Deel dit artikel
-

Kees Koolen investeert in zoekmachine Holidu

De oud-CEO van Booking.com Kees Koolen investeert vier miljoen euro in de Duitse metazoekmachine voor vakantiehuisjes Holidu.

Dat volgt een jaar op het feit dat Holidu een investeringsronde van veertig miljoen euro heeft afgerond. De ruim vier miljoen euro van Koolen zijn onderdeel van een uitbreiding van die ronde met vijf miljoen euro. Wie die paar ton bijlegt, maken de Duitsers niet bekend.

Holidu heeft twee verdienmodellen. Aan de ene kant heeft het een metazoekmachine die het aanbod van vijftien miljoen vakantiehuisjes op honderden sites als Airbnb, Booking.com en Homeaway doorzoekbaar maakt. Daarbij maakt het gebruik van beeldherkenningstechnologie, maar het doel daarvan verklappen ze niet. Het is mogelijk een factor om de volgorde te bepalen in de zoekresultaten, al dan niet in combinatie met de huurprijs.

Het andere verdienmodel ligt aan de zakelijke kant. Bookiply is een dienst om een vakantiehuisjes op meerdere verhuursites aan te bieden en het verhuurschema over die sites heen te synchroniseren. Dat voorkomt dat een huisje al beschikbaar te boek staat op site A maar net via site B is verhuurd. Bookiply beheert naar eigen zeggen vijfduizend accommodaties.

Het bedrijf werd, mede vanwege de uitbraak van het coronavirus, winstgevend in mei en genereerde sindsdien een zevencijferig positief resultaat voor belastingen. In juli hebben meer dan 27 miljoen gebruikers de Holidu-website bezocht, wat resulteerde in een groeifactor van 2,6 qua boekingen in vergelijking tot afgelopen jaar. In die maand kwamen er boekingen bij ter waarde van 130 miljoen. De Duitsers vangen daar een commissie over.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond