,2 dagen, aldus Trivago.

Gezien het bovenstaande is het geen verrassing dat het filter voor prijs het belangrijkst is voor Android-gebruikers, gevolgd door de hotelbeoordeling en de sterrenclassificatie. Bij iOS-gebruikers is het aantal sterren juist leidend, gevolgd door de gemiddelde beoordeling en de prijs.

Qua faciliteiten zijn de voorkeuren van de twee groepen vrijwel gelijk: er moet bovenal ontbijt worden geserveerd. Ook WiFi en een zwembad zijn belangrijk bij de keuze van een hotel.

iOS-gebruikers houden van luxe

Vanaf Apple-apparaten worden vaker de luxere vier- of vijfsterrenhotels geboekt. Onder Android-gebruikers zijn hotels met twee of drie sterren populairder.
Trivago onderzoek

Android-gebruikers zijn ochtendmensen

In de ochtend zoeken de Android-gebruikers vaker naar hotels dan de iOS-gebruikers. Tussen 17:00 uur en 18:00 uur draait dit om; in de avonduren wordt vanaf iOS-apparaten veel meer naar hotels gezocht dan vanaf Android. Voor beide groepen ligt de piek wel in de avonduren, rond 21:00 uur wordt het meest naar hotels gezocht.

Trivago onderzoek

Telefoon populairder dan tablet

In algemene zin kun je stellen dat de smartphone veel vaker wordt gebruikt om een hotel te zoeken dan een tablet. Wel verschilt de populariteit als je kijkt naar de twee besturingssystemen. Android-gebruikers hebben een sterkere voorkeur voor de smartphone. Slechts 13 procent van de Android-gebruikers zoekt hun hotel via een tablet; onder de iOS-gebruikers is dit 32 procent.

Trivago onderzoek

Voor het onderzoek analyseerde Trivago alle zoek- en boekdata van mei 2015 tot en met mei 2016. De percentages in dit onderzoek zijn de resultaten van de Nederlandse markt. De genoemde trends zijn volgens de hotelvergelijker wereldwijd hetzelfde.

Headerfoto: cc Alan Levine

Deel dit bericht

3 Reacties

Willem

Dit lijkt me een vrij voor de hand liggende uitkomst. Apple heeft geen toestellen aan de onderkant van het prijzen spectrum. Dus gemiddeld komen ze dan uiteraard hoger uit. Het is pas een vergelijking als je de besteding vergelijkt met de top klasse android telefoons. Die doelgroepen geven namelijk ongeveer evenveel uit aan hun telefoon en zijn wel vergelijkbaar.

Dat hier een onderzoek en artikel aan gewijd worden is bijzonder.

Maarten

Hoi Willem, Ik deel je mening dat de uitkomsten voor de hand liggen. Heel bijzonder vind ik het onderzoek niet. Er is vast een marketing medewerker bij triviago die een bonus krijgt voor het genereren van gratis publiciteit.

Jules Dijkstra

Beste Willem, Beste Maarten,

Ik deel jullie mening dat de uitkomst van het onderzoek wat prijs betreft tot op zekere hoogte te verwachten was. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker totdat iemand de moeite neemt om het te testen.

Verder is het prijsniveau niet het enige dat in het onderzoek naar voren komt. Het is duidelijk dat gebruikers van Android en iOS twee verschillende doelgroepen zijn met verschillende budgetten en voorkeuren. Het gaat er dan ook niet per se om of er verschil is, maar juist om hoe de verschillen tot uiting komen.

Als er dan een verschil is in budget, hoe wordt dit gespendeerd? Waar hebben de groepen behoeften aan en hoe verschillen ze van elkaar? Kennelijk gaan iOS gebruikers met hun grotere budget voor de hotels met meer sterren en niet voor hotels die betere reviews krijgen. En kennelijk wordt er via iOS gemiddeld gezien later op de dag geboekt dan via Android.

Dit onderzoek is een bevestiging dat het marketingkanaal ‘mobiel’ niet over een kam geschoren kan worden en dat er wel degelijk verschil gemaakt moet worden tussen de verschillende besturingssystemen. Ondanks dit gegeven zijn de meeste mobiele websites en apps voor beide platforms vrijwel hetzelfde. Marketeers die hun doelgroep via mobiel benaderen kunnen heel veel met deze informatie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond