Deel dit artikel
-

‘Jeugd dwingt bedrijven tot open werkwijze’

De jeugd van nu dwingt toekomstige werkgevers ertoe om dezelfde open werkwijzen te omarmen als die jongelui nu via Web 2.0-toepassingen gebruiken. Het delen en gezamelijk bewerken van informatie is daarin een centraal thema. Dat stelt Ajay Gandhi van het Amerikaanse softwarebedrijf BEA tegenover Emerce.

"Bedrijven moeten open zijn. Dat is nu de cultuur van de jongeren op het web, de toekomstige medewerkers van die ondernemingen. De bedrijven die de ideeën van het 'consumentenweb' implementeren, zijn goed voorbereid op de cultuur van de toekomst. Ajay Gandhi, Director Emerging Products van BEA, denkt dat bedrijven in de toekomst niet meer om het gebruik van weblogs, wiki's, RSS-feeds en mashups heen kunnen.

Dit soort nieuwe technologieën, waar ook diensten als Del.icio.us, profielensites, Flickr en het gebruik van API's onder valt, maakt nu al wezenlijk deel uit van de internetbeleving van miljoenen consumenten. Zij eisen dezelfde functies van het 'consumentenweb' ook op hun bedrijfsportalen. Immers, zo stelt de Amerikaan, in de praktijk bewijzen dit soort diensten hun nut vanwege de openheid en flexibiliteit waarmee ze gebruikt en gedeeld kunnen worden.

Het grootste probleem voor bedrijven is dat hun technische infrastructuur niet is ingericht op deze nieuwe gebruikersvragen. Gandhi: "Eerst boden de interne bedrijfsportalen middelen om informatie te vinden. Handvatten om vervolgens samen te werken waren er niet. Informatie ligt opgesloten in afzonderlijke silo's. We zien dat personeel van onze klanten", in Nederland onder meer Reed Business, Nuon, Robeca, Vodafone en Agis, "flexibeler wordt. Ze willen zelf webdiensten inrichten en hier niet meer voor afhankelijk zijn van de IT-afdeling."

BEA, leverancier van zogeheten middleware-software, is van oorsprong een bedrijf dat op serverniveau computers en applicaties aan elkaar verbindt. In juli echter lanceert het bedrijf sofware waarmee het Web 2.0-achtige toepassingen binnen bedrijven mogelijk maakt.

Wel gelden er, vergeleken met publieke, gratis internetdiensten beperkingen. "Bedrijven kunnen RSS, blogs, wiki's en dat soort elementen mogelijk maken op hun systemen voor alle personeel. Iedereen kan zelf pagina's en mashups maken en daarbij bepalen wie binnen of buiten het bedrijf die pagina's of paginaelementen mag zien. De IT-afdeling is uiteindelijk degene die bepaalt welke toepassingen veilig worden geacht en noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering. Het nut van dit soort systemen is dat ze snel beschikbaar zijn voor iedereen."

Het Amerikaanse softwarebedrijf is niet de enige die aan dit soort diensten sleutelt. Gandhi: "Nee, alle marktpartijen in onze deel van de softwareindustrie zijn ermee bezig." Hij markeert de overname van YouTube van Google als een belangrijk omslagpunt in de bewustwording bij directies rondom het verschijnsel dat Web 2.0 is gaan heten. "Maar ik denk dat het nog zo'n 4 jaar zal duren voordat dit soort nieuwe gebruikersgedreven systemen gemeengoed is in bedrijven en dat kenniswerkers ze optimaal in kunnen zetten."

Gisteren nog, tijdens een kortstondig bezoek aan Nederland, sprak Microsoft-baas Steve Ballmer zich nog gericht uit over gehoste kantoordiensten. Ook Microsoft ziet in dat personeel van bedrijven in toenemende mate via besloten of publieke websites informatie uit talloze bronnen wil kunnen vinden, bewerken en delen met anderen. Dit vergt voor veel bedrijven een andere mentaliteit en werkwijze, meent Ballmer, iets dat nog jaren in beslag kan nemen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Kalief

Ik denk dat de steeds terugkerende agendapunten van de wekelijkse afdelingsvergaderingen kunnen worden vervangen door een doorlopende vergaderlog. Het personeel moet dan wel net als voor het behandelen van de email enige discipline voor het behandelen van deze logs worden bijgebracht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond