‘Kassa verdwijnt uit de winkels’

De technische infrastructuur van de winkels in onze winkelstraten verandert komende jaren fundamenteel. Dat gaat zo ver dat de kassafuncties minder zichtbaar wordt of zelfs helemaal verdwijnt, concluderen experts van onderzoeksgroep Shopping2020.

Zij publiceren vandaag hun rapport over de toekomst van de technologie in de Nederlandse retail. Realistisch als de onderzoeksgroep is, gaan ze uit van de stelling ‘de toekomst is niet te voorspellen, daarom geven we de grootste trends’.

De grootste trends zijn kort samen te vatten met:

  • Big Data Analytics – Stelt de retailer voor de uitdaging om op de juiste wijze gebruik te maken van een overvloed aan data.
  • Internet of Things & 24/7 Connected – Off- en online retailmedewerkers beschikken minimaal over dezelfde informatie als de klant. De retailer reageert real-time op social media.
  • Digitaliseren van de shopping experience – Biedt de retailer extra mogelijkheden om onderscheidend te zijn (met schermen, signalen naar persoonlijke dragers van de klanten en interactie).
  • Digitaliseren van producten en diensten (zoals 3D-printing, 3D-scanning) – Maakt het mogelijk om producten te personaliseren en zal tevens zorgen voor een verschuiving van fysieke goederenstroom naar digitale datastroom.
  • Trusted Identity – De kassafunctie in winkels verdwijnt vanwege nieuwe betaalmethoden die de klant zelfstandig kan uitvoeren

De expertgroep verdiepte zich afgelopen jaar in verschillende technologieën en scenario’s die relevant zijn voor de toekomst van de retail. Het toekomstbeeld is even logisch als confronterend voor de bestaande business: de supply chain wordt klantspecifiek, de klant staat echt aan het roer en de ondernemer moet investeren om zijn technische infrastructuur. ‘Innovate or die’, klinkt het onomwonden in het rapport.

Niet investeren is geen optie, aldus de rapporteurs. Er zijn verscheidene vormen van innovatie en wel op het gebied van: markt, producten en diensten, processen en technologie.

Een punt dat in veel visiedocumenten over het hoofd wordt gezien, krijgt van Shopping2020 veel aandacht: implementatie en de bedrijfsorganisatie.

(klik groot)
Het volledige rapport hangt achter een registratiemodule op Shopping2020.nl.

Foto: gastev (cc)

7 Reacties

eerst de kassa’s, daarna de winkels zelf…..

Er zijn internationaal al genoeg mooie voorbeelden waarin de on- en offline kassa al webbased is en volledig is geïntegreerd. Dat gaat veel verder dan een scherm of zuil in de winkel met de webshop met longtail artikelen. Binnenkort in NL retail een ander mooi voorbeeld.

En de wereld loopt daarmee rap naar het einde,alleen zien de meesten dat niet,zij slapen en waken niet.

@Nico Mooie comment voor de site van Jehova’s Getuigen, maar wat moeten wij bij Emerce hiermee?

Er komt een spannende tijd aan maar het persoonlijk contact met de klant,wat ik het mooiste vind als verkoopmedewerker gaat minimaal worden ben ik bang.

Inderdaad Jeroen Bos, daarom hebben wij als eerste de Nederlandse ECHTE web-based kassa geïntroduceerd voor de Fashion!
😉

Met Mobiwallet maak je van je smartphone of tablets binnen een handomdraai een kassa. Goed voor taxi chauffeurs, ambulante handel (op de markt) of voor koerier diensten. Een Nederland initiatief en geheel onafhankelijk. Opgezet door een paar enthousiaste en gedreven mensen. Een club om in de gaten te houden. Ze zoeken nog naar extra funding 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug