Klarna groeit 93 procent in Nederland

Achteraf betalen bij webwinkels wint aan populariteit gezien de enorme groei die Klarna (+93 procent) en Afterpay (+65%) vorig jaar doormaakten. iDEAL blijft ondanks dat zonder twijfel het populairst.
Dat blijkt uit nieuwe marktcijfers die Thuiswinkel.org heeft verzameld over het digitale betaalgedrag van Nederland. Op hoofdlijnen klinkt het: het aantal aankopen steeg in 2017 met zeventien procent van 173 miljoen naar 202 miljoen.
Waar in 2016 negen procent van de aankopen met een smartphone werd afgerekend, wordt in 2017 dertien procent met een smartphone gedaan. Het meeste per iDEAL. Dat getal laat zien dat shoppen misschien wel overwegend per telefoon gebeurt, maar dat betalen nog het meest op de laptop of desktop plaatsvindt. Thuiswinkel.org geeft geen verklaring voor het gedrag dat onderzoeker GfK noteerde.
Het aandeel van de meer traditionele achteraf-betaalwijze acceptgiro (2,8 procent) ligt in heel 2017 voor het eerst lager dan het aandeel van Klarna en AfterPay samen (4,4 procent).
Thuiswinkel.org: “In totaal hebben vier op de tien online kopers bij de aankoop van producten weleens gebruikgemaakt van achteraf betalen in het vierde kwartaal van 2017. Daarnaast maakt zeven procent van de online kopers vrijwel altijd gebruik van de mogelijkheid om achteraf te betalen bij het doen van productaankopen.“
De beheerder van iDEAL, Currence, verwacht dat de smartphone in 2018 ook vaker gebruikt zal worden voor betalingen per QR-code. iDEAL QR-scannen wordt nu aangeboden in de apps van Knab en Rabobank. Naar verwachting komen andere banken daar ook spoedig mee.
Foto: Marin Vranjican (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond