Deel dit artikel
-

IP: ‘Meer bezoek en inkomsten uit Big Brother II’

De site van het televisieprogramma Big Brother heeft op de eerste dag van uitzending twee miljoen pageviews opgeleverd. De CPM-prijs is dit jaar verhoogd tot 50 gulden en bedrijven kunnen ook adverteren via SMS of product placement. Omdat het Veronica-programma beter wordt bekeken en adverteerders minder terughoudend reageren dan bij de eerste editie vorig jaar, verwacht advertentieverkoper IP een stijging in de inkomsten uit online advertising.

De tweede editie van het populaire televisieprogramma is op 14 september jl. van start gegaan en werd door een miljoen Nederlanders bekeken, wat overeenkomt met een kijkdichtheid van 8,4 procent en een marktaandeel van bijna een kwart. Volgens Hans Evers, Manager Nieuwe Media bij advertentieverkoper IP, ging de eerste uitzenddag eveneens gepaard met een grote aandacht voor de website. "Op de dag van de opening hadden we twee miljoen pageviews. We zitten op dit moment hoger dan vorig jaar."

In 1999 trok de website, waarop de bewoners van het Big Brother-huis continu te volgen zijn, gemiddeld een kleine 700.000 pageviews per dag. De grotere drukte op de nieuwe site komt volgens Janet Tuinstra, voorlichter bij IP, doordat de populariteit van het programma vorig jaar nog moest groeien. "Maar ook de stijging in het aantal aansluitingen op internet zorgt voor meer bezoekers aan de site, simpelweg omdat meer mensen de site kunnen bezoeken."

De commerciële verwachtingen rond de internetsite liggen hoog. Adverteren op de internetpagina kan in de vorm van banners, die vorig jaar fl. 35,- en dit jaar fl. 50,- per 1000 impressies (CPM) kosten. Daarnaast kunnen adverteerders 'omgevingen' op de site sponsoren of 'streamspots' uitzenden die voor de live beelden vanuit het huis worden getoond. Een reclamefilmpje kost maandelijks fl. 10.000,- en wordt één keer per uur vertoond. Nieuw is de SMS-service, waarbij bezoekers van de site zich kunnen registreren voor het ontvangen van SMS-berichten over gebeurtenissen in het Big Brother-huis. Ook hier kunnen bedrijven adverteren.

De online shops van Big Brother, retailer BOL.com, meubelzaak Morres en de veilingshop van ViaVia zijn ook noviteiten op de site. Voorlichter Tuinstra kan hierover nog weinig zeggen omdat deze nog niet volledig zijn ontwikkeld. Vorig jaar heeft Veronica een boete van 60.000 gulden moeten betalen aan het Commissariaat voor de Media , vanwege sluikreclame in de tv-uitzendingen van Big Brother. Veronica handelde in strijd met de Mediawet door diverse keren producten van sponsors langdurig te tonen en aan te prijzen in verschillende afleveringen van het programma. Dit soort 'product placement' is wel mogelijk op internet, omdat dat medium nog niet is opgenomen in de Mediawet. Het Commissariaat voor de Media kan er dus niets tegen beginnen.

De uitingen die nu op de site staan, van onder meer ViaVia, zijn onderdeel van totaalconcepten van banners en gesponsorde omgevingen. Een hoofdsponsorpakket bestaat uit sponsoring via een billboard en/of spotjes, merchandising (gebruik van het Big Brother-logo), voornoemde product placement (merk verbonden aan activiteit in het huis) en aandacht op internet. Tuinstra: "De banners zijn dus afkomstig van deze multimediaproposities, die synergie voor de adverteerders opleveren. De concentratie op de verkoop van normale bannerruimte krijgt nu pas prioriteit."

Over de te verwachten reclame-inkomsten van de website wil IP geen exacte uitspraken doen. Volgens schattingen hebben de productiebedrijven HMG en Endemol vorig jaar ruim 1 miljoen gulden aan online advertising en sponsoring op de Big Brother-site verdiend. IP denkt dit jaar meer te kunnen verdienen aan de site. Voorlichter Tuinstra: "Aangezien het programma in vergelijking met de start van vorig jaar beter wordt bekeken en de adverteerders minder terughoudend reageren dan in het vorige seizoen, verwachten we wel een stijging in de reclame-inkomsten ten opzichte van vorig jaar."

Deel dit bericht

1 Reactie

Valerie De Coster

Hello,Ik ben laatstejaar studente aan de hogeschool EGON in Gent – België.Voor mijn eindwerk (thesis) heb ik gekozen voor " Product placement & sponsoring van Big Brother " Ik zoek informatie omtrent dit onderwerp. Indien U mij kan helpen graag een reactie naar het email adres jeandecoster@skynet.be Vriendelijke dank

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond