Deel dit artikel
-

Kieskeurig.nl neemt bakstenen winkels in overzicht op

Productvergelijker Kieskeurig.nl geeft ook fysieke winkels een plek op de site. In het overzicht staan vanaf deze zomer ook de producten van offline winkelketens.

De prijsbewuste consument die op de site van Kieskeurig.nl terecht komt, krijgt in het productoverzicht op dit moment het assortiment te zien van webwinkels. Er kan online besteld worden waarna de producten thuis worden bezorgd, of bij afhaalpunten opgehaald kunnen worden. "Dat laatste, dat is al een grote stap richting fysieke winkels", aldus Bastiaan de Jong, uitgever van Kieskeurig.nl.

Hij vervolgt: "Van de webwinkels op onze site heeft 68 procent al een afhaalpunt. Daaraan zie je al dat het on- en offline retailkanaal gemengd wordt. Tegelijkertijd zie je dat alle grote fysieke ketens een serieuze webstrategie hebben."

De Jong noemt het ook logisch om nu ook fysieke filialen een plek te geven. De producten die de consument straks op de site tegenkomt, van de fysieke winkels, worden gekocht en betaald in de winkel.

Kieskeurig.nl werkt voor de webwinkels met een cpc-model. Hoe hoog de uiteindelijke conversie in de webwinkel is, dat wordt niet gemeten. Het verdienmodel voor de fysieke winkels werkt op een andere manier. De Jong: "De winkels of ketens betalen een abonnementstarief om vermeld te worden op Kieskeurig.nl. Wanneer de consument binnen Kieskeurig.nl op de informatiepagina van de winkel komt, is dit in feite het einde van de zoektocht. Als de consument dan nog een print maakt van het overzicht van het gewenste product, of dit naar zijn mobiel stuurt, om er vervolgens mee naar de winkel te gaan, dan vragen wij daar een klein tarief voor."

De Jong laat weten dat de bezoeker van productvergelijkers nu al vaak met een printje van een prijsoverzicht naar de fysieke winkel gaat. "Als mensen dat al doen, dan willen we dat faciliteren. Dan zetten we de route naar de winkel, het adres en de openingstijden op de site. Het is redelijk om, wanneer dat wordt uitgeprint, daar een vergoeding voor te vragen."

Op dit moment is Kieskeurig.nl in gesprek met veel winkels. Welke dat zijn, daarover wil De Jong nog niks kwijt.

In eerste instantie richt de productvergelijker zich op de grote ketens. Kleine winkels zijn ook welkom, maar bij de plaatsing van fysieke retailers online, speelt geografische dekking ineens een grote rol. "Die dekking zoeken we in eerste instantie natuurlijk vooral bij grote ketens", aldus De Jong.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jasper Goertz

Klinkt als…….oud nieuws. Kieskeurig had 5 a 6 jaar geleden al bakstenenwinkels op de site staan. Bijvoorbeeld Halfords, die hadden toen nog geen webwinkel. Naast Halfords waren er toen ook al andere bakstenen opgenomen. Dat was de verdienste van Toine Bax die voor Kieskeurig de bakstenen deuren als eerste op een kier kreeg.

Harry Dekkers

Klinkt allemaal heel mooi. Echter voegt dit weinig toe volgens mij dan alleen maar een adres van de winkel en openingstijden. En een mix van afhaalpunten en fysieke winkels slecht idee. Deze afhaalpunten zijn altijd goedkoper dan de winkels. Oneerlijke concurrentie dus! En dan moet men nog betalen ook om een lijstje te printen of te versturen. Wie heeft dat bedacht. Slecht bedacht en niet winkelier vriendelijk allemaal. Ach past wel in het huidige beleid van Sanoma. Eerst in de markt zetten en achteraf weer aanpassen. Had Toine Bakx vast anders bedacht.

Eylard Wurpel - wingmate

@Harry Dekkers: Bedoel je werkelijk Toine Bax? Of bedoel je eigenlijk Janet Sellis en Henri Hoetink?

Peter Berkhuis

Kieskeurig is een mooi voorbeeld van een super zolder initiatief so to speak. Opgericht door de personen die Eylard at wingmate al aangeeft. Zoals met veel van dit soort initiatieven gebeurt als er een grote uitgever om de hoek komt, gaat de ziel uit zo'n bedrijf. En verzint men alleen nog dingen die de portemonnee van de uitgever lijken te vullen dan dat het daadwerkelijk iets toevoegt helaas. Sanoma is daar geen uitzondering op en worden er mensen binnen dit soort bedrijven geplaatst met maar 1 doel, uitmelken maar. Ten tijde van Bert Wiggers werd er nog echt aan het oude Kieskeurig gewerkt. Ken de huidige uitgever niet maar als ik zijn verhaal lees dan vraag ik mij af of hij niet beter de efteling kan gaan beheren. Daar gelooft men nog in sprookjes, en is men vast bereidt om voor lucht te betalen. In Twinkle magazine verteld hij dat men zelfs voor een gedownload telefoonnummer moet betalen, vreemd. Iedereen heeft immers toegang tot google en de Telefoongids etc. Dus toegang tot vrije informatie, daar betaal je als ondernemer toch niet voor.  Volgens mij vergeet men dat een bakstenen winkel bijeen wordt gehouden door cement. Laat Kieskeurig nou net vergeten zijn het hoofd ingredi?nt toe te voegen. Nogmaals voor Sanoma Kies keurig voor de winkels diep treurig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond