Deel dit artikel
-

Klacht bij FTC vanwege betaalde links in zoekmachines

De Amerikaanse consumentenorganisatie Commercial Alert heeft searchengine-marketing aan de kaak gesteld. De belangengroep, opgericht door voormalig presidentskandidaat Ralph Nader, zegt dat zoekmachines in veel gevallen niet melden dat voor het vertonen van links betaald wordt. Commercial Alert heeft daarom een klacht ingediend bij de Federal Trade Commission .

Volgens Commercial Alert, een belangengroep die zegt tegen "commercialisering van de leefomgeving" te strijden, is er sprake van "misleidende reclame" bij de sites die het heeft onderzocht. In totaal zijn acht zoekmachines aangeklaagd door de belangengroep, het gaat om MSN, Netscape, Directhit (eigendom van AskJeeves), HotBot, Lycos, AltaVista, LookSmart en iWon, dat eigendom is van een privaat bedrijf met dezelfde naam.

Commercial Alert vergelijkt het betalen voor het zo hoog mogelijk vermelden van een link in een zoekmachine, met het uitzenden van info-mercials op televisie. Het probleem is, aldus de belangengroep, dat de meeste zoekmachines aan de gebruikers niet vertellen dat ze zoekresultaten vertonen die deels betaald zijn door de bedrijven achter de vertoonde links.

"De zoekmachines hebben een onbehouwen commerciële houding laten prevaleren boven redactionele integriteit", zegt Gary Ruskin, directeur van Commercial Alert in een verklaring . "We vragen de FTC ervoor te zorgen dat niemand in de luren wordt gelegd vanwege de neiging van zoekmachines om met commerciële trucjes te werken. Wanneer er reclame gemaakt wordt binnen zoekresultaten, moet dat ook duidelijk vermeld worden."

Tegenover Associated Press vertelden twee van de zoekdiensten dat ze de aanklacht niet terecht vonden. De overige partijen reageerden niet. "Uitgaande van de feedback die we krijgen, blijkt dat onze gebruikers goed op de hoogte zijn van het onderscheid (tussen betaalde en niet-betaalde links, JH). We zijn tevreden over de dienst", aldus een woordvoerster van AltaVista dat, dat zijn dienst voor searchengine-marketing eerder dit jaar startte.

Deel dit bericht

3 Reacties

Erwin

Dit wordt nog interessant. Ralph Nader is verbeten en succesvol wanneer hij opkomt voor de belangen van de consument. De bekendste zaak, die Nader beroemd heeft gemaakt is die van de onveilige personenauto's in de jaren vijftig en zestig. Nader heeft als een Don Quichotte dit probleem aan de kaak gesteld, en daarme bewustzijn bij de publieke opninie gekweekt.Nu ziet hij weer onrecht voor de consument. Het probleem zit hem in de transparantie: de consument kan nu vaak niet zien op welke gronden hij een aantal url's krijgt voorgeschoteld. Is het werkelijk het best passende zoekresultaat, of is tegen betaling de ranking wat opgehoogd?

Gosse AdB

De kracht van zoekmachines is dat zij een objectief zoekresultaat leveren aan de hand van de ingegeven zoektermen. Als zoekmachines echter de resultaten beinvloeden doordat bepaalde websites betalen om hoger in de zoekresultaten te komen, is die objectiviteit zoek. Op den duur zullen alleen betalende websites getoond worden. Hierdoor ontstaat een vergelijk met de dienst Scoot: bel Scoot en je krijgt alleen informatie over betalende bedrijven. Soms wordt zelfs verwezen naar een andere stad, terwijl een vergelijkbaar (niet betalend) bedrijf om de hoek ligt. Niet vreemd dat het vertrouwen in en daarmee het gebruik van Scoot sterk achterblijft bij de verwachtingen. Een ander gevaar van betalen voor een hogere positie in de zoekresultaten is, dat websites die voldoende betalen, op alle zoekresulaten zichtbaar zijn. Ongeacht of voldaan is aan de opgegeven zoektermen. Dit geeft met name kansen aan porno-sites: zoek je naar "recepten tapas frituren" zou het goed mogelijk zijn dat de resultaten bizarre websites oplevert die niet bepaald aan de verwachting voldoen. Het vertrouwen in en daarmee het gebruik van de zoekmachine zal sterk afnemen. Zoekmachines zouden duidelijk moeten maken hoe de zoekresultaten tot stand komen. Wellicht zouden betalende websites in een aparte index moeten komen te staan of op een afgescheiden, duidelijk herkenbare, lijst met resultaten worden getoond. Het echte zoeken zou dan enkel een objectieve weergave mogen zijn van de gebruikte zoektermen. Natuurlijk zoeken zoekmachines naar nieuwe bronnen van inkomsten nu de advertentieruimte minder opbrengt dat verwacht. Echter, indien zoekmachines niet duidelijk aangeven of een zoekresultaat getoond wordt omdat daar voor betaald is, zullen zij dezelfde weg gaan als Scoot. Dat zou jammer zijn……

frank@xprtease.com

Er zijn alternatieven op de markt. zelf gebruik ik copernick (maar ongetwijfeld zijn er wel meer in de markt), een programma dat een aantal verschillende zoekmachines benaderd (10 tegelijk) en van die zoekmachines de beste 10 resultaten terug krijgt. Daarna worden alle resultaten door het programma zelf gerangschikt naar relevantie. En afhankelijk van waar je in zoekt worden alleen die zoekmachines gebruikt voor een speciaal doel. dus als je "recepten tapas frituren" zoekt dan gaat dat niet via alta vista maar speciaal via zoekmachines die gespecialiseerd zijn in recepten. Zo komen de betalende links dus niet per defenitie bovenaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond