Deel dit artikel
-

Kelkoo zoekt reanimatie van merk

Kelkoo vindt het tijd het eigen merk weer eens op te poetsen. Anderhalf jaar geleden werd de Europese vergelijkingssite door een Britse investeringsmaatschappij gekocht van Yahoo. “We zijn sinds die tijd voornamelijk bezig geweest met het zelfstandig worden van de onderneming”, aldus Pepijn Breijder, Country manager bij Kelkoo.

Het bedrijf werd eind 2008 verkocht voor minder dan 100 miljoen euro, beduidend minder dan de 475 miljoen euro die Yahoo in 2004 neerlegde voor Kelkoo. "Je moet een dergelijke loskoppeling niet onderschatten. Bovendien is het gepaard gegaan met een reorganisatie van het bedrijf."

Op de Europese markt zegt Kelkoo het derde grootste platform te zijn. "Maar op de Nederlandse markt zijn we voorbijgelopen door een aantal andere partijen", geeft Breijder toe. Hij ziet wel andere grote partijen de markt betreden. "Dat geeft me vertrouwen dat Kelkoo in de toekomst ook een groter deel van de markt naar zich toe kan trekken."  

Opknapbeurt

Hoog tijd om het merk op te poetsen dus. Breijder laat weten dat een aantal zaken binnen Kelkoo nog niet optimaal zijn. "We willen investeren in kwaliteit, snelheid en de opbouw van het product." Daarnaast wordt er geïnvesteerd in het merk. De naamsbekendheid is nu te laag. "En dat hebben we wel nodig om de groei te realiseren die we willen."

Op de vraag hoe Kelkoo dan weer een plekje moet veroveren op de markt van vergelijkingssites in Nederland, gaat Breijder weer in op zaken als snelheid en relevantie. Twee basiseisen voor een productzoekmachine. "Op dat vlak moeten we verbeteren. Daar is de adverteerder ook bij gebaat. Het is voor ons een speerpunt waarbij de gebruiker centraal wordt gesteld."

Innovatie

Op het gebied van innovatie, ook niet onbelangrijk om een goede marktpositie te veroveren, heeft Kelkoo vooral ‘veel ideeën’. "We hebben een goed mobiel platform. En onlangs lanceerden we voor Kelkoo in Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk een applicatie voor de iPhone." Maar echte nieuwe zaken, als locatiegebaseerde diensten, worden nog niet ingezet. "Alles wat je kunt verzinnen op innovatief vlak, daar zijn we van op de hoogte. We toetsen de haalbaarheid."

Voorlopig werkt Kelkoo eerst aan de snelheid om vervolgens pas te kijken naar nieuwe functionaliteiten en innovaties. "De snelheid is voor verbetering vatbaar. Voor je nieuwe functionaliteiten toevoegt, moet je zorgen dat de basis van je model, de snelheid, fantastisch is, zo niet beter dan bij alle andere partijen."

Concurrentie

Ondertussen blijven concurrenten op de Nederlandse markt zich ontwikkelen. Zo geeft bijvoorbeeld productvergelijker Kieskeurig vanaf deze zomer ook de producten van offline winkelketens een plek op de site.

Kelkoo blijft steken bij het verhogen van de loyaliteit van de gebruiker. Met andere woorden, het aantal unieke bezoekers per maand moet omhoog. Een van de doelstellingen die de nieuwe investeerder heeft gesteld is om van Kelkoo als internationaal platform weer een leading platform te maken.

Schaalbaar

Als voordeel van zijn bedrijf noemt Breijder de schaalbaarheid. "We zijn internationaal georganiseerd en we hebben ruimte om binnen die bandbreedte te opereren. Daarmee kunnen we tegelijkertijd luisteren naar lokale aanbieders."

In Nederland heeft Kelkoo 1,8 miljoen unieke bezoekers per maand. Over heel Europa zijn er 10 miljoen unieke bezoekers per maand, waarvan het bulk uit Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Dat zijn ook de twee markten waarop Kelkoo nog wel lijkt te experimenteren met nieuwe ideeën. Zoals nu alle kortingscode sites uit de grond schieten, is het ook een optie de kortingscodes te integreren in prijsvergelijkers. Dat gebeurt met een cashback-systeem in Kelkoo in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Europa

Kelkoo kent in alle actieve Europese landen fysieke kantoren van waaruit de markt bewerkt wordt. Zo ook in Nederland, sinds 2000. Een aantal functies als techniek en finance is gecentraliseerd, om daarmee een grotere slagkracht te ontwikkelen. Lokaal werkt Kelkoo met een salesafdeling, online marketing, en een productteam voor zowel de Nederlandse als de Europese markt.

Sinds donderdag is er ook een bètawebsite van Kelkoo met producten van retailers in de Verenigde Staten, als bijvoorbeeld Sears en Walmart, om het merk wereldwijd neer te zetten. Deze site wordt echter vanuit Europa aangestuurd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond