Deel dit artikel
-

Just Eat Takeaway (JET) wacht zwaarbeladen aandeelhoudersvergadering (update)

Het bestuur van maaltijdbezorger Just Eat Takeaway (JET) wacht vandaag een zwaarbeladen aandeelhoudersvergadering. Aandeelhouders lijken klaar met de tegenvallers die de maaltijdbezorger keer op keer meldt, zo schrijft beleggersvereniging VEB.

In het afgelopen jaar zagen beleggers ruim 70 procent van de waarde van hun belegging in rook opgaan.

Kort na de overname van Just Eat bracht JET ook een bod uit op de Amerikaanse branchegenoot Grubhub. Waar aandeelhouders de fusie met Just Eat nog met applaus begroetten, was de ontvangst voor de fusieplannen met Grubhub een stuk minder enthousiast. Met de overname van Grubhub betrad JET de enorm concurrerende Amerikaanse maaltijdbezorgmarkt. Zowel topman Groen van JET als Maloney van Grubhub had de rotsvaste overtuiging dat de concurrentie geen lang leven was gegund.

Vorige week zei Groen bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers open te staan voor een volledige verkoop van Grubhub. Met het oog op de gedaalde koers van JET en sectorgenoten als het Amerikaanse DoorDash zal een verkoop een stuk minder opleveren dan wat JET ervoor bood.

JET blijft investeren in fietsen, werknemers en marketing om de bezorgactiviteiten verder uit te rollen. Hiermee hoopt het bedrijf te voorkomen dat andere maaltijdbezorgers het idee postvatten om een eigen bezorgoffensief te starten in de (lucratieve) markten waar JET actief is.

Dit gaat echter gepaard met enorme verliezen, die vorig jaar naar schatting van de VEB bijna een miljard euro bedroegen (ebitda, excl. Grubhub). Of de aanpak succesvol zal zijn, moet nog blijken.

Het valt volgens VEB op dat Groen, die zich toch laat voorstaan op zijn sterke visie op de maaltijdbezorgmarkt, te vaak naar aanleiding van bewegingen van de concurrentie reageert, in plaats van proactief handelt.

JET bleef lange tijd weg van het bezorgen van boodschappen, volgens Groen omdat de marges laag zijn en er geen synergie is tussen een pak melk en sushi. Iets meer dan een jaar na deze uitspraken kondigde JET tijdens de investeerdersdag in oktober 2021 aan juist groot in boodschappen te willen worden.

Het bedrijf blijft investeren in fietsen, werknemers en marketing om de bezorgactiviteiten verder uit te rollen. Hiermee hoopt JET te voorkomen dat andere maaltijdbezorgers het idee postvatten om een eigen bezorgoffensief te starten in de (lucratieve) markten waar JET actief is.

Dit gaat echter (ook) gepaard met enorme verliezen, die vorig jaar naar schatting van de VEB bijna een miljard euro bedroegen.

Wat beleggers ook niet waarderen is de steeds verder afgenomen openheid in de cijferrapportage van JET. JET rapporteert sinds vorig kwartaal bijvoorbeeld niet langer de uitsplitsing van de bestellingen tussen marktplaats- en bezorgorders.

UPDATE: Adriaan Nühn maakte vanochtend bekend dat hij geen president-commissaris meer zal zijn van Just Eat Takeaway. Commissaris Corinne Vigreux neemt zijn taken waar. Ook bestuurder Jörg Gerbig komt niet in aanmerking voor een nieuwe termijn. Er is  een formele klacht ingediend tegen de chief operations officer vanwege mogelijke misdragingen tijdens een bedrijfsbijeenkomst.

Deel dit bericht

3 Reacties

Johann stiefzoon

Ga vanmiddag langs! Een ding is zeker Jitse geeft niks om ze aandeelhouders. Hoop dat hij exit gaat.

Pim

De vakantiereizen van Jitse Groen met alle werknemers voor miljoenen helpt natuurlijk ook niet. Sure, het is goed dat je je team enthusiast maakt en beloont, maar er zijn natuurlijk grenzen.

Het is een bodemloze put.

Wes

De bezem die de aandeelhouders beet hebben veegt al aardig door het management. Prima. Hopelijk wordt GrubHub snel verkocht en de focus weer meer op Europa gelegd. De toekomst ziet er op deze manier goed uit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond